"אין חולק כי האמונים על הסדר וביטחון המתפללים כשלו בתפקידם". משפחותיהם של שניים מההרוגים באסון במירון ב-2021, הגישו השבוע תביעה בסכום כולל של יותר משלושה מיליון וחצי שקלים כל אחת נגד מדינת ישראל וגופים נוספים בגין מות יקיריהן. "כאב המשפחות לא חדל מלהתקיים ואנו בטוחים שתביעתנו תתקבל וכי יושתו פיצויים משמעותיים ועונשיים על המדינה", ציינה באת כוחן של המשפחות.
את התביעה לבית המשפט המחוזי בלוד הגישו קרוביהם של דניאל מוריס (19) מניו ג'רזי והנער אלעזר יצחק קולטאי (13), שגם משפחתו במקור מניו ג'רזי ועברה בהמשך לירושלים. בתביעות מציינות המשפחות את אחריות משרדי הממשלה השונים ומשטרת ישראל ועוד גופים שקשורים להר שבו אירע האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה.
2 צפייה בגלריה
דניאל (דוני) מוריס ואלעזר יצחק קולטאי ז"ל
דניאל (דוני) מוריס ואלעזר יצחק קולטאי ז"ל
דניאל מוריס ואלעזר יצחק קולטאי
משפחות קורבנות מירון: מצפים שמי שאחראי, יודע בטעות ויתנצל - וזה לא קרה
(צילום: סטס קופולו)

בתביעה שמתייחסת לקולטאי צוין כי "המנוח נדרס על-ידי ההמון ובסבל וייסורים מצא את מותו למרבה הצער. מדובר במחדל האזרחי החמור ביותר שהתרחש בישראל, המנוח מצא את מותו בשל רשלנותם הברורה והקיצונית של הנתבעות, המקרה מחייב פיצויים עונשיים.
"לאורך השנים האתר הוזנח והרשויות נמנעו מלבצע פעולות אחזקה בסיסיות שנדרשו על-מנת לאבטח את בריאותם ושלומם של המשתתפים באירוע באופן סביר ובטוח. המצב היה ידוע לכל הרשויות הנתבעות ואף אחת לא עשתה די למנוע את המחדל הצפוי".
רוברט וסוזן קולטאי, הוריו של אלעזר יצחק, אמרו: "אלעזר היה מתנה מהשם. הוא היה בעל לב טהור, מלא אהבת תורה ומשפחה. כולנו מתגעגעים אליו כל יום. מטרתנו בטענה זו היא להבטיח שטרגדיה קולקטיבית כזו לכל כלל ישראל לא תתרחש על-ידי מעשי רשלנות של הרשויות".
אריה ומרים מוריס, הוריו של דניאל, ציינו: "בשנתיים שחלפו מאז שדניאל נלקח מאיתנו, לא עובר רגע שבו אנחנו לא חושבים עליו ומתגעגעים אליו. דניאל היווה דוגמה מובהקת כיצד לגרום לכל רגע להיות חשוב ודרכו ממשיכה להשפיע על אנשים ברחבי העולם".
2 צפייה בגלריה
שרון ירמיהו ודפנה פישר
שרון ירמיהו ודפנה פישר
עורכות הדין שרון ירמיהו ודפנה פישר
(צילום: יחסי ציבור, מנחם עוז)
עורכות הדין דפנה פישר ושרון ירמיהו, ממשרד גדעון פישר ושות' שמייצגות את המשפחות, מסרו: "שנתיים לאחר האסון הנורא שזעזע את כל המדינה, אסון שבו משפחות קולטאי ומוריס איבדו את היקר להם מכל, קידמנו את ההליכים המשפטיים מול רשויות המדינה, שיביאו למשפחות מעט מזור. בחינת האירועים והעובדות בשטח, יחד עם שמיעת העדויות על מה שאירע, מצביעים על כשל מערכתי עמוק ומתמשך".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "האירוע מצוי תחת בדיקה של ועדת חקירה ממלכתית ועל כן, בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים".
תגובת המדינה באמצעות הפרקליטות: "כתב התביעה טרם הומצא לנתבעים. לאחר קבלת כתב התביעה, הטענות יילמדו וייענו בבית המשפט כמקובל".
מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "אנו עדיין כואבים את אסון מירון וממתינים להחלטות ועדת החקירה הממלכתית. המשרד יפעל בהתאם להחלטות הוועדה".
מהמועצה האזורית מרום הגליל נמסר: "המועצה האזורית משתתפת בצערן של משפחות האסון. הנושא הביטוחי יובהר בערכאות המשפטיות".
האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי בירון אירע בליל ל"ג בעומר - 30 באפריל 2021. 45 משתתפים בהילולה נמחצו למוות עקב דוחק בקהל החוגגים בהר. מותם של 38 בני אדם נקבע בזירה, ובהמשך נקבע בבתי החולים מותם של עוד שבעה משתתפים. בעקבות האסון הוקמה ועדת חקירה ממלכתית שטרם סיימה את עבודתה.