בישראל ממשיכים להיערך למתקפה אפשרית של איראן, חיזבאללה ושלוחי משטר האייתוללות במזרח התיכון בדריכות שיא, וכן לגיבוש תגובה ישראלית למקרה של פגיעה בתחומי המדינה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש (ראשון) את ראשי מערכת הביטחון להערכת מצב בקריה בתל אביב כחלק מההכנות לסיכול המתקפה, שבה השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר. היום בערב גם הנשיא ג'ו ביידן יכנס דיון ביטחוני, בחדר המצב בבית הלבן.
דיון החשיבה של גלנט, הלוי וגורמים ביטחוניים בכירים
(צילום: אלעד מלכה)

בישראל יוצאים מההנחה שתהיה תקיפה בתגובה לחיסולים של בכיר חיזבאללה פואד שוכר וראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, תקיפה בלתי-נמנעת. ואולם, בדרג המדיני עומדים על כך שישראל יכולה לעמוד מול מתקפה כזו, ושאין מקום לתרחישי אימה והפחדה או להפריז באיום. עוד סבורים בישראל כי לאף אחד מהצדדים אין רצון או כוונה להגיע למלחמה אזורית.
בדרג המדיני מודעים לחוסר הבהירות התקשורתית ומודים שיש בעיה לתווך את המציאות לציבור. הבעיה והחשש בישראל אינם מעצם התגובה, אלא מהתגובות של הצד השני לתגובה הישראלית. בהקשר הזה, אחת מהאפשרויות הנמצאת על השולחן, בשונה ממה שראינו עד היום, היא שאם ישראל תדע מראש על מתקפה - היא תבצע מה שתוכל לעשות ברמת הסיכול. בישראל מציינים כי בהשוואה לידע המוקדם שהיה לפני התקיפה האיראנית ב-13 באפריל – גם אם המתקפה הנוכחית תהיה שונה – נדע משהו לפני.
5 צפייה בגלריה
"אין מקום לתרחישי אימה והפחדה". חמינאי ונתניהו
"אין מקום לתרחישי אימה והפחדה". חמינאי ונתניהו
"אין מקום לתרחישי אימה והפחדה". חמינאי ונתניהו
(צילום: נעמה גרינבאום/"הארץ", AFP)
גלנט מאיים על איראן וחיזבאללה: "אם האויב יתקוף - הוא ישלם מחיר כבד"
(צילום: אלעד מלכה )

בישראל מדגישים כי אם יהיה מודיעין חלוט שאומר בוודאות של 100% שממקום מסוים הולכת להיות מתקפה נגד ישראל - האופציה של מכת מנע על השולחן כחלק מאותה היערכות לסיכול. האם בוודאות זה יקרה? התשובה היא לא. זה תלוי אם המודיעין הזה יהיה משותף לישראל ולארה"ב.
בנוגע לתגובה ישראלית לתקיפה אפשרית בשטחה, אומרים בירושלים כי הנושא תלוי בעיקר בסיכול המוקדם. לדברי גורם ישראלי המעורה בהכנות להסלמה, "אם ישראל הלכה על מתקפת מנע של סיכול - כיסית את האירוע. אם אתה לא מצליח לסכל את האירוע מבעוד מועד ומצליח ליירט בשמיים – גם זה אירוע שצריך לראות מה בדיוק היה האיום עליך ואם זה בזמן אמת. יש הרבה משתנים. אם נצליח ליירט את האיום מאיראן ולא מלבנון – מה יקרה אז? התשובה היא שיש סל של אופציות שיכולות לקרות, ולכן יש סל של תגובות שיכולות לקרות".
לשלב השני של היירוט יש להוסיף את המודיעין וההכנות לעורף. "אפשר לצפות להיערכות מרשימה של העורף", אומרים בירושלים.
5 צפייה בגלריה
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
הסיוע האמריקני - בשיאו. נושאת המטוסים האמריקנית "לינקולן"
(צילום: רויטרס)
בירושלים מבהירים כי הכוח של ישראל והסיוע האמריקני במיטבם ובשיאם, ומציינים את חשיבות הנוכחות האדירה של ארה"ב באזור. האמריקנים הביאו לאזור ספינות, יש להם גם בסיסים במרחב, גם במדינות ערב וגם בים, שיודעים ליירט וגם יודעים להתריע.
בפעם האחרונה שאיראן שיגרה טילים לעבר ישראל, חלק מהיירוטים של האמריקנים נעשו מבסיס צבאי שלהם בקטאר. לשאלה אם אותה קואליציה תשוב לשתף פעולה גם הפעם, השיב הגורם הישראלי כי זה תלוי בסוג התקיפה.
ראש הממשלה נתניהו אמר אמש, לפני הערכת המצב בקריה, בטקס האזכרה לציון 84 שנים למות זאב ז'בוטינסקי, כי "איראן ועושי דברה, התוקפנות שלהם אינה יודעת שובע, הם מבקשים להקיף אותנו בטבעת חנק של טרור בשבע חזיתות. ידנו הארוכה מכה ברצועת עזה, בתימן, בביירות – היכן שצריך. נעמוד מולם בכל זירה, רחוקה כקרובה. כל מי שפוגע באזרחינו ישלם מחיר כבד מאוד".
נתניהו לפני הדיון בקריה, בצל איומי איראן: "נעמוד מולה בכל זירה. רחוקה כקרובה"
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים)

גם גלנט, שביקר אתמול ביחידה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) האחראית על המענה המבצעי טכנולוגי לכוחות בשטח, שיגר מסר מאיים לאיראן ולחיזבאללה: "בחנתי היום את היערכות הכוחות של צה"ל גם בהגנה, גם בהתקפה. אנחנו ערוכים חזק מאוד בהגנה - ביבשה ובאוויר, ואנחנו מוכנים לעבור במהירות להתקפה או לתגובה. אנחנו נגבה מחיר, כפי שאנחנו עושים בימים האחרונים מהאויב. אם הוא יעז לתקוף אותנו, הוא ישלם מחיר כבד".

הרגעת דובר צה"ל: "אין שינוי במדיניות"

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עדכן כי נכון לשעה זו אין שינוי בהנחיות, חרף איומי איראן. לדבריו, "נכון לעכשיו אין שינוי במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף. עד שלא נאמר אחרת, אין שינוי. נעדכן כשנידרש לכך, ואני אהיה כאן כדי לעדכן אתכם".
דובר צה"ל: נכון לעכשיו - אין שינוי בהנחיות
(צילום: דובר צה"ל )

לצד זאת, דובר צה"ל הדגיש: "אנחנו במוכנות חזקה מאוד בהגנה, באוויר, בים, ביבשה - ואנו ערוכים לכל איום מתפרץ. ההגנה לא הרמטית, וכל אזרח נדרש לדעת מה ההנחיות בכל מקום שבו הוא נמצא. אנחנו רואים עלייה בכניסה לאתר פיקוד העורף, שם נמצאות כלל התשובות לשאלות. היום פיקוד העורף השיק מערכת חדשה בשם מסר אישי, ששולחת הודעות לפלאפונים ניידים שנמצאים תחת אזור באיום. זאת מערכת שמשמשת בעולם לאזהרה מפני רעידות אדמה".
הוא נשאל מדוע ישראל מחכה לנקמה האיראנית ולא פותחת במכת מנע - והשיב: "יש לנו תוכניות, יש לנו מוכנות גבוהה לביצוע, וכל הנחיה שנקבל מהדרג המדיני נבצע מיד". בצל הניסיונות להרגיע את המצב, מדינות רבות, ערביות ומערביות, לא לוקחות סיכונים - וקוראות בזו אחר זו לאזרחיהן לצאת מלבנון - בעקבות החשש ממלחמה כוללת מול ישראל.

הבהלה לשישיות מים: "הצליחו להכניס את כל המדינה ללחץ"

אף שחיפה צפויה להיות יעד משמעותי במקרה של ירי טילים מלבנון, ולמרות ההמתנה המתוחה לתגובה האיראנית, תושבי בירת הצפון והקריות הסמוכות לא התנפלו אתמול על הסופרים כדי למלא את הבית במזון. ועם זאת, הדריכות בהחלט מורגשת.
5 צפייה בגלריה
סטופמרקט מרכז קסטרא  ללא עומס קונים על אף המתיחות הבטחונית בגזרה
סטופמרקט מרכז קסטרא  ללא עומס קונים על אף המתיחות הבטחונית בגזרה
אין עומס ואין מחסור. סופרמרקט בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי )
"יש שקט מתוח באוויר", סיפרה תושבת קריית ים, "אני משתדלת לשמור על שגרה מלאה, אבל מרגישה שהמצב משפיע עליי". תושבת חיפה הוסיפה כי "הרחובות בעיר בסוף השבוע נראים כמו יום כיפור, האויבים שלנו הצליחו להכניס את כל המדינה ללחץ. הלחץ הפסיכולוגי הוא הנשק הכי חזק".
תושבת העיר יולי גוכמן החליטה כן להיערך לאפשרות של שהייה במרחבים המוגנים: "קניתי דברים יבשים, נערכנו עם טרנזיסטור ומטענים לטלפונים הניידים, וקנינו גם מלא מים, שש שישיות".
והיא כנראה לא היחידה. שישיות המים אכן הפכו למוצר מבוקש בימים האחרונים. בשופרסל אמרו: "אנו רואים עלייה של מאות אחוזים ברכישת מים. החברה מקיימת הערכות מצב שוטפות בשיתוף הגורמים הרלוונטיים כדי לוודא אספקה סדירה, רצף תפקודי ומוכנות לתרחישים".
5 צפייה בגלריה
yk14026577
yk14026577
אוגרים מים. סופר בשרון, אתמול
(צילום: איריס ליפשיץ קליגר)
בסניפי רשת קרפור בשרון שבהם ביקרנו אתמול נראו גם כן חוסרים במים מינרליים, אך ברשת מרגיעים ואומרים שהמלאים מתחדשים כל הזמן. גם בטיב טעם מסרו: "מדובר בצריכה מוגברת של מים מינרליים בכל רחבי הארץ. בסוף השבוע האחרון מכרנו אלפי שישיות של מים וייתכן שיש מחסור נקודתי".
רמי לוי, הבעלים של "רמי לוי שיווק השקמה", אמר: "אין סיבה להסתער על שישיות המים, תודה לאל מים יש לנו בכל ברז בבית. אבל לקוחות בכל זאת מגיעים וסוחבים כמה שישיות של בקבוקים. זה כבד ומיותר".

מאמצי ארה"ב - וסירוב איראן: "טעות ישראל לא תישאר חסרת מענה"

ובינתיים, "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי איראן דחתה את המאמצים הכבדים של ארה"ב ודיפלומטים בעולם הערבי למתן את תגובתה על חיסולו של הנייה בטהרן. מאז החיסול, מנהיגי איראן נשבעו להגיב, ובשיחות שקיימו שלשום אמרו, לפי גורמים המעורים בפרטים: "לא אכפת לנו אם התגובה שלנו תגרום למלחמה".
5 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
הנייה ושוכר
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
ארה"ב ביקשה ממדינות במערב וממדינות ערביות להעביר מסר לאיראן לא להסלים - והזהירה שכל תקיפה משמעותית תגרור תגובת נגד. לפי האמריקנים, אם טהרן תבחר שלא להסלים את המצב יתר על המידה - לנשיא החדש של איראן, ששעות לאחר השבעתו הנייה חוסל, יהיה סיכוי טוב יותר לשפר את הקשרים עם המערב.
נשיא איראן, שנפגש אמש עם שר החוץ הירדני, איים: "הציונים עשו טעות גדולה ברצח הנייה, והיא לא תישאר ללא מענה. זה צעד פחדני, ואיראן מצפה מכל מדינות האסלאם והאנשים החופשיים לגנות את הפשע בתוקף".
כאמור, המתיחות עלתה כידוע בשבוע האחרון, אחרי החיסולים הדרמטיים של הנייה בטהרן, וחיסולו של שוכר בלב הדאחייה של ביירות. חיסולו של הנייה במתחם הארחה של משמרות המהפכה בטהרן, שאליה הגיע כדי להשתתף בהשבעת הנשיא החדש, היה כישלון ביטחוני מביך עבור איראן. מאז איראן וחמאס מאשימות את ישראל בהריגתו, למרות שזו לא קיבלה אחריות רשמית על הפעולה.
השתתפו בהכנת הכתבה: ליאור בן ארי ואיריס ליפשיץ-קליגר
פורסם לראשונה: 23:30, 04.08.24