4 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
אחרי ההתקדמות במשא ומתן בין הליכוד לעוצמה יהודית, שבמסגרתה נתניהו סיכם עם בן גביר על כמה סעיפים שייכנסו להסכמים הקואליציוניים, ולצד השהיית המגעים עם בצלאל סמוטריץ', גורמים במערכת הפוליטית תוהים - האם נתניהו נוקט בשיטת "הפרד ומשול" כדי להחליש את כוחו של יו"ר הציונות הדתית?
סמוטריץ' ובן גביר מתעקשים באופן רשמי שהם עדיין מתואמים בכניסה לממשלה, ושאף אחד מהם לא ייכנס אליה ללא השני. למרות זאת, העובדה שבליכוד האיצו את השיחות עם יו"ר עוצמה יהודית, ושלמעשה הוא הראשון שזכה להודעה משותפת ומפורטת עם הליכוד על קווי יסוד שעליהם הוסכמו בהתאם לדרישותיו, מעלה את התהייה האם מדובר בטקטיקה שנועדה להפעיל לחץ על סמוטריץ' במטרה לגרום לו להתקפל ולוותר על אחד משני התיקים הבכירים - האוצר או הביטחון.
4 צפייה בגלריה
בן גביר מגיע בפגישתו עם נתניהו במצודת זאב
בן גביר מגיע בפגישתו עם נתניהו במצודת זאב
התקדמות משמעותית במו"מ. נתניהו ובן גביר
בכירים בליכוד אומרים שהלחץ על סמוטריץ' מופעל בכמה מישורים. הראשון מול יו"ר ש"ס אריה דרעי שמסרב לוותר לו על תיק האוצר, השני בכך שהוא לא הוזמן לפגישה עם נתניהו אתמול, בעוד שותפו בן גביר הוזמן ואף זכה כאמור להכניס חלק מדרישותיו להסכמים, והשלישי - תדרוכים הנוגעים לעובדה שיו"ר הציונות הדתית מחפש "ג'ובים" ולא מהות. שלשום הציע בן גביר לתווך בין הצדדים אולם לא נענה לכך, וההערכה היא כי הדבר קשה ממילא בשל סירובו של סמוטריץ׳ לסגת מדרישותיו.
לפי הודעת הליכוד שפורסמה מוקדם יותר, הסעיפים שעליהם סיכמו נתניהו ובן גביר שייכנסו להסכם הקואליציוני הם הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה, תיקון חוק ההתנתקות על חומש באופן שיאפשר שהיית יהודים בישיבה במקום, "חוק דרומי" מורחב על בסיסי צה"ל כדי למנוע את גניבות הנשק מבסיסי הצבא ולהגן על חיילי צה"ל, חוק עונש מינימום על פשיעה חקלאית ו"פרוטקשן", האצת התכנון והביצוע של כבישים עוקפים והרחבת ציר 60, לרבות הגדלת והקדמת התקציבים לצורך הביצוע (פרויקט בהיקף של מיליארד וחצי שקל) וקידום מתווה אביתר - הקמת ישיבה בתום הסקר.
4 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
מנסה לגרום לסמוטריץ' להתקפל? נתניהו ויו"ר הציונות הדתית
למרות הרשימה המפורטת, יש הטוענים כי "נתניהו כבר שנים מבטיח את הרשימה המדוברת, אבל בפועל מדובר בהבטחות על הקרח". לפי שעה נראה כי ההתקרבות בין בן גביר לליכוד, בשעה שעם סמוטריץ׳ שורר נתק, לא משפיעה על התקדמות המשא ומתן. בסביבת סמוטריץ׳ לא רואים ברשימה הזאת מנוף לחץ, ואנשיו ממשיכים בקו המנחה שלהם ולפיו בלי התיקים החשובים בממשלה הם לא יוכלו ליישם את מדיניותם.
במקביל, ביהדות התורה דורשים מנתניהו לעקוף את פסיקת בג"ץ שמתירה הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח - וטוענים כי נתניהו נתן את הסכמתו לכך. במפלגה החרדית הבהירו כי יהיו מוכנים לכל מתווה שבו יתאפשר לעקוף את הפסיקה.
לפני פגישתו עם בן גביר אמש, נפגש נתניהו עם יו"ר ש"ס דרעי ושוחח עמו על תיק האוצר ועל הדרישות הקואליציוניות. בפגישה, שהסתיימה תוך 20 דקות, דרעי הבהיר לנתניהו כי הוא איתן בדעתו לקבל את התיק שאותו דורש סמוטריץ' - במקרה שלא יקבל את תיק הביטחון.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
הפגישה עם נתניהו הסתיימה תוך 20 דקות. דרעי
(צילום: עמית שאבי )
שלשום נפגש נתניהו עם סמוטריץ' בכנסת בתום טקס ההשבעה החגיגי של הכנסת ה-25, אחרי נתק של כמעט שבוע. הצדדים סיכמו את הפגישה, שאותה יזם נתניהו, בכך שאמרו שהיא "התקיימה באווירה טובה". עם זאת, הפערים לא נסגרו והפגישה לא סייעה לפתרון הפלונטר שיביא להקמת הממשלה ה-37. אתמול בוטלה פגישה שתוכננה להיום בין הליכוד לציונות הדתית.
בפגישה ביניהם הבהיר סמוטריץ' לנתניהו כי הוא מעוניין באחד משני התיקים הגדולים - אוצר או ביטחון, ושאין בכוונתו לרדת מדרישותיו. נתניהו בדק תיקים אחרים שניתן יהיה לתת לסמוטריץ' כדי לרצות אותו, לאחר שהסביר לו כי בכוונתו לשמור על תיק הביטחון בליכוד - וכי הוא לא יגיע לידיו. גורמים פוליטיים המעורים בפרטי המשא ומתן אומרים כי נראה שסמוטריץ' לא מתכוון לוותר בעניין, ולדבריהם הוא "ילך עד הסוף".
פורסם לראשונה: 22:33, 16.11.22