דומע ונרגש, וזוכה לאהבה הגדולה ביותר שקיבל בקריירה הפוליטית שלו, נשא הלילה ג'ו ביידן את מה שעשוי להיות נאום הגדול האחרון. כ-20 אלף איש ביונייטד סנטר בשיקגו עמדו על רגליהם במשך ארבע דקות שהרגישו אפילו יותר וקראו Thank You, Joe, מודים לו לא רק על 50 שנים שירות ציבורי, אלא גם על ההחלטה לפרוש מהמרוץ כשהבין שהוא לא יכול לנצח.
נאום ביידן בוועידה, והחיבוק עם האריס
(צילום: רויטרס )

ביידן עלה לבמה אחרי שהוצג בידי בתו, אשלי, שהנאום שלה הביא אותו לדמעות. בתחילת נאומו בוועידה הדמוקרטית הוא הודה לבני משפחתו - "אני אוהב את ג׳יל יותר משהיא אוהבת אותי" - ולאחר מכן הסביר כי ״רצתי ב-2020 בגלל מה שראיתי בשארלוטסוויל ב-2017. הבנתי שאנחנו במלחמה על הנשמה של אמריקה. ניאו-נאצים צועקים קריאות אנטישמיות וגזעניות עם גיבוי של מי שישב אז בבית הלבן. ידעתי שאני לא יכול לשבת מחוץ לקווים״.
אחר כך עבר ביידן לפרט את רשימת ההישגים שלו (״של קמלה ושלי״), החמיא להאריס שוב ושוב ואמר: ״טראמפ משקר כל הזמן. לא האמנתי שאעמוד אי פעם בנאום ואקרא לנשיא לשעבר 'שקרן', אבל זה מה שהוא. הוא משקר על כל דבר. למשל, על הפשע באמריקה. בניגוד למה שהוא אומר, הפשע באמריקה נמצא בירידה חדה והוא יירד עוד יותר כשנשים בבית הלבן תובעת במקום פושע מורשע. דונלד טראמפ לא היה אף פעם ראוי להיות נשיא ארה״ב והמפקד העליון של הצבא״.
8 צפייה בגלריה
ביידן בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
ביידן בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
ביידן נואם בוועידה בשיקגו
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובתו אשלי בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
ג'ו ביידן ובתו אשלי בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
ביידן מוחה דמעה, לצד בתו אשלי
(צילום: Eva HAMBACH / AFP)
ביידן התייחס גם למלחמה בעזה ואמר: "לפני כמה ימים, הצגתי הצעה חדשה שקירבה אותנו להפסקת אש יותר מכל נקודה מאז 7 באוקטובר", אמר ביידן. "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי למנוע מלחמה רחבה יותר, להחזיר את החטופים ולהכניס סיוע לעזה עכשיו. וסוף סוף לסיים את המלחמה הזו".
מעט לפני כן ניסו פרו-פלסטינים להפריע לנאומו, והניפו שלט: "הפסק לחמש את ישראל". הקהל קרא בתגובה "אוהבים את ג'ו", והיה גם מי שניסה לקרוע את השלט. לא ברור אם ביידן כלל זיהה זאת, אבל על המפגינים הוא אמר: "יש טעם בדבריהם, הרבה אנשים נהרגים משני הצדדים, וצריך לגמור את זה. אנחנו צריכים להחזיר את כל האמריקנים הביתה".
אלפי פרו-פלסטינים הפגינו סמוך לוועידה עם תחילתה, ועשרות מהם פרצו מחסום משטרתי ליד אולם ה"יונייטד סנטר" שבו היא מתקיימת, בעת הגעתו של ביידן למקום. המוחים קראו לעבר הנשיא "ג'נוסייד ג'ו" וניסו לפרוץ מחסום נוסף תוך שהם משליכים שלטים לעבר כוחות הביטחון במקום, אך הם נהדפו על-ידי השוטרים.
8 צפייה בגלריה
ביידן בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
ביידן בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
האלפים בוועידה
(צילום: AP Photo/Matt Rourke)
8 צפייה בגלריה
מחאה פרו-פלסטינית מחוץ לוועדה הדמוקרטית בשיקגו
מחאה פרו-פלסטינית מחוץ לוועדה הדמוקרטית בשיקגו
המחאה מחוץ לוועידה
(צילום: Jim Vondruska / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
8 צפייה בגלריה
מחאה פרו-פלסטינית מחוץ לוועדה הדמוקרטית בשיקגו
מחאה פרו-פלסטינית מחוץ לוועדה הדמוקרטית בשיקגו
(צילום: Jim Vondruska / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ביידן סיים את נאומו כשהבטיח לעשות עוד הרבה בחמשת החודשים שנותרו לו: "אמריקה, נתתי לך את כל מה שהיה לי. זה היה הכבוד של חיי להיות הנשיא שלכם. אני אוהב את העבודה, אבל אני אוהב את אמריקה יותר. אנחנו מכירים את קמלה ויודעים מה האופי שלה. הבחירה בה כסגנית היתה ההחלטה הכי טובה שעשיתי בקריירה. הסיפור שלה מייצג את הסיפור של אמריקה. היא תהיה נשיאה שילדים יוכלו ללמוד ממנה והעולם יכבד אותה".
"ב-6 בינואר כמעט איבדנו הכל באמריקה והאיום הזה עדיין קיים", אמר על ההסתערות על הקפיטול. "טראמפ לא יקבל הפסד. כשהוא אומר שהוא היה דיקטטור, הוא מתכוון לזה. הצלנו את הדמוקרטיה ב-2020 ואנחנו צריכים להציל אותה שוב. הכוח כולו בידיכם, העתיד של אמריקה בידיכם. בשום מקום בעולם יכול ילד מגמגם משכונה צנועה לגדול למי שיישב בחדר הסגלגל, כי אמריקה תמיד הייתה מדינה של אפשרויות. אסור לנו לאבד את זה. אנחנו צריכים לזכור מי אנחנו, אנחנו ארצות הברית של אמריקה".
נאומו של ביידן הגיע בסיומו של ערב ראשון ארוך מאוד בוועידה הדמוקרטית, שבמהלכו עלו לבמה כמה מבכירי המפלגה והודו לביידן. הגברת הראשונה, ג׳יל ביידן, אמרה: "ג׳ו ואני ביחד כמעט 50 שנה ועדיין יש רגעים שבהם אני מתאהבת בו מחדש. אני נזכרת בכל מה שהוא השיג בשם מטרה גדולה בהרבה ממנו, ולפני כמה שבועות ראיתי אותו מביט עמוק עמוק לנשמתו ומחליט לא לרוץ שוב, ולתמוך בקמלה". כאשר סיפרה כי בנם המנוח, בו, שעבד עם האריס לפני שנים רבות, אמר להם כי "קמלה מיוחדת", אפשר היה לראות דמעות בעיניה של האריס שישבה בקהל.
8 צפייה בגלריה
קמלה האריס בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
קמלה האריס בוועדה הדמוקרטית בשיקגו
קמלה האריס עולה על הבמה בהפתעה
(צילום: CHARLY TRIBALLEAU / AFP)
אחרי הגברת הראשונה עלתה בתו של ביידן, אשלי, שאמרה: "לאבא יש לב אמיץ. לב אמיץ יכול לרפא משפחה, מדינה ואולי את העולם. אם עמדתם איתנו ב-2020, תהיו עם קמלה עכשיו. הכול מונח על הכף, החופש והדמוקרטיה שלנו. אני יודעת שנוכל לעשות את זה כי אבא שלי הראה לנו את הדרך".
בתחילת הערב עלתה האריס בהפתעה לבמה ואמרה: "זה יהיה שבוע אדיר ואני רוצה להתחיל הכל בהכרת תודה לג׳ו ביידן. תודה על כל מה שעשית, אנחנו אסירי תודה לנצח". אחריה עלתה אלכסנדריה אוקסיו קורטז, נציגת הצד הפרוגרסיבי במפלגה, שיצרה קשר מיוחד עם ביידן. היא הלהיבה את באי הוועידה בנאום מיינסטרים דמוקרטי, כולל התייחסות קצרצרה למלחמה בעזה. ״קמלה האריס עובדת כל יום כדי להביא להפסקת אש בעזה ולהחזיר את החטופים".
הנאום המלהיב של הלילה היה שייך להילרי קלינטון. אחרי שקיבלה תשואות אדירות, הודתה קלינטון לביידן, תקפה את טראמפ שוב ושוב, לעגה לו על שנרדם במהלך דיוני המשפט שלו בניו יורק והביעה תמיכה מלאת התלהבות בהאריס. ברגע יוצא דופן החל הקהל לצעוק lock him up (לכלוא אותו) במה שהיה סגירת מעגל מקריאות lock her up שנשמעו בעצרות הקמפיין של טראמפ ב-2016. "טראמפ לועג לשם של קמלה", אמרה הילרי, "הוא לועג לדרך שבה היא צוחקת. זה נשמע לכם מוכר? כן, אבל עכשיו הוא בדרך למטה. בצד השני של תקרת הזכוכית נמצראת קמלה האריס, מרימה את ידה ונשבעת לנשיאה ה-47 של ארה"ב".
8 צפייה בגלריה
נאומה של הילרי קלינטון בועידה של המפלגה הדמקורטית ב ארה"ב
נאומה של הילרי קלינטון בועידה של המפלגה הדמקורטית ב ארה"ב
הילרי קלינטון. קיבלה תשואות אדירות
(צילום: רויטרס / REUTERS / Craig Hudson)
8 צפייה בגלריה
סטיב קר בועידה של המפלגה הדמקורטית ב ארה"ב
סטיב קר בועידה של המפלגה הדמקורטית ב ארה"ב
סטיב קר מחקה את סטף קרי, בוועידה בשיקגו
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
כוכב נוסף של ערב הפתיחה היה סטיב קר, מאמן קבוצת גולדן סטייט ווריורס מה-NBA ונבחרת ארה"ב בכדורסל שזכתה במדליית הזהב באולימפיאדת פריז. "12 שחקנים ו-12 שחקניות אמריקנים ואמריקניות התאחדו כדי לייצג את ארה"ב", אמר קר, ״כשניצחנו, זה היה הרגע הכי גאה של חיי. אני יודע שלדבר על פוליטיקה בימים אלה בא עם מחיר, אני כבר יכול לראות את הציוצים שיגידו לי לשתוק. אבל הבחירות האלה חשובות מכדי שאזרחים אמריקנים ישתקו. אני מדבר כי אני מאמין שמנהיגים צריכים להראות כבוד, להגיד את האמת, מנהיגים צריכים להיות מסוגלים לצחוק על עצמם, הם צריכים לאהוב את האנשים שהם מנהיגים ולא את עצמם. אם אתם מחפשים את התכונות האלה בכל מי שאתם מכירים בחיים, לא תרצו תכונות כאלה אצל המנהיגים שלכם?".
מושל מדינת פנסילבניה, היהודי ג'וש שפירו, שהיה מועמד לתפקיד סגנה של האריס, אמר בנאומו כי "לא הייתה אנטישמיות בהחלטתה שלא לבחור אותי". הוא תקף את המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, ציין כי הוא "האדם האחרון שיכול לדבר על אנטישמיות", והוסיף: "טראמפ קרא לנאצים שצעדו בשארלוטסוויל 'אנשים טובים'". שפירו התייחס למלחמה בעזה, והדגיש כי "אפשר להרגיש שבור לב גם מאירועי 7 באוקטובר וגם מאובדן חיים בעזה".
במקביל, אמר טראמפ בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס כי אם ייבחר, הוא ימנה את המיליארדר אילון מאסק "כחבר קבינט או כיועץ". בציוץ שפרסם זמן קצר לאחר מכן מאסק, הבעלים של X (טוויטר לשעבר), הוא כתב שם: "אני מוכן לשרת".