בדיקות קורונה בתיכונים בתל אביב: מבצע "מגן מיוחד"
(צילום: עמית הובר, אבי חי)

עם חזרת התיכוניסטים לבתי הספר בעיריית תל אביב פתחו הבוקר (יום ראשון) במבצע "מגן חינוך" בשיתוף עם המרכז הרפואי איכילוב לבדיקת תלמידי כיתוב י"א-י"ב וצוותי ההוראה מ-25 תיכונים בעיר. הבדיקות, שנעשות כבדיקת אנטיגן לקורונה באמצעות מטוש, מאפשרות קבלת תוצאות מהירות בפרק זמן של עד 15 דקות.
היוזמה של עיריית תל אביב ואיכילוב מגיעה ברקע דבריו של שר החינוך יואב גלנט באולפן ynet. בריאיון אמר השר גלנט כי יבוצעו 15 אלף בדיקות במערכת החינוך בכל יום והעריך כי הדבר יקרה תוך חודש. בתל אביב לא מחכים שיוזמת משרד החינוך תצא לפועל והחלו כאמור בבדיקות הסקר כבר הבוקר. למרות הבדיקה המהירה, רבים מהתלמידים והמורים, בחרו שלא להיבדק במסגרת הפיילוט ביום הראשון מחשש לכאב.
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בתיכון אליאנס תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
חלק מהתלמידים בחרו שלא להיבדק, מחשש לכאב
(צילום: מוטי קמחי)
איה תלמידת כיתה י"ב מתיכון אליאנס בת"א החליטה בשלב זה לא להיבדק לקורונה. "אני מפחדת שזה כואב והרבה חברים כן נבדקים וזאת הזדמנות להיבדק, אבל זה מאוד מפחיד אותי", הודתה. "אני אולי אבדק בהמשך כי יהיו בדיקות כל שבוע".
על החזרה ללימודים ספרה איה: "לא חשבתי שהחזרה תהיה דבר מרגש אבל ברגע שנכנסתי לבית הספר וראיתי את המורים והחברים שלא ראיתי הרבה זמן זה מאוד משמח וממש התרגשתי. בתקופה האחרונה למדנו בזום וזה היה ממש קשה כי זה דרש מאיתנו לשים לב שאנחנו בקשר עם עצמנו ודרש הרבה משמעת עצמית".
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
"חייבים לחזור לשגרה, זו בדיקה פשוטה"
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מסעדת מיט בר בתל אביב
מסעדת מיט בר בתל אביב
לא חיכה לבדיקות הסקר של משרד החינוך. חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
גם רום, תלמיד י"ב מאליאנס, החליט הבוקר שלא להיבדק בבית הספר. "אני אולי אבדק בשבוע הבא כי זה מפחיד בפעם הראשונה להיבדק מול כולם", אמר. "באופן אישי אין לי חשש שיש לי קורונה וזה נובע בעיקר מהתהליך", ציין. גם רום, כמו איה, חזר לספסלי הלימודים לאחר חודשיים וחצי.
הוא אמר כי הלימודים בזום מאתגרים: "קמים בבוקר או ב-8 או ב-10, המערכת הפוכה, מתעוררים וישר פותחים את המחשב ואז מתחילים שיעור ולפעמים מבינים יותר ולפעמים פחות. השיעורים האלה למי שצריך קשר יום-יומי או מי שיש לו קשיים לימודיים זה נורא, מי שיש לו הפרעות קשב וריכוז עבורם זה בלתי אפשרי שיטת הלמידה הזאת".
אבי אשכנזי, נציג חברת "BIONOTE" בישראל שמבצעת את הדגימות, אמר כי "הבדיקות האלה פשוטות מאוד ונעשות על ידי דגימה שנלקחת מהאף ומשם היא מועברת למבחנה קטנה ומשם מטפטפים למעין מערכת בדיקה שנראית כמו בדיקת הריון. יש לה ספציפיות של מעל 99 אחוז ורגישות גבוהה של יותר מ-80 אחוז ואפשר להתבסס עליה כדי להחזיר את הילדים ללימודים".
פרופ' נדיר ארבר, מנהל המערך לרפואה מונעת במרכז הרפואי איכילוב, ציין: "אנחנו חייבים לחזור לשגרה, הילד שלי לומד פה בבית הספר והוא ייבדק". לדבריו, "אני מקווה שנישאר דמוקרטיה ולא נכריח אנשים להיבדק, זו בדיקה קלה, כמו בדיקת הריון. אין סכנה, הבדיקה מאוד אמינה, וכל דבר שיעזור לנו לחזור לשגרה וזה מאמץ לאומי וחייבים לשתף פעולה, זה נדרש ואני לא מבין על מה המהומה".

התלמידים חזרו, בצל החשש מסגר נוסף

הראל הרוש, תלמיד כיתה י"ב, במקיף א' בבאר שבע הגיע לבית הספר לאחר הפגרה הארוכה מול הזום וסיפר על התחושות: "אני מאוד שמח לחזור לבית הספר, היינו המון זמן בבית". הוא אמר: "נמאס כבר מכל הלימודים המקוונים. היה קשה ללמוד ככה, זה כיף לבוא, לראות את הפקק של המכוניות - ממש התגעגענו".
הוא ציין כי על אף הקשיים בלמידה מרחוק "ברוב המקצועות" הצליח. "יש מקצועות שקשה בלי לשבת עם המורה שמסביר לך. זה הרבה יותר קשה דרך מסך, גם קשה להתרכז כשאתה בחדר ויש אלף הסחות, זה בעייתי", הסביר.
התיכוניסטים חזרו לבתי הספר: "התגעגענו"
(צילום: בראל אפרים, משה מזרחי, אבי חי)

אביבה סוויסה מנהלת בית הספר נרגשת גם היא מחזרת התלמידים: "אנחנו נשמח לראות את בית הספר שוב מלא בצחוק של תלמידים, ברעש המאוד חיובי שהתגעגענו אליו במהלך החודשיים האלה. בתקווה שזה יימשך לאורך זמן". היא הסבירה: "יש חששות מסגר שלישי. אנחנו מודעים לעובדה שישנה עלייה בתחלואה בתקופה האחרונה. תדרכנו את המורים, ההורים והתלמידים".
לדברי סוויסה, חלק מהאחריות עוברת כעת לתלמידים. "הם צריכים לוודא שהם מספיק בריאים עבור התלמידים האחרים", ציינה. היא סיפרה כי "במהלך כל התקופה הזו מורי בית הספר עשו את כל המאמץ האפשרי כדי להביא את מיטב הטכנולוגיה עבור התלמידים, דאגו להם באופן מאוד אישי. כל תלמיד ותלמיד שלא הייתה בידו המשגת את אמצעי הקצה דאגנו למחשבים ולאמצעים כדי שהם יוכלו ללמוד באופן המיטבי".
5 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
אחרי חודשיים, שערי בתי הספר התיכוניים נפתחו
(צילום: בראל אפרים)
בגימנסיה העברית בירושלים, שם הייתה התפרצות תחלואה בסוף חודש מאי, שמחו גם כן מהחזרה ללימודים. שלו אברהמי, תלמיד כיתה י"ב בתיכון אמר: "זה כיף לחזור ללימודים, אנחנו עם מסכות, מקשיבים להנחיות ויהיה כיף".
חברו נאור אילוז טען: "למידה פרונטלית הרבה יותר קלה וטובה. מבינים את החומר יותר. לדעתי זה שנוי טוב לחזור לבתי הספר סוף סוף, אי-אפשר להמשיך בלמידה מהבית". הוא הצטרף לדבריו של שלו: "אני בטוח שאם נשמור על ההנחיות יהיה בסדר".
החזרה לבית ספר מתבצעת כידוע לא לאורך השבוע כולו והתלמידים חוזרים ללמוד בין יומיים לשלושה ימים בשבוע. "זה לא תנאים אופטימליים, אבל זה מה שיש ואני מאמין שזה מספיק טוב ובית הספר יעשה מספיק וייתן לנו מספיק שעות", ציין.
- לבגרויות אתם מוכנים? "כרגע כן אבל עכשיו זה עוד חיזוק. הלמידה הפרונטלית תיתן לנו חיזוק ואנחנו בעזרת השם נצליח. קיבלנו מיקוד, זה מעולה לדעתי ואפילו אם ימשיכו עם ההקלות זה יהיה עוד יותר טוב כי במילא קשה לנו ללמוד דרך הזום. אנחנו רוצים להפציץ בבגרויות, אנחנו רוצים ציונים טובים".