חוות שדה אפרים שנמצאת סמוך ליישוב טלמון שבמערב בנימין חוותה לא מעט אירועים ביטחונים, בהם פיגועים והצתות מאז הקמתה. הלילה (בין ראשון לשני) פעלו במקום לוחמי אש בעקבות הצתת קרוואן, שנגרמה כתוצאה מחדירת שני מחבלים. על פי דיווח של לוחמי האש, הם זיהו "שני מחבלים חמושים שהציתו את האש".
הצתת קרוואן מגורים בחוות שדה אפרים

1 צפייה בגלריה
הצתת קרוואן מגורים בחוות שדה אפרים
הצתת קרוואן מגורים בחוות שדה אפרים
הצתת קרוואן מגורים בחוות שדה אפרים
(צילום: כבאות מחוז יו"ש)
בתיעוד מהלילה (בנגן הווידאו למעלה) ניתן לראות כיצד המחבל שופך חומר בעירה ומצית את הקרוואן. האש במקום כובתה, לאחר שלוחמי האש פעלו בזהירות רבה בזירה, תחת איום של אירועי ביטחוני על רקע לאומני.
המתחם שהוצת הוא למעשה משאית שהוסבה למגורים של חלק מתושבי החווה. הוא היה ריק מאדם, ולאחר שהציתו אותו - השניים נמלטו מהמקום.
רק בשבוע שעבר נחשף ב-ynet מסמך שהניח שב"כ, שעיקרו חוסר היכולת להגן על החוות החקלאיות. במסמך טוענים אנשי שב"כ כי לרוב החוות אין מרכיבי ביטחון ראויים ואין יכולת להגן עליהם.
למעשה, מדובר בתמונת מצב מעודכנת של שב"כ בנושא האיום על תושבי החוות ביהודה ושומרון, שנשלחה באמצע חודש מאי לדרג המדיני. על פי תמונת המצב, שב"כ מתאר את המורכבות הביטחונית ביכולת של מערכת הביטחון להגן על יושבי החוות. בתמונת המצב נכתב כי בשנים האחרונות התפשטה בשטחי יו"ש תופעה של הקמת חוות חקלאיות, הנתפסות ככלי חשוב לתפיסת קרקע וחסימתה מפני השתלטות של פלסטינים, בדגש על מניעת השתלטות על קרקעות בשטחי C ויצירת רצף בין יישובים פלסטיניים. התופעה התרחבה ומונה כיום כ-70 חוות חקלאיות בכלל הגזרות.
ברוב המקרים החוות יושבות על אדמות מדינה ונועדו לשמור על השטח, אך חלקן נמצאות גם על קרקעות פרטיות של פלסטינים. הן מהוות יעד פוטנציאלי ונגיש בשל היותן מבודדות, לרוב ללא אבטחה, ובשל סמיכותן לכפרים פלסטיניים. האיום כלפי החוות גובר במיוחד בתקופות של מתיחות. בשנה האחרונה ניתן להצביע על עלייה משמעותית בהיקפי החיכוך ואלימות נגד פלסטינים במעורבות חלק מאנשי החוות. מוקדי האלימות המרכזיים הם חוות מרכז בנימין, חוות צפון הבקעה וגב ההר, וחוות ספר המדבר ביהודה וגוש עציון מזרח. כך צוין בתמונת המצב.
למעשה, מתחילת המלחמה, ומתוך הבנה כי החוות מהוות פער ביטחוני משמעותי, חילקו בפיקוד המרכז כלי נשק לבעלי חוות כדי שיוכלו להגן על עצמם. בנוסף לכך, גם חיילי ההגנה המרחבית שגויסו בצו 8 פועלים כחלק ממשימתם בהגנה על החוות. רק לאחרונה, כחלק מתרחישים שתורגלו בפיקוד המרכז, תורגלו גם חדירות ואירועים בחוות.