תקלת המחשב שקטעה את הדיון
(צילום: לע"מ)

ההלצות ש"שברו את הקרח" בדיון ההיסטורי וכבד המשקל, הצעקות של חברת הכנסת מהליכוד וגם התקלה הטכנית שהביאה לעצירתו: כל 15 שופטי בג"ץ דנים היום (ג') כבר שעות ארוכות בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, ולצד הטיעונים המשפטיים הרציניים ושלל הוויכוחים בין הטוענים השונים לבין השופטים, נרשמו בדיון גם כמה רגעים משעשעים-מעט, לצד התפרצות חריגה (אם כי לא מפתיעה מאוד) של ח"כ טלי גוטליב.
רגע אחד כזה, שעורר גל צחוק בקרב השופטים והקהל, נרשם כאשר השופט יצחק עמית העיר בהתייחסות למצבה של הדמוקרטיה הישראלית כי אינו חושש מ"תרחישי אימים", וכדוגמה נתן אפשרות שהכנסת תבטל את זכות ההצבעה של ג'ינג'ים. יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא שהינו בין העותרים נגד ביטול עילת הסבירות ובמקרה ג'ינג'י בעצמו, העיר לעמית: "אני חושש".
2 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
התמונה ההיסטורית: כל 15 שופטי בג"ץ יושבים לראשונה בהרכב מלא
(צילום: יונתן זינדל)
הדיון חזר במהרה לפן רציני, ועמית הזהיר בהמשך דבריו כי אף שדמוקרטיות לא מתות ב"מכות חזקות" הן עלולות להישחק אט-אט – תוך שהוא ממשיך בדוגמה שלו על ג'ינג'ים: "למשל, בשביל להשפיע על תוצאות הבחירות אני לא חייב לשלול זכות בחירה משרגא כי הוא ג'ינג'י – אני יכול דרך שורת צעדים קטנים. ואז להגיע למקום שלא שיערו ראשונים, וזו הבעיה".
בהמשך, עו"ד שרגע ביקש מהשופטים לפרסם את הכרעתם אחרי הדיון "בהקדם", לפני "הצרות הבאות" שלדבריו יגיעו עם פתיחת כנס החורף של הכנסת בעוד כחודש. "אני מאוד אשמח שתהיה פה הלכה של בית המשפט לפני זה", אמר, והשופט עמית השיב לו בציניות: "אנחנו נכתוב הלילה, כן".

נציג הממשלה בסיום דבריו: "היה בסדר, לא?"

רגע נוסף של הלצה נרשם כאשר הנשיאה אסתר חיות העירה לעו"ד אילן בומבך, נציג הממשלה, וביקשה ממנו לסיים את דבריו כיוון שקיבל כבר שעתיים שלמות לדבר. בובמך, שהתלונן מוקדם יותר בדיון על כך שלא קיבל לכאורה מספיק זמן כדי להכין את תגובתו, השיב לה בהלצה-ספק-עקיצה: "טענתי שמגבלת הזמן לא סבירה". חיות לא נותרה חייבת והשיבה: "לא מידתית. סבירות אסור". בהמשך, כשחלקו של בומבך בדיון הסתיים והוכרז על הפסקה, רגע לפני שהשידור החי מהאולם הופסק עוד נשמע עורך הדין אומר לאדם כלשהו שישב לידו: "היה בסדר, לא?".
2 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
דיון בג"ץ בעתירות נגד חוק יסוד: השפיטה
גוטליב. צעקה מהספסל האחורי, ונקראה לסדר
(צילום: יונתן זינדל)
הסדר בדיון נשמר ברובו הגדול, אבל בשלב מסוים נאלצה הנשיאה חיות להשתיק את ח"כ גוטליב כאשר זו צעקה מאחד הספסלים באולם, בתגובה לאותה אזהרה של השופט עמית על כך שדמוקרטיות עלולות למות ב"שורה של צעדים קטנים". גוטליב התפרצה בצעקות: "הכנסת מקדשת את הדמוקרטיה ושומרת עליה!". הנשיאה חיות העירה לה: "גברת גוטליב יודעת שבבית המשפט לא מתפרצים".
לאורך הדיון ניכר היה שחיות מנסה למנוע ממנו להתארך יתר על המידה, לנוכח העובדה שהוא כולל דוברים רבים בשל כמות העתירות שאחודו כולן ליום דיונים אחד. כך למשל, כשהכריזה על הפסקה קצרה לקראת השעה 18:00 (הדיון החל ב-9 בבוקר), רמזה חיות לאיחורים בתום ההפסקות הקודמות והעירה: "אני מבקשת שלא נצטרך לקבץ את כל הצאן". על רקע התארכות הדיון, לשופטים אף הוזמנו פיצות לשעה 20:00.

דמוקרטיה ברמת ועדת קישוט של כיתה ד'

הפסקה לא-מתוכננת אירעה בדיון בשל תקלה טכנית: המחשב של אחת הקלדניות קרס במהלך דבריו של נציג היועמ"שית עו"ד ענר הלמן (שהציג את עמדתה התומכת בפסילת חוק היסוד), והוא התבקש להמתין עד לתיקון התקלה. בשלב זה העיר אחד השופטים לעו"ד הלמן: "אולי אתה הפלת אותו?". הוא השיב: "יש לי תחושה שמישהו אחר עשה, שלא רצה שאהיה פה".
גם זה היה בדיון: ויכוח על מגילת העצמאות
(צילום: לע"מ)

כאמור, רובו המוחלט של הדיון כלל ויכוחים משפטיים רציניים למדי, כשברקע החשש ממשבר חוקתי והתנגשות בין הרשויות, וכדי להמחיש את טיעוניהם השתמשו לעיתים הדוברים וגם השופטים בדוגמאות ציוריות. כך למשל, עו"ד שרגא הזהיר כי ביטול עילת הסבירות משול לכך ש"הכנסת תבוא ותיקח מחר לרופא אונקולוג את ה-MRI, או שייקחו לשופט כדורגל את מכשיר ה-VAR ואת המשרוקית, ואומרים לו 'תשרוק עם האצבעות. כוונת המחוקק פה, לעשות את השופט החוקתי נכה ועקר".
והשופט עמית – שהגיב לדברי עו"ד בומבך על כך שמי שצריך לפקח על החלטות נבחרי הציבור הוא "העם" וכי הרוב הוא זה שקובע – אמר לו כי דמוקרטיה שמתבססת אך ורק על עקרון שלטון הרוב "זו דמוקרטיה ברמת ועדת קישוט של כיתה ד', אנחנו לא שם". השופטת רות רונן הצטרפה אליו: "להגיד 'הרוב קובע' זו לא דמוקרטיה". עו"ד בומבך הגיב ואמר כי התיקון לא פוגע בזכויות מיעוט. "אם הייתה פגיעה כזו הייתם רואים אותי בקפלן בשבת הקרובה, לא הייתי מגן על ממשלה כזאת".