כמעט חודשיים חלפו מאז הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחגיגיות, ומבלי לעדכן את היועמ"שית, כי החליט למנות את הסמפכ"ל, ניצב אבשלום פלד (63), למחליפו של רב-ניצב יעקב שבתאי כמפכ"ל המשטרה. אף שכהונתו של שבתאי אמורה להסתיים ב-17 ביולי - אם בן גביר לא יפטר אותו לפני כן - השר עדיין לא הגיש רשמית את שמו של פלד לוועדה למינוי בכירים.
בלשכתו של בן גביר לא הסבירו מדוע לא הוגשה מועמדותו של פלד לוועדה, ומסרו כי השר "הגיש את פלד לבדיקת היועצת המשפטית לממשלה", צעד שלא עשה כשהחליט לפטר את המפכ"ל או לזמנו לשימוע. בינתיים, גורמים בכירים בלשכת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הכחישו שבן גביר פנה אליהם בעניין קיום בדיקה מקדמית בעניינו של פלד - שמצידו, שומר על שתיקה ולא מגיב.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ו ניצב אבשלום פלד
איתמר בן גביר ו ניצב אבשלום פלד
השר בן גביר וניצב פלד, המינוי שטרם אושר בוועדה
(צילום:Menahem KAHANA / AFP, משטרת ישראל)
מצב המשטרה "בכי רע", כפי שתיאר ניצב בסגל הפיקוד הבכיר. לדבריו, המשטרה כבר כמה חודשים תקועה בלי סבב מינויים וקצינים שקידומם כבר אושר, גם בדרגה וגם בתפקיד, ואלה ממתינים שבן גביר ושבתאי יתעשתו ויבינו שמשטרת ישראל אמורה לשרת את הציבור ולא כלי משחק והפגנת שרירים בין השר למפכ"ל.
בין אם המפכ"ל יפוטר לפני 17 ביולי (צעד שלא נראה סביר, שכן נותרו רק חמישה שבועות עד לתאריך הפרישה), ובין אם יגיע לסיום כהונתו, בן גביר צפוי למנות את ניצב פלד כממלא מקומו - פתרון שנחשב לטוב עבור השר שיקבל שליטה מלאה במשטרה, שתתנהל תחת ממלא מקום שזקוק לאישור מחדש כל שלושה חודשים. כך היה גם בתקופת כהונתם של ניצב בדימוס מוטי כהן, שפיקד על המשטרה במשך שנתיים כממלא מקום ופרש כששבתאי מונה לתפקיד, וניצב בדימוס בנצי סאו, שהיה תשעה חודשים בתפקיד כממלא מקום.
כיום ישנם 52 קצינים שממתינים לעלות מדרגת רב-פקד לדרגת סגן-ניצב ושני קצינים נוספים מדרגת ניצב-משנה לדרגת תת-ניצב. קצין שממתין לתפקיד הבא שאליו כבר שובץ אמר ל-ynet: "זה פוגע קשות בתפקוד המשטרה. תחנות משטרה מתנהלות עם ממלאי מקום, כשמי ששובץ תקוע בגלל המתיחות בין השר בן גביר למפכ"ל".
כך למשל, מפקד מרחב השפלה הקודם פרש לגמלאות כבר לפני כ-3.5 חודשים. מי שמונה למחליפו הוא ניצב-משנה יורם ברינה, מפקד משטרת התנועה הארצית. השר בן גביר קושר את הסכמתו לאישור הקידום של ברינה להסכמה על המינוי שלו את ניצב-משנה אסי אהרוני לתפקיד ראש חטיבת הדוברות של המשטרה - מינו שאליו מתנגד המפכ"ל. לכן בשפלה, במרחב שסובל ממציאות קשה של פשיעה וריבוי מקרי רצח, הטמנת מטעני חבלה ורימונים שמתפוצצים - אין מפקד קבוע.
אפריל האחרון: בן גביר ופלד בביקור בתחנת רמלה

השר בן גביר מסר עם החלטתו למנות את ניצב פלד למפכ"ל כי הוא "האיש המתאים להוביל את משטרת ישראל. פלד הוא קצין בעל ניסיון עשיר, מקצועי וחד. ניצב פלד הוא לוחם למען המדינה והוא איש ניהול שיצעיד את המשטרה קדימה. זו ההזדמנות להודות עמוקות למפכ"ל המכהן יעקב שבתאי שהמדינה חבה לו על 40 שנות שירות ולוחמה למען עם ישראל".
אך בינתיים, כאמור, שמו עדיין לא הועבר לוועדה למינוי בכירים. לפי הערכות, ייתכן שמדובר בניסיון של בן גביר לעקוף אותה, שכן זו עלולה להערים קשיים על מינויו בשל חקירת מח"ש שנוהלה נגדו בעבר. לפי פרסום בעיתון "הארץ", בשנת 2015 נחקר פלד בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. התיק הפלילי נגדו נסגר והועבר לטיפול משמעתי, והמפכ"ל דאז, רוני אלשיך, דחה את המלצת מח"ש שלא לקדם את פלד לדרגת ניצב. נרשמה לו הערה משמעתית, וב-2017 קידם אותו אלשיך לדרגת ניצב.
החקירה במח"ש בעניינו של פלד נפתחה בעקבות האזנת סתר שבוצעה לראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון, במסגרת חקירת שחיתות נגדו שהובילה להרשעה ולמאסר בן ארבע שנים. לפי כמה מקורות שהיו מעורבים בחקירה, האזנת הסתר תיעדה שיחה שקיים דדון עם פלד, אז סגן מפקד מחוז ירושלים, ובה ביקש פלד מדדון לסייע לו להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית במושב זכריה ששוכן בשטח המועצה. השניים סיכמו אז, אמרו המקורות, כי יצהירו שהעניין בטיפול מחשש שהמעשה הלא חוקי ייחשף.
מאז הודעתו של בן גביר על המינוי הרוחות במשטרה סוערות, ויש ניצבים שככל הנראה יפרשו אם המינוי אכן ייצא לפועל. יש כאלה שעדיין "יושבים על הגדר" עד שתתקבל החלטת הוועדה המייעצת למינויים בכירים בשירות המדינה, שתאשר או תפסול את המינוי.