(צילום: אסף חן)

עולים על המשמר: כשתושבי שכונת נווה חוף בראשון לציון זיהו אמש (שני) שתי דמויות חשודות מסתובבות ברחובות, הם מיהרו לדווח למשטרה. מי שהגיע לגבות את השוטרים הפעם היו ניקי רוסקין (32), עובד עירייה, ויריב סדרס (51), גמלאי חברת חשמל.
5 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי בראשל"צ בפעולה
המשמר האזרחי בראשל"צ בפעולה
מאז הפיגוע בבני ברק - 1,500 אזרחים ביקשו להתנדב. המשמר האזרחי בראשל"צ
(צילום: דנה קופל)
כמתנדבי משמר השכונה, שמפטרלים ברחובות עירם כמעט מדי ערב, הם הגיעו יחד עם השיטור העירוני כדי לוודא שהדמויות, תושבי השטחים בעלי אישורי עבודה במוסד ציבורי סמוך, אינם מהווים סכנה. "זה מאוד חשוב שאנחנו נרתמים לשמור על הבית שלנו", הסבירו השניים. "מספיק שרואים ניידת עם כל האורות, זו הרתעה. אנחנו מחוברים למשטרה ולחברה לביטחון, ונותנים מענה מיידי לכל חשש".
5 צפייה בגלריה
המשמר האזרחי בראשל"צ בפעולה
המשמר האזרחי בראשל"צ בפעולה
המשמר האזרחי בראשל"צ
(צילום: דנה קופל)
ניקי ויריב אינם לבדם. להפך: בין אם זה בגלל החשש ברחובות מגל הפיגועים החדש, רוח הסולידריות שמעורר חג פסח או בשל הרצון לתרום, לסייע ולהגן על הבית - אלפי ישראלים נקראו בימים האחרונים לדגל ונהרו לתחנות המשטרה במטרה אחת ברורה - להצטרף לשורות המשמר האזרחי. במשטרה רשמו בשבועיים האחרונים עלייה דרמטית של מאות אחוזים במספר האזרחים המבקשים להתנדב למשמר האזרחי בעקבות גל הטרור השוטף את רחובות המדינה בחודש האחרון.
תחת הסיסמה של "שומרים על הבית - מצטרפים עכשיו למשמר האזרחי", יצאו במשטרה ובמשרד לביטחון הפנים בקמפיין גיוס מיד לאחר הפיגוע בבני ברק ב-29 במרץ, וקראו לציבור להתנדב למשמר האזרחי. הציבור נענה בהמוניו: לדברי תנ"צ אנה בן מרדכי, ראש חטיבת שיטור, מאז הפיגוע בבני ברק התקבלו 1,500 פניות של אזרחים בבקשה להתנדב. "גל הטרור שפוקד אותנו ברחובות הערים שהפכו לחזית, ובמיוחד מעשה הגבורה של האזרח בבאר שבע שחיסל את המחבל ועצר את מסע ההרג, הראה כמה חשובה הנוכחות בשטח של שוטרים ומתנדבי משמר אזרחי ואזרחים חמושים", אמרה תנ"צ בן מרדכי.

זינוק בעלייה

מדובר בזינוק משמעותי במספר המתנדבים: במשך העשור האחרון התנדבו למשמר האזרחי בין 1,000 ל-2,000 איש בשנה מוצלחת. ואילו בשבוע וחצי מאז עלה קמפיין הגיוס החדש, התקבלו כבר 1,500 פניות.
5 צפייה בגלריה
תנ"צ אנה בן מרדכי
תנ"צ אנה בן מרדכי
"הציבור רוצה להתנדב ולשמור על הבית ועל הילדים". תנ"צ בן מרדכי
(צילום: עמית שאבי)
הסיבה להיענות הכמעט חסרת תקדים ברורה. "באנו לשמור על הבית ולסייע למשטרה במלחמה בטרור שהגיע לרחובות", אומרים המתנדבים. לדברי תנ"צ בן מרדכי, "אחרי הפיגוע בבני ברק הבינו בעיר את הצורך בהגברת האבטחה מצד הציבור". היא סיפרה כי גם בבני ברק מתכננים להקים "משמר שכונה" של בחורי ישיבות. "נדאג ללוות אותם ולהכשיר אותם למשימה", הבטיחה.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב קרא לאזרחים להתגייס כדי לסייע לתגבר את המשטרה בימים מתוחים אלו. "חיזוק המשמר האזרחי וקידומו להיות גוף רלוונטי ברמה הלאומית, זה צו השעה", אמר. בר-לב טען כי מדובר ב"מכפיל כוח של ממש" וניסה להרגיע חששות מאנרכיה או אובדן שליטה: "הנשק של כל משמרת מועבר למשמרת הבאה ולזו שאחריה, ולכן הוא נשאר ברשות המשטרה ולא ניתן לכל מתנדב באופן אישי", אמר.
5 צפייה בגלריה
בר האילקה לאחר הפתיחה
בר האילקה לאחר הפתיחה
קרא לאזרחים להתגייס כדי לתגבר את המשטרה. בר-לב
(צילום: דנה קופל)
בין המתנדבים החדשים למשמר האזרחי גם מספר ראשי ערים. כך, למשל, התייצב יום לאחר הפיגוע בחדרה ממלא מקום ראש העיר חדרה, ניר בן חיים, והתנדב למשמר בעירו. "בואו להתנדב למשמר האזרחי", קרא לתושביו. "המתנדבים המסייעים למשטרה ומקדישים מזמנם למען הקהילה מהווים מכפלת כוח לאיוש הכוחות והסיוע המשטרתי הנדרש לתושבי העיר. אני גאה להתגייס".
גם ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, התנדב למיזם "משמר השכונה" שבו כבר שותפים 280 מתושבי העיר. מדי לילה הם יוצאים לסייר בניידות של החברה לביטחון בשכונות שלהם. "תושבי השכונה מסיירים במהלך הלילה בשכונה כשהם מחוברים און ליין לרשת הקשר של פקחי החברה לביטחון ולמשטרה, ויכולים להקפיץ מיד כוחות", הסביר קינסטליך. "בנוסף ניידת עם מהבהבים כחולים תרתיע גם עבריין פלילי או מחבל שבא לבצע טרור בשכונה".

לשמור על הבית

במשטרה פועלים כ-25,000 מתנדבים במשמר האזרחי שמשתלבים בכל תחומי הפעילות המשטרתית, לרבות אבטחה וסדר ציבורי, סיור, בילוש, מג"ב ויחידות מיוחדות כמו צוללנים. מתוכם, רוב המתנדבים פעילים במג"ב (7,500) ובמשטרת התנועה (2,300). לדברי תנ"צ בן מרדכי, היעד של המשטרה הוא לגייס בחודש הקרוב 6,000 מתנדבים חדשים - כמעט פי שלושה מכל כמות המתנדבים בשנים האחרונות.
5 צפייה בגלריה
רז קינסטליך בהריסת המבנה המסוכן שפונה מדייריו בראשון לציון מחשד לקריסה
רז קינסטליך בהריסת המבנה המסוכן שפונה מדייריו בראשון לציון מחשד לקריסה
גם הוא התנדב למיזם. ראש העיר ראשון לציון
(צילום: שאול גולן)
ההכשרה יחסית קצרה: לתפקידי אבטחה נדרשים 9 שעות הכשרה משטרתית, בנוסף להכשרה לשאת אקדח ולבצע מטווח ירי. מי שמעוניין לקחת חלק מעבר למשימות אבטחה ושיטור רגלי במקומות הומי אדם כדי לייצר נוכחות, הרתעה ומענה, יכול גם להעמיק את ההכשרה לעבר תפקידי תנועה, בילוש, סיור או מג"ב.
"לפי קצב הפניות אלינו להתנדב יש היענות מדהימה, אני ממש רואה ומרגישה שעת רצון מצד הציבור שרוצה להתנדב ולשמור על הבית ועל הילדים", אמרה תנ"צ בן מרדכי. "כל מתנדב זאת תוספת כוח משמעותית להגברת תחושת הביטחון במקום שהוא מוצב".