2 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן  ישיבת סיעה מפלגת  יהדות התורה
יעקב ליצמן  ישיבת סיעה מפלגת  יהדות התורה
יעקב ליצמן
(צילום: יואב דודקביץ')
בית משפט השלום בירושלים הרשיע היום (חמישי) בעבירה של הפרת אמונים את השר לשעבר יעקב ליצמן, שהודה במסגרת הסדר טיעון בכך שניסה למנוע את הסגרת מלכה לייפר הנאשמת בפדופיליה לאוסטרליה. לפי ההסדר, על ליצמן צפוי להיגזר מאסר על תנאי וקנס של 3,000 שקלים.
עו"ד דני ויטמן, פרקליט מחוז ירושלים, ביקש מבית המשפט לאמץ את הסדר הטיעון. לדבריו, "הנאשם מודה בעבירה של בהפרת אמונים. על פי העובדות, במסגרת תפקידו כשר וכסגן שר המשרד הבריאות ניצל את מעמדו, פנה לפסיכיאטר המחוזי בניסיון להשפיע עליו כדי שתוגש חוות דעת שאומרת שמלכה לייפר הנאשמת בעבירות מין בתלמידותיה לא תוסגר לאוסטרליה.
"השר גייס את כוחו והשפעתו בתחום שהוא אקס טריטוריה, תחום שהוא מקצועי לחלוטין - בריאות הנפש. הכול למעשה פוגע בערכים שעליהם מבקשת עבירת הפרת אמונים להגן. לא היה שום אינטרס כספי או אינטרס אישי. מעשיו לא גרמו לשום נזק, לא הוטו חוות הדעת. הנאשם פנה לפסיכיאטרים בשני גלים, אבל לא מדובר בעשיית מושחתת אינטנסיבית".
2 צפייה בגלריה
מלכה לייפר
מלכה לייפר
מלכה לייפר
(צילום: עמית שאבי)
עו"ד ויטמן אמר עוד: "הנאשם לקח אחריות על מה שעשה, לפני הרגע הראשון אפילו. התיק הזה הוגש במסגרת הסדר טיעון. לקיחת האחריות על המעשים הללו באיש מרום הדרג של הנאשם יש לה ערך אמיתי, גם כלפי החברה. צריך לתת דין וחשבון. בעיניי ההסדר הזה לגמרי ראוי. בשולי הדברים אני רוצה לומר ששאלת הקלון לא נידונה בהסדר הטיעון. ממילא היום כשהנאשם כבר איננו חבר כנסת".
ליצמן עצמו אמר בדיון: "קראתי את הסדר הטיעון, אני מסכים. הגשתי התפטרות בכתב וזה נכנס לתוקף ביום שישי שעבר". סנגורו, עו"ד ז'ק חן, אמר: "אני מודה לפרקליט המחוז על דבריו המדויקים, הם אכן משקפים את הדברים. קיימנו שימוע כהלכתו, בסופו של דבר לאחר השמעת הטענות הגענו למסקנה שעדיף שנתכנס למסגרת הדר. ליצמן לקח אחריות על מעשיו והראה נורמות חברתיות". בעקבות כך הרשיע השופט יהושע צימרמן את ליצמן בעבירת הפרת אמונים לפי סעיף 285 לחוק העונשין.
ח"כ יעקב ליצמן מדבר בכנסת לאחר התפטרותו
(צילום: ערוץ כנסת )

ליצמן, שכיהן במשך 23 שנים במשכן הכנסת ובמשך קרוב לעשור עמד בראש משרד הבריאות, התפטר בשבוע שעבר מהכנסת בעקבות החתימה על הסדר הטיעון. לאורך כל החקירות נגדו הוא הכחיש את המיוחס לו, ובין היתר טען בהקשר לסיוע שהעניק לליפר כי הוא נוהג לעיתים קרובות להיענות לבקשות עזרה שמגיעות ללשכתו.
בנאומו האחרון בכנסת אמר ליצמן: "אני נפרד מכם. חשבתי שאני אזכה להצביע על החוק לפיזור הכנסת, לצערי לא הלך. הרי הכנסת היום זה לא מה שצריך להיות וכולכם מודים בזה". ליצמן הבהיר: "אני נשאר בפוליטיקה, אני נשאר בדברים שצריך לעזור בהם ובעזרת השם אני מאחל לכולכם הרבה בריאות".