מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר הלילה (ד') כי "הדרך לדיפלומטיה עם איראן פתוחה כרגע" בכל הנוגע להסכם הגרעין. בלינקן נמנע מלומר האם הממשל האמריקני מקיים מגעים ישירים עם גורמים איראניים בנושא.
ביידן מבהיר: לא נסיר סנקציות מאיראן עד שתפסיק להעשיר אורניום
(מתוך יוטיוב)

"איראן עדיין רחוקה ממילוי חלקה בהסכם, אז נצטרך לראות מה נעשה", אמר מזכיר המדינה בריאיון לרדיו האמריקני הציבורי NPR. הוא נשאל האם וושינגטון מנהלת מגעים לחידוש המשא ומתן הישיר עם טהרן, אך לא השיב בצורה חד-משמעית וחזר על עמדתו הפומבית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כי אם איראן תשוב לעמוד בדרישות ההסכם מ-2015, ארה"ב תעשה זאת גם כן.
"הנשיא היה ברור מאוד בפומבי, וחזר על כך שוב ושוב, היכן אנו עומדים. ואנחנו נראה מה, אם בכלל, תהיה תגובת איראן לכך", אמר בלינקן.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"נראה מה תהיה תגובת איראן". בלינקן
(צילום: רויטרס)
המראיין ציין כי בלינקן לא ענה ישירות לשאלה ושאל: "אך אינך פוסל שדיפלומטיה ישירה עשויה להתקיים בעתיד?". בלינקן השיב: "ובכן, בשלב מסוים, ככל הנראה, אם יהיו מגעים בנושא זה, תידרש גם דיפלומטיה. זה התחום שבו אנו עוסקים".
שעות לאחר הריאיון, מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי אמר כי טהרן רוצה לראות "מעשים, לא מילים", מצד החברות בהסכם הגרעין. בנאום שנשא הוסיף חמינאי: "שמענו הרבה מילים והבטחות נחמדות שבפועל הופרו ונעשו פעולות הפוכות. מילים והבטחות אינן טובות. הפעם אנחנו רוצים רק מעשים מהצד השני, ואנחנו נפעל גם כן".
בשבוע שעבר הבהיר ביידן כי ארה"ב לא תסיר את הסנקציות על איראן אלא אם היא תפסיק להעשיר אורניום. בריאיון ל-CBS, הראשון שלו מאז השבעתו, נשאל הנשיא האם ארה"ב תסיר סנקציות במטרה להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן. "לא", ענה ביידן.
2 צפייה בגלריה
"איראן רחוקה ממילוי חלקה בהסכם". מתקן גרעין באיספהאן
"איראן רחוקה ממילוי חלקה בהסכם". מתקן גרעין באיספהאן
"איראן רחוקה ממילוי חלקה בהסכם". מתקן גרעין באיספהאן
(צילום: EPA)
ב-2018 פרש נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין, שהגביל את פעילות העשרת האורניום של איראן בכדי להקשות על טהרן בפיתוח נשק גרעיני – שאיפה שאיראן מכחישה זה זמן רב – בתמורה להקלת הסנקציות האמריקניות ואחרות. כאשר טראמפ פרש מההסכם, שאיראן חתמה עליו עם שש מעצמות מרכזיות, הוא הטיל מחדש את הסנקציות שפגעו קשות בכלכלת טהרן.
בתגובה, איראן מתירה בשנה וחצי האחרונות בהדרגה עוד ועוד מההתחייבויות שנתנה במסגרת ההסכם. בחודש שעבר, לקראת תום כהונת טראמפ, חידשה איראן את ההעשרה של אורניום לרמה של 20% במתקן פורדו. לפני שבוע הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שאיראן התחילה לייצר מתכת אורניום – חומר חיוני לייצור נשק גרעיני.