ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
השבת המפונים מהצפון לבתיהם הפכה לאחד מיעדי המלחמה. מלבד ההישגים הצבאיים והמדיניים הנדרשים כדי להחזיר את הביטחון ליישובים, יש צורך בשיקום התשתיות והמבנים שנהרסו מאש חיזבאללה, מפעילות כוחות צה"ל ומהזמן הרב שחלף והותיר בהם נזקים. גם ביישובי הדרום דרושה עוד עבודת שיקום ובנייה מחדש.
בונים את המחר: בין הצפון לדרום
(סיני דודפור streame)

"יש מאות בתים שצריך להרוס ולבנות אותם מחדש, אלפי בתים שצריך לשפץ", אמר ניר מסיקה, ראש מערך בינוי דיור ותשתיות במינהלת תקומה, בוועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של ‏ynet‏ ‏ו"ידיעות אחרונות".
לדבריו, "אחרי 7 באוקטובר הוצאנו לכל יישוב תוכנית שיקום ייחודית, שהעיקרון המרכזי שלה הוא שהיישובים עצמם מיישמים אותה בליווי של המינהלת. הבנו, גם על בסיס עבודות אחרות מהעולם, שזה יעזור לקהילה להשתקם ויעצים אותה".
האדריכל יובל יסקי, מתמחה בתכנון ואדריכלות במרחב הכפרי, הוסיף: "יש שני אתגרים אנושיים. הראשון הוא להחזיר את האמון של האנשים, והשני הוא החובה לעשות שינוי קוגניטיבי אצל הגופים המוסדיים והבירוקרטיים. חלק מהם עוד לא הפנימו שנדרשת כאן התייחסות אחרת לגמרי. ביישובים בדרום ובתקומה עושים עבודה נהדרת, אבל אני עדיין לא רואה שינוס מותניים של הממשלה".
"בצפון המקרה אחר וחמור הרבה יותר", אמר יסקי. "אני עובד עכשיו עם קיבוץ מנרה, ואנחנו רואים שהמגזר האזרחי, השלישי, נכנס לתמונה ונתקל הרבה פעמים בחומות בירוקרטיות".
5 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ניר מסיקה, ראש מערך בינוי דיור ותשתיות במינהלת תקומה
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
טל אבישי, מנהלת אגף תכנון מדיניות ופרויקטים אסטרטגיים במשרד האנרגיה והתשתיות
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
יובל יסקי, מתמחה בתכנון ואדריכלות במרחב הכפרי
(צילום: יריב כץ)
רו"ח עינב פרץ, ממונת מחוז צפון במשרד הפנים, הסבירה: "יש הבדל גדול בין הצפון לדרום היום. הצפון במלחמה. יש אזעקות, יש הרוגים. והצפון גם מתחלק, יש לנו את הרשויות המפונות שהן אתגר בפני עצמו, ויש את הרשויות שלא מפונות שכל יום מתמודדות עם טילים, ילדים שלא לומדים, הורים שנמצאים במצוקה תמידית".
היא הוסיפה כי "בניגוד לדרום, אנחנו עוד קצת מאחור והרשויות המקומיות בסוף צריכות לתת את המענה לתושב שצריך שיהיו לו כביש ומדרכה ובית. המינהלת לצפון הוקמה באיחור וזה עדיין לא תקומה. אנחנו יודעים שהיום אנחנו חייבים לדבר על השיבה הביתה. אם אנחנו רוצים שעוד כמה חודשים אנשים יחזרו, למקום שהוא טוב יותר משהיה ב-6 באוקטובר, המשימה שלנו כממשלה וכמדינה זה לתת חזון ואסטרטגיה".
ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, הוא אחד ממפוני הצפון. בימים ‏כתיקונם הוא מתגורר במושב דוב"ב, מצפון להר מירון.‏ "אני מבטיח שכל כבישי הצפון יקורצפו ויועבדו מחדש", אמר. "צריך לרבד את הכל מחדש. כי במרגליות, אין כבר כביש".
פרץ העלה גם את סוגיית הביטחון התעסוקתי: "מי שחי למשל מצימרים, לאן הוא חוזר בדיוק? זה לא יפעל עד שמישהו מהקהל כאן במרכז יבוא לצימר. אם לא ייקח לו שנתיים-שלוש להתאושש, אז למה לו לחזור לשם? העסק מורכב אבל המזל של המדינה זה שהקיבוצים והיישובים הם מלח הארץ ושהם יחזרו מתוך אידיאולוגיה. אני אחזור מחר למושב שלי, המשפחה שלי תחזור וזה מה שינצח את האויב שלנו, לא שום דבר אחר".
5 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
רו"ח עינב פרץ, ממונת מחוז צפון במשרד הפנים
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל
(צילום: יריב כץ)
טל אבישי, מנהלת אגף תכנון מדיניות ופרויקטים אסטרטגיים במשרד האנרגיה והתשתיות, הוסיפה: "אנרגיה זה לא הדבר הראשון שחושבים עליו כשמתחילים לדבר על שיקום ופיתוח של האזורים האלה שנפגעו כל כך עמוק, ולכן המשרד, עוד לפני שהיו תקציבים, כבר התחיל לגבש תוכנית אסטרטגית לשיקום ופיתוח חבל תקומה.
"לאחר מכן גם תרגמנו את זה ואנחנו מפתחים את זה גם שיהיה מותאם לצרכים הייחודיים של הצפון. התוכנית מתבססת על כמה עקרונות מרכזיים שהראשון בהם זה ביטחון אנרגטי, בעצם יכולת לספק חשמל ואנרגיה בכל רגע נתון, גם בשגרה וגם בחירום, זה הבסיס של משק האנרגיה בכל זמן ובטח-ובטח בחירום".