תיעוד חילופי האש ליד שכם, בזמן כיתור בית המחבל

מבצע צה"לי באזור שכם, במהלך יום הכיפורים: כוחות הביטחון עצרו היום (רביעי) את סלמאן עמראן, מבוקש החבר בארגון "גוב האריות", החשוד במעורבות בביצוע פיגוע הירי לעבר אוטובוס ומונית ישראליים סמוך לשכם ביום ראשון האחרון. זאת לאחר שצה"ל ושב"כ כיתרו את ביתו בכפר דיר אל חטב.
אותו מבוקש נחשב לאחד מבכירי "גוב האריות", המיליציה שרבים מאירועי הירי בצפון השומרון מיוחסים לה. גורמים ביטחוניים אמרו כי הוא היה מעורב בפיגועי ירי נוספים נגד חיילים ובהפרות סדר. הוא הקליט את עצמו בעת שהיה מכותר אומר כי הוא "מייחל להיות שהיד" - אבל בסופו של דבר הסגיר עצמו לכוחות הצבא. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, בעימותים שפרצו נפצעו שישה פלסטינים. אחד מהם, עלאא זגל (21), מת מפצעיו.
6 צפייה בגלריה
זירת העימותים ליד שכם
זירת העימותים ליד שכם
זירת העימותים ליד שכם
6 צפייה בגלריה
סלמאן עמראן, המבוקש שהסגיר את עצמו
סלמאן עמראן, המבוקש שהסגיר את עצמו
סלמאן עמראן, המבוקש שהסגיר את עצמו
6 צפייה בגלריה
הנשק ששימש את המחבל
הנשק ששימש את המחבל
נשק ה-M16 ששימש את המבוקש
(צילום: דובר צה"ל ודוברות שב"כ)
מצה"ל ושב"כ נמסר: "כוחותינו עצרו מבוקש החשוד במעורבות בפעילות טרור בכפר דיר אל חטב, שבגזרת החטיבה המרחבית שומרון. המבוקש, תושב הכפר, הוא פעיל חמאס צבאי וכלוא לשעבר המשתייך לתשתית חמאס צבאית אשר תכננה פיגועים נגד ישראלים. בעקבות מידע מודיעיני מדויק של שב"כ, לוחמי צה"ל כיתרו את ביתו של המחבל, שהסתגר בביתו וירה לעבר הכוחות שמחוץ לבית. הכוחות ירו לעבר הבית והפעילו אמצעים מיוחדים שכללו רימוני רסס ושימוש בדחפור.
"כתוצאה מהירי של המבוקש לעבר כוחות צה"ל, נפצע אחיו של המבוקש בזמן שהיה מחוץ לבית. כמו כן, במהלך הפעילות בכפר בוצע ירי לעבר כוחות צה"ל ממספר מוקדים. הכוחות הגיבו בירי לעבר מקורות הירי, זוהו מספר פגיעות בחמושים ומחבל אחד נהרג כתוצאה מירי הכוחות. לאחר חילופי האש, המבוקש נכנע והסגיר את עצמו לידי לוחמי צה"ל במקום. המבוקש ונשק מסוג M-16 ששימש אותו הועברו להמשך חקירת שירות הביטחון הכללי".
6 צפייה בגלריה
עלאא זגל. הפלסטיני שנורה למוות בעימותים
עלאא זגל. הפלסטיני שנורה למוות בעימותים
עלאא זגל. הפלסטיני שנורה למוות בעימותים
בהודעת השמע שהקליט אמר המבוקש, תוך שהוא מותח ביקורת על הרשות הפלסטינית: "אנחנו לכודים בין שני כיבושים, כיבוש ישראל וכיבוש מנגנוני הביטחון. אני דורש מכל האזרחים לבוא להילחם נגד צבא הכיבוש יחד איתנו". לאחר שאמר כי הוא מייחל להיות שהיד, נכנסה לביתו אימו כדי לשכנע אותו להסגיר את עצמו - ולאחר מכן הוא עשה זאת.
לפי משרד הבריאות הפלסטיני, שניים מהפצועים באירוע הם עיתונאים. על כך אמרו בצה"ל: "מוכרת טענה על שני אנשי תקשורת שנכחו במרחב הלחימה ונפצעו, לא ידוע כתוצאה ממה. יש להדגיש כי שהות אזרחים בלתי מעורבים במרחבי לחימה מהווה סכנת חיים ממשית".
הירי לעבר האוטובוס והמונית בשומרון ביום ראשון

בארגון "גוב האריות" הגיבו על מעצרו: "הנרדף והמבוקש, בן קבוצת 'גוב השחורה', הגיבור סולימאן עמראן, אנו מעידים שאתה הטוב שבגברים. היית אחד מהאנשים הקשוחים ביותר, סירבת להיכנע ונלחמת. נלחמנו יחד איתך, אבל רצון אללה הוא מעל הכול. מתוך דאגה לביטחון משפחתך, ואחרי שנגמרה לך התחמושת, יצאת בראש מורם, מתוך אמונה בגזרת אלוהים ובגורלו".
בחמאס אמרו הערב כי "זו היא מלחמה הרואית, שבה החמושים שלנו תומכים במבוקש הגיבור שכיתרו את ביתו. זו חוליה בשרשרת הג'יהאד המתמשך של עמנו, עד תבוסת הכיבוש".
מפקד יחידת אגוז, סגן-אלוף מ', סיפר על המבצע: "במהלך יום כיפור הקפיצו את יחידת אגוז לחטמ"ר שומרון כדי לבצע מעצר של מחבל שביצע את הפיגוע בתחילת השבוע בין אלון מורה לאיתמר. ביצענו מעצר באור יום תוך היתקלות בטווחים קרובים עם המחבל, עד שהוא נכנע ונעצר, ולקחנו את הנשק שהיה ברשותו. אנו נמשיך לפעול בכל הכוח הנדרש על מנת לסכל את הטרור בגזרת יהודה ושומרון ולהקנות ביטחון לתושבים".
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, תקף בחריפות את הממשלה לאחר לכידת המבוקש: "עם ישראל כולו מחזק את חיילי צה"ל, שב"כ וכלל כוחות הביטחון על הפעולה המדויקת. באותה מידה צריך להגיד את הדברים בצורה ברורה אל מול הממשלה הזו, המאבדת את ההרתעה ונמנעת כרגע ממבצע צבאי רחב היקף נגד גל הטרור. ֶחיילי צה"ל גיבורים, הממשלה נכשלת - חומת מגן 2 עכשיו".
6 צפייה בגלריה
המונית שנורתה באירוע
המונית שנורתה באירוע
הנזק שנגרם למונית סמוך לשכם ביום ראשון. החשוד בירי נעצר
(צילום: מועצת שומרון)
6 צפייה בגלריה
 האוטובוס שנורה
 האוטובוס שנורה
הנזג שנגרם לאוטובוס ביום ראשון סמוך לשכם
( צילום: נדב גולדשטיין, TPS)
לשכם עצמה נכנסו אתמול שתי ישראליות עם ילדיהם, ונתפסו על ידי אנשי "גוב האריות". בפעולה מהירה של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הם העבירו אותם לצה"ל, בעת שההמון תוקף את רכב המנגנונים ובזמן שנשמע ירי באוויר. לפי החקירה הראשונית, מטרת הגעתן לשכם הייתה קניית שמלה לילדה בקסבה של שכם.
אתמול, זמן קצר לפני כניסת יום הכיפורים, נפצע שוטר בפיגוע דריסה סמוך לצומת עפרה. השוטר, בן 42, נפגע מרכב פלסטיני שהאיץ לעבר כוח צה"ל, ונפצע ברגלו מירי - שאותו ביצעו כוחות הביטחון. הוא פונה לבית החולים הדסה הר הצופים, שמסר אתמול כי מצבו מוגדר קל עד בינוני.
האירועים הללו התרחשו בשיאה של המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון. אלפי לוחמי צה"ל מ-25 גדודים תגברו את גזרת יהודה ושומרון במהלך יום הכיפורים. הסגר על יהודה ושומרון, שהחל בלילה שבין שני ושלישי, עתיד להסתיים היום בדקה לחצות, בכפוף להערכת המצב.