הפרסום ב-ynet אמש (רביעי), לפיו בצה"ל שוקלים לא למנות את תת-אלוף ברק חירם למפקד אוגדת עזה, עורר סערה גם בקרב בני משפחותיהם של ההרוגים בבית בבארי, שאליו הורה חירם לירות פגזים ב-7 באוקטובר. במקום נהרגו 12 בני ערובה, ועל רקע זאת, בצה"ל נידונה בשיחות סגורות אפשרות למנות את חירם לתפקיד מטה. הבוקר אמרו עמרי שפרוני ושרון כהן, קרוביהם של ליאל וינאי חצרוני (12) ופסי כהן (68), כי "הזעם לא יעבור. על ההתרחשויות צריכות להינתן תשובות".
לפי כתבה שפורסמה בחודש דצמבר ב"ניו יורק טיימס", חירם הודה כי הוא זה שהורה על ירי הפגז לביתה של פסי כהן בקיבוץ בארי, אירוע שהסתיים במותם של 12 בני ערובה ושל עשרות המחבלים שהתבצרו בבית. "המשא ומתן הסתיים", אמר תא"ל חירם למפקד הטנק, "לפרוץ, אפילו במחיר של נפגעים אזרחיים".
3 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל בקיבוצים בארי ורעים
פעילות צה"ל בקיבוצים בארי ורעים
תא"ל חירם בעוטף עזה, באוקטובר האחרון
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
ינאי וליאל חצרוני, פסי כהן
ינאי וליאל חצרוני, פסי כהן
ינאי וליאל חצרוני ופסי כהן
שפרוני, הדוד של ליאל וינאי חצרוני, ושרון כהן, כלתה של פסי כהן - בעלת הבית, הוסיפו כי "יש מקום להקפיא את התקדמותו של תא"ל ברק חירם לתפקיד בכיר יותר, עד לבירור מלא של המקרים שהתרחשו בבארי".
לדבריהם, "כל הדיווחים לפיהם צה"ל בוחן אפשרות להקפאה זו או אחרת הם ניסיון למוסס את מאבק התושבים לקבלת תשובות וצדק, ולהחליף לתא"ל חירם מינוי עד יעבור זעם. אין לנו דבר וחצי דבר אישי נגד תא"ל ברק חירם, אנחנו לא מכירים אותו, אין לנו ספק שהוא קצין מעוטר, אבל על ההתרחשויות בבארי וספציפית על הירי לעבר הבית של פסי כהן צריכות להינתן תשובות. עד אז ראוי שלא ידונו בקידומים כלל".
תא"ל חירם הגיע לבארי ב-7 באוקטובר בשעה 16:00 ומצא כמה יחידות של צה"ל נלחמות באופן לא מאורגן בחלקים שונים של הקיבוץ. "טנק בודד הגיע, ובביתה של פסי כהן - שם הוחזקו 14 בני ערובה - התפתח מצב מורכב. כדי להאט את התקדמות החיילים, החוטפים העבירו כמחצית מבני הערובה לחצר האחורית של כהן", נכתב בתחקיר ה"ניו יורק טיימס".
3 צפייה בגלריה
הבית של פסי כהן ז"ל בקיבוץ בארי כפי שהוא נראה היום
הבית של פסי כהן ז"ל בקיבוץ בארי כפי שהוא נראה היום
הבית של פסי כהן בקיבוץ בארי. שני פגזים
(צילום: AP)
מפקד חוליית חמאס, שהסתתר במטבח, הוריד את בגדיו ויצא כמעט עירום החוצה, כשהוא משתמש ביסמין פורת - שנמלטה ממסיבת הטבע - כמגן אנושי, לפני שנכנע לכוחות הימ"מ שהיו בחוץ. החמושים בתוך הבית החלו בחילופי אש עם צוותי הימ"מ. כשהחשיכה התקרבה, החל ויכוח בין תא"ל חירם למפקד הימ"מ במקום, שרצה לחכות כי חשב שחוטפים נוספים עשויים להיכנע. חירם רצה שהמצב ייפתר עד רדת הלילה.
דקות לאחר מכן שיגרו החמושים טיל RPG ואז, כפי שסיפר חירם עצמו, הטנק ירה בפקודתו שני פגזים. רק שתיים מ-14 בני הערובה, יסמין פורת והדס דגן, שרדו את התופת.
חירם נחשב לקצין מצטיין ומוערך. הוא איבד את עינו במלחמת לבנון השנייה כקצין באגוז, אך המשיך בצבא - ולאחר מכן שימש כמג"ד 51, וכמפקד חטיבת גולני. כיום הוא משמש בתפקיד מפקד אוגדה 99, וביולי האחרון סוכם כי יתמנה למפקד אוגדת עזה - תפקיד שכרגע, כאמור, מוטל בספק.
שלשום החליטו בצבא לחדש את תהליכי דיוני השיבוצים, חרף התמשכות הלחימה - וזאת לאור צורך ביציבות, ודאות ובהירות קדימה. בצבא הביעו דאגה מאיבוד מפקדים איכותיים בדרגי שטח. התהליך, לפי צה״ל, אמור להיעשות ברגישות מול בעלי תפקידים שלקחו חלק במחדל 7 באוקטובר, ובחלקם לא ידונו כלל. כמו חירם, ייתכן שגם מפקדים נוספים עשויים לבקש תפקידים אחרים לאור ניסיון ותובנות שצברו במהלך הלחימה, כמו גם רצון בצה״ל לגוון בין תפקידי שטח ומטה.
בצה"ל ציינו אמש בתגובה לפרסום כי "תא"ל ברק חירם הינו קצין עתיר זכויות, ערכי ומוערך אשר נלחם באומץ במהלך אירועי 7 באוקטובר, והשתתף במלחמה בעזה תוך סיכון חייו, למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל. הקצין סוכם לתפקיד מפקד אוגדת עזה לפני המלחמה ביולי 2023, ואין שינוי בסיכום בשלב זה".
השר לביטחו לאומי, איתמר בן גביר, צייץ בנושא ברשת X (לשעבר טוויטר): "תא"ל ברק חירם הוא גיבור מהזן הנועז של רפול ויאנוש, צריך עוד כמותו".