במערב אומנם קוראים באופן פומבי להסדרה בצפון, אך יש מי שחושב בחדרים הסגורים שיש לנצל את רצף המתקפות הישראליות המוצלחות נגד חיזבאללה - שכללו חיסולים של בכירים ומנהיגים, בראשם חסן נסראללה, כדי להחליש את השפעתו הפוליטית של ארגון הטרור השיעי בלבנון ו"להשתחרר מאחיזת החנק" שלו במדינה.
לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ממשל ביידן דוחק במדינות ערביות - בהן קטאר, מצרים וסעודיה - לשתף פעולה במהלך שיוביל להחלשה הזו בדיוק. כך לפי גורמים אמריקנים וערבים ששוחחו עם העיתון. וושינגטון פנתה לאחרונה לעמיתיה בקהיר ובדוחא, ששותפות למאמצי הפסקת האש ברצועת עזה מתחילת המלחמה, וכעת מעורבות גם במגעים שקטים להסדרה בצפון.
פניית נתניהו לאזרחי לבנון, השבוע
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

3 צפייה בגלריה
ארה"ב דוחקת במדינות ערביות לסייע, קטאר ומצרים הביעו הסתייגות
ארה"ב דוחקת במדינות ערביות לסייע, קטאר ומצרים הביעו הסתייגות
ארה"ב דוחקת במדינות ערביות לסייע, קטאר ומצרים הביעו הסתייגות
(צילום: AP Photo/Susan Walsh, Ibrahim AMRO/AFP, רויטרס)
בשיחות שקיים מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עם מנהיגי שלוש המדינות, הוא ביקש מהם לתמוך בבחירת נשיא חדש ללבנון, שמצויה במשבר פוליטי קשה וארוך, במקביל למלחמה של ישראל נגד חיזבאללה. שליחו המיוחד של ביידן לאזור, עמוס הוכשטיין, אמר לגורמים ערביים כי יש לראות בהיחלשות חיזבאללה כהזדמנות לשבור את המבוי הסתום מבחינה פוליטית בביירות. המפלגות במדינה לא הצליחו להגיע להסכמה על בחירת נשיא חדש מאז סיום תפקידו של מישל עאון ב-2022.
המאמץ, כך לפי העיתון, מסמן מעבר גישה שקט של ממשל ביידן, אחרי קריאותיו בשבועות האחרונים להפסקת אש מיידית. עם זאת, מדינות באזור חוששות שדחיפת מועמד לתפקיד הנשיא עלולה לעורר מחדש את המלחמה בתוך המדינה. שנים של מאמצים בתמיכת ארה"ב לכפות רפורמות על שיטת הממשל בלבנון הובילו לשינויים מינוריים בלבד.
אזרחי המדינה סובלים מפילוג עדתי ופוליטי שהשתרשו במהלך הכיבוש הצרפתי לאחר מלחמת העולם הראשונה, כאשר אליטות מהקבוצות הגדולות במדינה - מוסלמים סונים, מוסלמים שיעים, נוצרים ודרוזים - חילקו ביניהן תיקים ממשלתיים.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב ב כנס GCC ריאד סעודיה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב ב כנס GCC ריאד סעודיה
בלינקן שוחח גם עם הסעודים, שתומכים
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein/Pool)
גורמים בריאד שמעורים בנושא אמרו כי היוזמה האמריקנית זוכה לפי שעה לתמיכת סעודיה. מדינת המפרץ העשירה בנפט שיחקה עד לשנים האחרונות תפקיד גדול בעיצוב המהלכים המדינתיים והכלכליים של לבנון. מנגד, בקטאר ובמצרים מזהירים כי מדובר בהימור מסוכן. גורמים בקהיר ובדוחא אמרו לבכירים אמריקנים שהתוכנית שהציגו היא "לא מציאותית ואף מסוכנת".
בשיחות עם אותם גורמים, הם טענו כי ישראל לעולם לא תצליח להשמיד את חיזבאללה, ולכן ארגון הטרור חייב להיות חלק מכל הסדר מדיני לסכסוך. במצרים גם הביעו חשש שניסיון להתערב בפוליטיקה הלבנונית במהלך מלחמה שגם ככה העצימה את המשבר במדינה עלול להגביר את הסיכון למלחמת אזרחים, במדינה שכבר סבלה מאחת כזו במאה הקודמת.
היוזמה האמריקנית תלויה, כמובן, גם במנהיגי מפתח בלבנון, בהם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ויושב ראש הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, מנהיג שיעי שנחשב ל"צינור מרכזי" בשיח מול חיזבאללה במשא ומתן להפסקת אש. וושינגטון, אם אכן תצליח ליזום מהלך, תידרש להפגיש בין הפלגים הפוליטיים בלבנון כדי לבחור נשיא חדש.
נשיא לבנון, נציין, הוא המפקד העליון של צבא לבנון ונתפס כדמות המפתח להקמת ממשלה מוסמכת בלבנון, שתוכל להתמודד טוב יותר עם המשבר הנוכחי. מיקאתי וברי כבר אמרו בשבוע שעבר שהם תומכים בבחירת נשיא חדש, אך גם הביעו הערכה לחיזבאללה ב"מאבקו נגד הכוחות הישראליים". מנהיג חיזבאללה בפועל, סגנו של נסראללה נעים קאסם, דחה השבוע את הקריאות להסדר מדיני חדש, כל עוד המלחמה עם ישראל נמשכת. עם זאת, בנאומו לא שלל הפסקת אש - שאינה תלויה במצב ברצועת עזה.

הקושי בבחירת נשיא, והעדות לכך שישראל שותפה למאמץ

פרשננו רון בן ישי ציין מוקדם יותר השבוע כי סביר להניח שהודעתו של קאסם על הסכמה להפסקת אש ללא תנאים מקדימים תואמה עם איראן. קאסם הוא מדור המייסדים ואחד ממובילי ונושאי דברו של הארגון וחבר מועצת הג'יהאד שמנהלת אותו, והוא למעשה הבכיר ביותר בהנהגה הצבאית-מדינית של חיזבאללה שנותר בחיים אחרי חיסול נסראללה ותקיפת מי שהיה אמור להיות יורשו, האשם ספי א-דין - שראש הממשלה כבר אישר שחוסל, למרות שטרם התקבל אישור רשמי לכך לפי דובר צה"ל דניאל הגרי.
3 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
עמוס הוכשטיין עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
הוכשטיין עם ראש ממשלת לבנון מיקאתי
(צילום: Dalati Nohra/Handout via REUTERS)
כך או כך, בלבנון נבחר הנשיא על-ידי הפרלמנט, שמונה 128 חברים. לפחות כרגע, לאף מפלגה אין די כוח כדי לבחור נשיא בעצמה, וללא תמיכת חיזבאללה ובעלי בריתו, לא ברור כיצד יתגבש קונצנזוס מדיני שכזה בתוך הפוליטיקה הלבנונית.
ובצל המתיחות בתוך לבנון, שבה מאות אלפים נעקרו מבתיהם בעקבות כניסת צה"ל לדרום לבנון ותקיפותיו המסיביות של חיל האוויר ברחבי המדינה, גם בישראל מקווים להצליח לחולל שינוי. עדות לכך ניתן למצוא בסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו שלשום.
נתניהו פנה לאזרחי לבנון, בסרטון באנגלית, ואמר כי "עומדת בפניכם הזדמנות להציל את לבנון - לפני שתיפול לתוך תהום של הרס וסבל בדומה לעזה. זה לא חייב להיות ככה. כל אחד מכם יכול לקחת צעד לקראת העתיד שלכם. אפילו צעד קטן. אני אומר לכם, אזרחי לבנון: שחררו את המדינה שלכם מחיזבאללה כדי שהמלחמה הזאת תוכל להיגמר. שחררו את עצמכם מחיזבאללה כדי שהמדינה שלכם תוכל לשגשג שוב, כדי שהדורות הבאים של ילדים לבנונים וילדים ישראלים לא ידעו עוד מלחמה ושפיכות דמים, אלא יחיו, סוף-סוף, ביחד בשלום".
"זהו מסר לאזרחי לבנון: האם אתם זוכרים את הימים שבהם קראו למדינה שלכם 'פנינת המזרח התיכון'? אני זוכר. מה קרה ללבנון? כנופיה של רודנים ומחבלים הרסה אותה, זה מה שקרה. לבנון הייתה ידועה פעם בסובלנות שלה, ביופי שלה. היום היא מקום של כאוס, מקום של מלחמה. ישראל יצאה מלבנון לפני 25 שנה. אך המדינה שבפועל כבשה את לבנון לא הייתה ישראל, אלא איראן. איראן, מממנת ומחמשת את חיזבאללה כדי שזה ישרת את האינטרסים האיראניים - על חשבון לבנון. חיזבאללה הפך את לבנון למחסן נשק ותחמושת ולבסיס צבאי קדמי של איראן.
"יום אחד בלבד לאחר טבח 7 באוקטובר, לפני שנה, חיזבאללה הצטרף למלחמה נגד ישראל. הוא יצא במתקפת פתע על הערים והאזרחים שלנו. מאז, הוא שיגר יותר מ-8,000 טילים על ישראל, והרג אזרחים ללא אבחנה - יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים. ישראל החליטה לשים לזה סוף. החלטנו לעשות כל מה שנדרש כדי להחזיר את אזרחינו לבתיהם בבטחה. לישראל יש זכות להגן על עצמה. לישראל יש גם את הזכות לנצח! וישראל אכן תנצח!", מסר.
"הבחירה בידיים שלכם. אתם יכולים לקחת בחזרה את המדינה שלכם. אתם יכולים להחזיר אותה בחזרה למסלול של שלום ולשגשוג. אם לא תעשו זאת, חיזבאללה ימשיך לנסות להילחם בישראל מתוך אזורים מאוכלסים בצפיפות - על חשבונכם. לא אכפת לו אם לבנון תיגרר למלחמה רחבה יותר. נוצרים, דרוזים, מוסלמים - סונים ושיעים כאחד - כולכם סובלים בגלל מלחמתו חסרת התוחלת של חיזבאללה בישראל. היום אני שואל כל אם ואב בלבנון שאלה פשוטה: האם זה שווה את זה? כי זה לא חייב להיות ככה. אני יודע שאתם רוצים עתיד טוב יותר עבור הילדים שלכם".