המכשיר לטיהור אוויר שיכול להרוג וירוסים שבאוויר
(צילום: שחר גולדשטיין )

הנשק המפתיע שיילחם בקורונה? עם הזינוק בתחלואה, עולה כמובן החשש להידבקות של ילדים בגנים ובבתי הספר. בעיריית מודיעין יצאו לפיילוט במסגרתו התקינו הבוקר (שלישי) בארבעה גני ילדים בשכונת נופים בעיר, את מערכת טיהור האוויר של חברת GPS האמריקנית.
בעירייה מקווים שהצעד יהיה שובר השוויון במלחמה בקורונה, וישנה את חוקי המשחק בהגנה על ילדי הגנים ובתי הספר שנמצאים יחד בכיתות סגורות ובמיוחד בחורף ללא חלונות פתוחים.
3 צפייה בגלריה
שחר גורן, מנכ"ל חברת GPS ישראל
שחר גורן, מנכ"ל חברת GPS ישראל
שחר גורן, מנכ"ל חברת GPS ישראל, עם מערכת טיהור האוויר
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
שחר גורן, מנכ"ל חברת GPS ישראל
שחר גורן, מנכ"ל חברת GPS ישראל
(צילום: יריב כץ)
מדובר במערכת טיהור אוויר שפעילה מ-2009, שהותקנה רק בארצות הברית ביותר מ-300 אלף משרדים, בתי חולים, מוסדות חינוך, קניונים, מלונות, מטוסים וצוללות. מערכת מסנני האוויר של החברה מותקנת במקומות הרגישים והחשובים בעולם, ביניהם הבית הלבן ומטוסו של נשיא ארצות הברית, אייר פורס 1.
השנה נערך ניסוי רשמי בשני בתי ספר, זהים בגודלם, באותו אזור במדינת אינדיאנה שבארה"ב. בזמן שבבית הספר שבו הותקנה המערכת התגלו שלושה תלמידים חולים במחלות ויראליות, בבית הספר השני, שבו לא הותקנה, התגלו 80 חולים בשלל מחלות ויראליות, לא רק קורונה.
3 צפייה בגלריה
נעמה שרגאי, גננת בגן חבל ניצנה שלקח חלק בפיילוט
נעמה שרגאי, גננת בגן חבל ניצנה שלקח חלק בפיילוט
"מלאים תקווה שיפחית את התחלואה". הגננת נעמה שרגאי
(צילום: יריב כץ)
בישראל הותקנו עד היום כאלפיים יחידות של המערכת, בין היתר במשרד ראש הממשלה, חיל האוויר, מעבדות האוניברסיטה העברית, רפאל, כל סניפי רשת הולמס פלייס ועוד. מערכות החברה הותקנו בשלושה רציפים בתחנה המרכזית בירושלים, בשיתוף פעולה עם המשרד לאיכות הסביבה, אשר מעיד על שיפור דרמטי באיכות האוויר במקום.
שחר גורן, מנכ"ל חברת GPS בישראל שהגיע להתקנה החגיגית, טוען כי מדובר בשובר שוויון במלחמה בקורונה. "מדובר בטכנולוגיה מוכחת בעולם שנמצאת כבר למעלה מעשור בתחום טיהור האוויר בחללים סגורים. המערכת שמותקנת במזגן מייצרת 'יונים' שנפלטים לחלל האוויר בגן או בכיתה ובפעולה ראשונה פשוט קוטלת את החיידקים או הווירוס שבאוויר החלל הסגור, והווירוס מיד יהפוך לבלתי אפקטיבי ביכולת ההדבקה".
לדבריו, "מדובר במערכת טיהור שתוך מספר שעות עבודה תנקה את האוויר מחיידקים, וירוסים ואבק לרמה של 80%-90% פחות ממה שהיה בחלל לפני שהופעלה. למעשה המערכת מנטרלת את נגיפי הקורונה באוויר ומייצרת חלל שדומה בטיבו לחלל האוויר שבטבע שליד נהרות ומפלים".
"אחת הדרכים שבהן אנשים נדבקים בקורונה היא דרך האוויר", מסביר גורן. בעצם אותם וירוסים מרחפים באוויר בין אם בעצמם או על ידי טיפות מים זעירות (בהתעטשות או אפילו תוך כדי דיבור) שלא רואים אותן בעיניים ועוברות מאדם לאדם על ידי נשימה.
"ברגע שאנחנו דואגים שהחלל יהיה מטוהר, אז ברגע שהנגיף נפלט אל החלל על ידי מישהו חולה שהגיע איתו לגן או לכיתה, ישר האוויר שמייצרת המערכת עם אותו אפקט של 'יונים של מטען חשמלי' תוקף את אותו הווירוס ומונע ממנו בכלל להגיע כווירוס חי ופעיל לבן אדם או לילד שנמצא לידו".
ומה קורה אחרי שהוא תוקף את הווירוס? "גם הווירוס הוא סוג של חלקיק, כמו חלקיקים של אבק ואלרגנים. בסופו של דבר חלקיקים אלה יצטברו לצברים וייתפסו במערכת הסינון של המזגן או שהם ייצאו החוצה דרך תהליך של אוורור החדר".
גורן מסביר כי המערכת לטיהור פועלת כשהמזגן עובד על קירור, על חימום או על אוורור. "המערכת דואגת לנקות את החלל, מווירוסים וחיידקים, גם מאבק ואלרגנים ודברים שמשפיעים על ילדים ובני אדם בכלל, מחומרים מדיפים כמו פליטות של חומרי ניקוי או צבעים".
"מאוד שמחתי שהפיילוט הוא דווקא בגן שלנו", אמרה הגננת נעמה שרגאי מגן "חבל ניצנה" במודיעין. "רק בשבוע שעבר עשרה ילדים מהגן היו חולים מווירוסים שונים, לא קורונה, אבל עדיין המשמעות היא שאחד ההורים מפסיד עבודה ונשאר עם הילד בבית. אני כמו ההורים מלאים בתקווה שמערכת הטיהור תפחית את התחלואה בגן".
עלות המערכת זולה יחסית, כאלף שקלים ויותר בהתאם לסוג המזגנים, ופרט להתקנה חד פעמית במזגן לא נדרש טיפול והחזקה והיא מחזיקה מעמד שנים רבות.