אלירן מזרחי, לוחם המילואים שהתאבד אחרי ששירת ברצועת עזה, הובא בצהריים (יום חמישי) לקבורה צבאית בעקבות המאבק שניהלה משפחתו. אלירן, נשוי ואב לארבעה, נחשף למראות קשים ביותר במהלך שירותו ברצועה - ושם קץ לחייו יומיים לפני שהיה אמור להתגייס פעם נוספת ולשרת ברפיח.
אחותו, שיר מזרחי, דיברה הבוקר בריאיון ל-ynet על המאבק שניהלה המשפחה כדי שאלירן יוכר כחלל צה"ל. "הוציאו לנו את הנשמה", סיפרה, "אבל הצלחנו בסוף להגיע למה שרצינו, למרות שזו הייתה החרגה בלבד - בגלל שבאותו יום הוא ישב בעצם עם המ"פ ועם עוד כמה מפקדים והם דיברו לקראת יום ראשון, אז בחרו שכן להכיר בו כאילו הוא היה בשירות מילואים. הוא קיבל את הקבורה הצבאית שהוא ראוי לה בהר הרצל".
הלווייתו של אלירן מזרחי ז"ל
(צילום: גיל יוחנן)

שיחה עם אחותו של אלירן מזרחי ז"ל
(צילום: אסף חן)

5 צפייה בגלריה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
ההלוויה של אלירן מזרחי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בסופו של דבר מערכת הביטחון כן התגמשה. "כן. היינו צריכים להפוך עולמות ולדבר עם כל הכתבים ועם כל הח"כים והיו פה המון-המון אנשים שנרתמו ועזרו לנו והפיצו וגם היינו חזקים ברשתות החברתיות. היינו צריכים ליצור המון באזז כדי להביא את העניין לתודעה וכדי שיתייחסו אלינו. אני יכולה להגיד שבחג השבועות היינו ממש כזה בתחושה שזה לא הולך להצליח ואנחנו נלחמים סתם ומסכן אח שלי שעדיין שוכב שם ואנחנו מושכים את הזמן בשביל קבורה צבאית שאמנם מגיעה לו אבל כמה אפשר עוד למשוך? הגענו למצב שכבר חמישה ימים הוא שוכב שם. אז למעשה, זה הוציא לנו את המיץ ואחרי שלחצנו על שר הביטחון מכל מיני כיוונים וניסינו באמת להגיע אליו ולדבר איתו ודרך הצבא, ודרך כתבים ודרך הכל, בסופו של דבר הצלחנו".
5 צפייה בגלריה
אלירן מזרחי ז"ל
אלירן מזרחי ז"ל
אלירן מזרחי ז"ל. "הכנסנו את הנושא לתודעה"
(צילום ביתי)
את חושבת שבלי הלחץ הזה שהפעלתם זה לא היה קורה? "אני חושבת שזה היה פשוט עובר מתחת לסדר היום כזה, שאף אחד לא היה מתייחס לזה. בסופו של דבר הנושא הזה של התאבדויות זה נושא שלא מדברים עליו. זה נושא שהוא טאבו במדינה שלנו בגלל כל מיני דברים. מפחדים שאם ידברו על זה זה יגרום לזה יותר, בגלל שזה נושא שלא סקסי בתקשורת לדבר על אנשים שבוחרים לשים קץ לחיים שלהם. אבל אני חושבת שאנחנו גם בתקופה שונה, בתקופה שהמון אנשים מתאבדים בגלל המלחמה הזאת ולא מדברים על זה. אז בכללי, בלי קשר לזה שנלחמנו להביא אותו לקבורה צבאית, אני חושבת שזה הנושא שחשוב לנו להעלות אותו לסדר היום במיוחד כי אח שלי היה בן אדם כל כך שמח וכל כך אופטימי ובסופו של דבר הוא בחר לשים סוף לחיים שלו בגלל המצב, בגלל הדברים שהוא ראה וחשוב לדבר על זה".

"אתה לא רק אחי, אתה אח של כולם"

בצהריים הובא מזרחי למנוחות והבת שלו אליה אמרה בהלוויה: "אבא יקר שלי, זה מרגיש לי כמו חלום שלא נגמר. הבטחת לי שתהיה איתי בבת מצווה. אתה כבר לא כאן. לפני שיצאת מהבית אמרת לי 'אליה אני גאה בך'. לחמת בגבורה למען עם ישראל היית אבא אוהב דואג ומפנק אבא אתה חסר לי כל כך אני אוהבת אותך ומאוד מתגעגעת".
הילה ושיר אחיותיו של אלירן ספדו לו: "אלירן, הלב הפועם של הבית, אחי הגדול גיבור ישראל/ לא מאמינה שאני מדברת עלייך בלשון עבר. איך אפשר לדמיין את החיים בלעדייך? בלי החיוך, בלי הצחוק והשנינות האופיינית לך. היית האח הכי טוב שיש תמיד מעיר את כל הבית בנוכחות שלך. אני נזכרת בימים שהיינו יוצאים ביחד לבלות תמיד היית מסמר הערב, כולם אהבו אותך. היית מגנט, היה לך לב מזהב. אחי הגדול שכולם עכשיו מגיעים אלינו ומספרים לי שאתה האח הגדול של כולם ואני צריכה לחלוק אותך ועכשיו אתה השארת אותנו להמשיך לחיות בלעדייך, איך זה הגיוני?
"גם במותך הצלחת למגנט את כל המדינה ועכשיו אתה לא רק אחי אתה אח של כולם. איך חלמת אמרת לנו כל הזמן שהחלום שלך זה להציל חטופים, למצוא חטופים בחיים ולהציל אותם מעזה ואתה לא זכית לראות איך יום שאחרי שהלכת חזרו 4 חטופים בחיים ואנחנו היום מתפללים שכולם ישובו הבייתה וכל הפצועים בגוף ובנפש יחלימו וישמרו על עצמם ולא יגיעו למצב שאתה היית צריך לסיים את החיים שלך. הגעגועים אלייך ילוו אותנו כל חיינו. הלב שלנו כבר לא יהיה שלם אבל תמיד תשאר איתנו, אלירן שלי, בנשמתי. אוהבות אותך, יעני, "we love you" אחינו הגדול גיבור שלנו, גיבור ישראל. תנוח על משכבך בשלום אחי".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
הלוויתו של אלירן מזרחי ז"ל, ששם קץ לחייו אחרי הלחימה
חבריו לגדוד של אלירן מזרחי ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אביו של אלירן התייחס למאבק על הקבורה: "אלירן שלי היקר, אני מודה לקב"ה שאנחנו עומדים כאן היום בהר הרצל וקוברים אותך בכבוד הראוי לך. אלירן גיבור ישראל, מרגע שקיבלנו את ההודעת האיוב הרגשתי שאני בתוך עזה. הרגשתי שאני נלחם יחד איתך ועם כל החברים שלך. בשעה טובה זו כל עם ישראל נותן לך את הכבוד הראוי לך, את ההערכה שמגיעה לך. אלירן שלי, ריסקת את הלב של כולנו אבל אתה בלב של כולנו. אוהב אותך אלירן וגאה בך מאוד. עוד יסופר הרבה עלייך ועל פועלך. אלירן נלחמת עבור כולנו וכולנו מצדיעים לך. גיבור ישראל, הצל"ש שלך בליבנו. תודה רבה לכל מי שפעל כדי שזה יקרה, עם ישראל חי".
אימו של אלירן: "אלירן בני בכורי, אהוב ליבי. איזה שבוע מטלטל עברנו כדי להגיע לרגע הזה. רגע שלו אתה הכי ראוי גיבור ישראל, אלירן אהוב שלי, איך אפשר לדבר עלייך בלשון עבר? תמיד עם חיוך על הפנים עם צחוקים על העיניים ובלב. נשמה טובה עם נתינה אינסופית. היית מגדלור בבית והבאת איתך שמחה ואור בכל מקום. היית מגנט שכולם נמשכים אליו, אוהבים אותו, ומעריכים אותו. ילד טוב של אמא. רצית לשמור עליי כל הזמן שלא אדאג לך. ביקשת מאחיותיך אל תספרו לאמא שלא תדאג ותמיד אמרת לי: 'אמא הכל טוב' למרות שלעיתים לא היה כך. היית אבא נפלא ונהדר לילדייך ובעל למופת. אני רוצה להודות ולחבק את כל החברים מצמה 721 ולכל מי שעטפו תמכו וסייעו לנו במאבק לעשות את הצדק עם גיבור ישראל שלנו. אני רוצה לחזק את החיילים שלנו, לכו לשלום עשו את המשימה החשובה לעם ישראל ושובו לשלום, אנחנו אוהבים אתכם. אלירני, השארת לנו חור ענק בלב שלא יהיה ניתן לסגור אותו. הגעגועים אלייך ילוו אותנו כל הזמן, כל חיינו. אני אוהבת אותך בכל ליבי בן שלי. תודה לך שזכיתי, וזכינו כולנו 40 שנה לחיות במחיצתו של אלירן. נוח על משכבך בשלום, בן אהוב שלי ושמור עלינו מלמעלה".
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים:
ער"ן בטלפון - 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר http://www.sahar.org.il, או headspace.org.il