שלטונות טורקיה פתחו בהליכים משפטיים נגד 30 בני אדם, משום שפרסמו או שיתפו בטוויטר ציוצים שלפיהם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן מת. ההליכים באים כשברקע שוב נפוצות בטורקיה שמועות שלפיהן ארדואן בן ה-67 אינו בקו הבריאות, שמועות שיש להדגיש כי אין להן שום אישוש ממקור בעל סמכות.
החשדנים טוענים: בסרטון זה מהימים האחרונים ארדואן נראה מתקשה בהליכה

2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
לפני עשור עבר ניתוח בבטן. ארדואן, שממשיך לקיים לוח זמנים עמוס
(צילום:רויטרס)
לדברי המשטרה הטורקית, 30 בני אדם נחקרים בגין פרסום ציוצים שאליהם הוצמד השטאג בטורקית שפירושו "אומרים שהוא מת". הם עשויים לעמוד לדין בגין הפצה של "דיסאינפורמציה ותוכן מניפולטיבי" ובגין ביזויו של ארדואן. מלבד חקירת המשטרה, עורכי דינו של ארדואן הגישו תלונה משלהם לתובע הכללי של אנקרה, בדרישה שה"עבריינים" יואשמו בהעלבת הנשיא, פשע שבגינו אפשר לגזור עליהם מאסר.
המהלכים האחרונים של שלטונות טורקיה באים כשברקע גוברות השמועות על מצבו של ארדואן, השולט בטורקיה מאז שנת 2002. לפי טענות, בכמה סרטונים מהתקופה האחרונה נראה ארדואן מתקשה לעמוד יציב ומתקשה בהליכה. במהלך ברכה שהקליט לחג בחודש יולי נראה ארדואן כמי שאינו חש בטוב ומעת לעת הוא בלע מילים.
בניסיון להדוף את השמועות על מצבו הבריאותי של ארדואן, עוזריו פרסמו אתמול בטוויטר סרטונים שבהם הוא נראה הולך הליכה בטוחה יותר אחרי טיסה מאיסטנבול לאנקרה. בחודש שעבר פרסמו דובריו סרטון אחר, שבו הוא נראה משחק כדורסל בניסיון להפריך את הטענות שהוא חולה.
ארדואן משחק כדורסל, בסרטון שפרסמה לשכתו ב-3 באוקטובר:

2 צפייה בגלריה
ועידה ועידת פסגה פסגת G20 G-20 ב רומא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ועידה ועידת פסגה פסגת G20 G-20 ב רומא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ארדואן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ור"מ בריטניה בוריס ג'ונסון בוועידת ה-G20 השבוע
(צילום :AFP )
ארדואן עבר ניתוח לא פשוט בבטנו בשנת 2012, אבל פרט לכך לא נמסר על בעיות בריאותיות מיוחדות שמהן סבל. יצוין כי גם אם הוא נראה מנומנם מעת לעת, הוא ממשיך לקיים לוח זמנים עמוס מאוד. הוא משתתף באירועים רבים, ולעתים נושא כמה נאומים ביום.
לאחרונה יצא ארדואן למסע בן שלושה ימים באפריקה, ובסוף השבוע האחרון הוא השתתף בפסגת ה-G20 ברומא. הוא היה אמור להשתתף גם בוועידת האקלים בגלזגו שהחלה ביום ראשון, אבל ברגע האחרון ביטל את השתתפותו בה וחזר הביתה. הוא טען אז כי ביטל את ההשתתפות משום שבריטניה לא עמדה בהבטחות הקשורות לאבטחתו, בעוד ל"מדינה אחרת" – שבשמה לא נקב – ניתן אישור חריג לקבל את אותם תנאי אבטחה שטורקיה ביקשה.