4 צפייה בגלריה
 בני גנץ בנימין נתניהו
 בני גנץ בנימין נתניהו
שר הביטחון גנץ דרש, ראש הממשלה נתניהו נענה
(צילום : מוטי קימחי , AFP)
שר הביטחון גנץ דרש, ראש הממשלה נתניהו הסכים והשרים אישרו סופית - אין סגר לילי בחנוכה: עם חידוש הדיון בממשלה על שורת ההגבלות הליליות שאותן ביקש משרד הבריאות להטיל בימי החנוכה ביישובים יהודיים ולאחר מכן בחגים הנוצריים ביישובים ערביים, הוחלט בצהריים (יום ה') כי לא יוטל סגר לילי.
בעקבות דרישת שר הביטחון בני גנץ, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מוותר על ההגבלות החדשות וכי תאומץ ההצעה להטיל "ריסון מהודק" למשך שלושה שבועות במקרה שבו יהיו 2,500 נדבקים בקורונה ביום או שמקדם ההדבקה יעלה ל-1.32. בהצבעה בממשלה תמכו בהצעה כלל השרים מלבד יזהר שי שהתנגד ועמיר פרץ ואלון שוסטר שנמנעו.
במקרה שבו יוחלט להטיל "ריסון מהודק", המשמעות היא שמקומות עבודה עם קבלת קהל יהיו סגורים, ההתקהלות במקום סגור תוגבל ל-10 אנשים ובמקום פתוח ל-20. בנוסף, תיסגר מערכת החינוך ביישובים אדומים וכתומים, והתפוסה המותרת בתחבורה הציבורית תעמוד על 50%. כמו כן תחול החמרה בהגבלות על המגיעים לארץ מחו"ל.
(צילום: אורי דוידוביץ, אבי חי)

ישיבת הממשלה שעסקה בנושא החלה בבוקר, אולם הופסקה לפני הצהריים. טרם חידושה קיימו ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין התייעצות לאחר שבחלק הראשון של ישיבת הממשלה גברה התנגדות השרים, גם מכחול לבן וגם מהליכוד, למתווה שהציע משרד הבריאות.
משרד הבריאות הציע שכבר מהערב ייאסר לשהות בבית מגורים של אדם אחר בין השעות 17:30 עד חצות. עוד הוצע שעבירה זו תוגדר פלילית והקנס עליה יהיה 500 שקלים. במקביל הוצע להחיל בשעות אלו איסור על פתיחת מסחר, כולל קניונים ושווקים, למעט חנויות חיוניות (מזון, תרופות ומוצרי היגיינה).
אחרי שהצעת משרדו התמסמסה, אמר השר אדלשטיין: "נוותר על העניין של הגבלות נוספות בשבוע הקרוב, משאירים את המגבלות הקיימות. נעשה קמפיין הסברה כפי שהתחלנו לעשות שלא להתארח בחנוכה".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "בעצם אין שינוי מהמצב הנוכחי", וראש הממשלה נתניהו העיר: "ההצעה אומרת בלי הגבלות נוספות בחנוכה. כשיש 2,500 נדבקים - מפעילים 'ריסון מהודק' לשלושה שבועות. אם ה-R (מקדם ההדבקה) יורד, אז יוצאים מההגבלות. אם לא - מופעל סגר מלא".
שר הכלכלה עמיר פרץ נמנע מכיוון שלדעתו, המספר ל"ריסון מהודק" נמוך מדי ומתעלם מהעובדה ואין מספר רב של חולים קשים ומונשמים. לדברי פרץ, מערכת הבריאות לא בבעיה של אי-ספיקה ואפשר היה להגדיל את המספר מ-2,500. עם זאת, הוא לא נקב במספר משלו.
4 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
אין סגר לילי. ארכיון
(צילום: EPA)
במהלך החלק הראשון של הדיון, שהופסק אחרי שראש הממשלה נתניהו נאלץ לעזוב את הישיבה, הביעו שרים רבים את התנגדותם למתווה של משרד הבריאות. שר האוצר ישראל כץ שנמנה עם המסתייגים מהטלת ההגבלות בימי החג אמר: "משמעות ההצעות היא פגיעה קשה בעשרות אלפי בעלי עסקים בתחום המסחר שרק חזרו כעת לפעילות ובמאות אלפי מועסקים שיחזרו למעגל האבטלה, והחזרת הסגר בדלת האחורית".
שר המדע יזהר שי אמר בישיבת הממשלה: "אני מתנגד למגבלות חנוכה הרוחביות, מתנגד למגבלות המסחר המוצעות. מציע להוריד מהפרק את שתי ההצעות האלו. בניגוד ללקחים שכבר הפקנו בעבר, מוצעות פה מגבלות חמורות מהיום להיום, זה לא סביר בכל קנה מידה וגם לא מתבקש מחומרת המצב. גם אם כל ההצעות מקובלות על כולנו, והן לא, צריך לאפשר לציבור להתארגן במשך מספר ימים".
השר שי אמר עוד: "אנחנו מחליטים היום שאנחנו נכנסים לריסון מהודק תוך שבוע ולסגר תוך שלושה שבועות. ריסון מהודק לא יוריד את המספרים. בואו לא נשלה את עצמנו".
נתניהו השיב: "אנחנו רצינו סגר לילי. אתם התנגדתם. יש לך סגר, או שאתה אוכף או שאתה לא אוכף. באף מקום לא אוכפים. אני שומע את זה. בדמוקרטיות יש מגבלת אכיפה".
השר אלון שוסטר אמר: "ההגבלות על חג החנוכה עברו את גבול הטעם הטוב. אני לא אוהב שמליאת הממשלה עוקפת את הקבינט ומנסה לקבוע כאן החלטות". השרה מירב כהן הצטרפה לביקורת: "יש כאן חוסר עקביות. זה מוזר שאנשים יכולים לעשות שופינג בקניונים אבל לא יכולים להדליק נרות עם ההורים שלהם. ההצעה שמובאת יוצרת בלבול". השרה פנינה תמנו-שטה הסתייגה אף היא: "כשרה אני מצרה על כך שאני יותר מעודכנת מהתקשורת במקום שנקבל עדכונים שוטפים בממשלה".
בהצעת משרד הבריאות, שלבסוף לא התקבלה, נכתב כי "לנוכח העלייה במדדי התחלואה ומגמות התפשטותה הרחבות, קיים חשש ממשי לזינוק נוסף ומסוכן ברמת התחלואה, בימי חג החנוכה בגלל ריבוי ההתכנסויות ואירועי הדלקת נרות הצפויים בימי החג בשעות הערב. התכנסויות אלה צפויות במידה רבה להגביר את היקפי המגעים בין בתי אב, מגעים המתאפיינים בשהייה בסמיכות של משפחה וחברים במשך מספר שעות, אכילה משותפת ועוד, בעיקר בקרב המגזר היהודי, ולתרום תרומה משמעותית להתפשטות נוספת ומסוכנת של המחלה".
לכן הציעו במשרד הבריאות צעדים שמטרתם לצמצם באופן ניכר את ההתכנסויות וההתקהלויות בימי החג תוך התמקדות בשעות הערב. להערכת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, הגבלת אירוח בבית האחר, קביעת איסור התקהלות בשטח סגור ופתוח וסגירת מסחר לא-חיוני בשעות הערב יובילו לצמצום משמעותי של המגעים האופייניים לימי חג החנוכה, ובכך יסייעו לבלימת מגמת ההאצה שבה מצויה כעת המחלה.
אחסון החיסונים בחברת טבע
(צילום: נדב אבס)

במהלך החלק הראשון של ישיבת הממשלה הוצג סרטון של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתנצלת על כך שארצה סוגרת את המדינה בחגי הכריסמס, ולאחר הצפייה בסרטון אמר ראש הממשלה נתניהו: "בשיח התקשורתי אנחנו כל הזמן בכשלים אבל יש את מבחן התוצאה. התחלואה היא מהנמוכות בעולם אבל המעבר הגיאומטרי הוא כל כך מהיר שאתה רואה את גרמניה שנחשבה למוצלחת ביותר, ומתים שם 500 איש ביום. העקומה התהפכה, אנחנו בתחילתו של גל שלישי".
נתניהו העריך כי עד גמר הרבעון הראשון של השנה הקרובה יסתיים חיסון האוכלוסייה בסיכון. השר זאב אלקין תהה: "איך זה הגיוני שפותחים קניונים ועוברים להגבלות חדשות? זה משגע את הציבור. אי אפשר להטיל מגבלות מהיום להיום כמו שכתוב בתקנות ואם כבר לא אישרו אתמול אז חייבים להכניס לתוקף רק ממחר למרות שהיום יש כבר הדלקת נרות". ראש הממשלה השיב: "אתה צודק, אי אפשר מהיום להיום".
שר הבריאות אדלשטיין אמר: "אנחנו מנסים להגיע לפגיעה מינימלית במשק ובחברה, אבל למנוע את התפשטות המחלה. אין ויכוח שיש עלייה מתמדת. בעקבות כל מיני דיונים בקבינט ובתקשורת אני רוצה לומר שאין קונץ-פטנטים. הצעדים הם כואבים, ולי הם כואבים לא פחות מאף אחד אחר. כשאני רואה חדרי כושר סגורים וקניונים זה לא עושה לי טוב". אדלשטין אמר עוד: "בתסריט האופטימי, ההשפעה האמיתית של החיסונים תהיה אי שם בפברואר".

כמו כן, השרים לא אישרו את המתווה שלפיו מי ששב ממדינות אדומות (טורקיה, בולגריה, אוקראינה וייתכן שגם בלארוס יחויב לעבור למלונית בידוד אלא אם יסכים לשתי בדיקות קורונה ולהיכנס לבידוד ביתי מפוקח, למעט מי שהגיע בטיסת המשך מטורקיה. שרת התחבורה רגב ביקשה לא להצביע וטענה כי הדבר לא תואם איתה, למרות שבישיבות קודמות נכחו גורמים מטעם רשות שדות התעופה. ההערכה כעת היא שהמתווה יאושר במשאל טלפוני.
בנוסף, המתווה, ששמו "כנפי חיל", אמור להתחיל לפעול בשבוע הבא בנתב"ג: מי שיחזור מטורקיה, בולגריה ואוקראינה יחויב בבדיקה. אם הפיילוט יצליח - הוא יורחב לכלל המדינות האדומות. בינתיים הוסכם כי חוזר מחו"ל שיסרב להיבדק יפונת למלונית למשך עשרה ימים בליווי פעילים מטעם הרשות המקומית. מי שלא יסכים להתפנות ייקנס ב-5,000 שקלים.
פורסם לראשונה: 13:28, 10.12.20