קמלה האריס הפכה ביום שישי באופן רשמי למועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ותודיע היום (א') – או לכל המאוחר מחר – במי בחרה כסגן שלה. בסוף השבוע ערכה האריס שיחות אישיות עם ששת המועמדים הסופיים: מושל פנסילבניה ג'וש שפירו, מושל קנטקי אנדי באשיר, מושל מינסוטה טים וולץ, מושל אילינוי ג'יי.בי פריצקר, הסנאטור מאריזונה מארק קלי ושר התחבורה, פיט בוטיג'ג'.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
מושל פנסילבניה ג'וש שפירו. יבריח מצביעים מהשמאל העמוק?
(צילום: REUTERS/Bastiaan Slabbers )
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו עם סגנית הנשיא קמלה האריס
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו עם סגנית הנשיא קמלה האריס
שפירו והאריס בסיור בחודש שעבר. עם הכריזמה שלו הוא גם יכול להאפיל עליה
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt)
כל השישה מביאים איתם יתרונות וחסרונות אלקטורליים ואחרים, והקמפיין של האריס הצליח להימנע באופן מרשים מכל חצי הדלפה לגבי ההעדפות שלה. שוקי ההימורים, הפרשנים והרשתות החברתיות הם כבר עניין אחר לגמרי, וכאן ההערכה הגורפת היא ששפירו, המושל היהודי של המדינה החשובה ביותר לניצחון דמוקרטי בבחירות, הוא הפייבוריט.
שפירו, 51, יהודי שומר מצוות ואב לארבעה, נבחר ב-2022 לתפקיד מושל פנסילבניה והפך לאחד המושלים הפופולריים בארה"ב. יש לו תדמית של ביצועיסט אפקטיבי והוא הפך לשם מוכר מחוף לחוף בקיץ שעבר, אחרי שאחד הגשרים העמוסים בפילדלפיה קרס כשמכלית דלק עלתה באש. מומחים העריכו שיידרשו חודשים לתקן את הכביש ולפתוח מחדש את העורק החיוני, אבל פחות משבועיים לאחר מכן נפתחו שישה נתיבים זמניים חדשים שאפשרו לתנועה לזרום במקביל לתיקונים.
שפירו נכח במקום בכל יום אחרי קריסת הגשר, ועם חידוש התנועה הפך לכוכב מיידי. מאז שיעור התמיכה שלו בפנסילבניה עומד באופן קבוע על יותר מ-60%. פנסילבניה תעניק 19 אלקטורים בבחירות הקרובות לנשיאות, וכמעט כל מסלול ריאלי עבור האריס לניצחון בבחירות מחייב ניצחון במדינה זו. מדינת מוצא לא מבטיחה כמובן ניצחון – אל גור, המועמד לדמוקרטי לנשיאות בשנת 2000, הפסיד למשל במדינתו טנסי – אבל הפופולריות של שפירו וכישוריו הפוליטיים הם שיקולים משמעותיים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
ואנס: "הוא חיקוי זול של אובמה". שפירו
(צילום: REUTERS/Bastiaan Slabbers)
חלק מהכישורים האלה הם יכולתו לנאום ולתקשר היטב עם מצביעים. יכולותיו של שפירו בתחום זה מושוות כבר כמה שנים ליכולות הרטוריות של ברק אובמה, והוא עצמו התבדח פעם כשקרא לעצמו "ברוך אובמה". הוא מזכיר אותו בשפה, בתנועות הגוף וביכולת לעלות לגבהים של כומר בכנסייה. בסוף השבוע אמר סגנו המיועד של טראמפ, ג'יי די ואנס, כי שפירו הוא "חיקוי זול של אובמה".
חיקוי או לא, שפירו מביא איתו גם מטען עודף שהאריס תצטרך לקחת בחשבון. הצד השמאלי במפלגה הדמוקרטית מנהל בשבועיים האחרונים קמפיין אגרסיבי נגדו. למרות שעמדותיו לגבי ישראל דומות לאלה של כל שאר המועמדים, שפירו מסומן מכיוון שהעביר ביקורת קשה מאוד על המפגינים הפרו-פלסטינים בקמפוסים, כולל השוואות שלהם לארגון הקו קלוקס קלאן, והיה אחד התומכים הקולניים במלחמה בעזה. מאידך, הוא קרא לבנימין נתניהו "אחד המנהיגים הגרועים אי פעם".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
ארה"ב מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
שומר מצוות, עם ארבעה ילדים. מושל פנסילבניה
(צילום: REUTERS/Rachel Wisniewski )
כך או אחרת, האריס תצטרך להחליט אם הסיכון להרחיק חלק מהבסיס הדמוקרטי שחזר אליה אחרי פרישת ביידן גדול או קטן מהסיכוי שג'וש שפירו המוכשר – שעשוי אף להאפיל עליה – יביא לה ניצחון בפנסילבניה ואת הכרטיס לבית הלבן.