2 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
תשומת לב מיוחדת לנתב"ג
(צילום: אבי חי)
סריקה עולמית, ניטור דיווחים על התפרצויות ומעקב אחרי חקר גנטי: גוף מטה חדש, שתפקידו יהיה לעבוד בשגרה למניעת כניסת וריאנטים עוקפי חיסון קורונה לישראל, יוקם בקרוב בהוראת ראש הממשלה נפתלי בנט.
"תחשבו הכי מופרע שיש ותביאו לי חלופות", אמר בנט בדיון שכינס אתמול (יום ג') בסוגיה עם בכירי מערכת הבריאות. "לכו תלמדו מהעולם, במיוחד מדרום קוריאה ואוסטרליה". בוועידת הג'רוזלם פוסט אמר בנט: "אני מכין את ישראל להתמודד עם מתודולוגיה חדשה כיצד להתמודד עם וירוס חדש שיכול לעקוף את החיסונים".
הדיון אתמול עסק בשאלה כיצד ניתן למנוע כניסת נגיף חדש לישראל וכיצד ניתן להתמודד עם אירוע ביולוגי חריג בעתיד. בדיון התקבלה כאמור החלטה עקרונית להקמת גוף מטה חדש שינסה למנוע כניסת זנים חדשים שאותם מכנה ראש הממשלה "אומגה - הווריאנט הבא".
בדיון הוצגה עבודת מטה שבוצעה על ידי משרדי הביטחון והבריאות בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים ובכללם רשות המעברים, רשות שדות התעופה ופרויקטור הקורונה בנמל התעופה בן גוריון אלוף במיל' רוני נומה. תפישת ההפעלה של הגוף החדש גובשה בצוות עבודה שהקים משרד הבריאות בראשות תת-אלוף במיל' גיל אגינסקי.
עדיין לא הוחלט היכן הגוף הזה יישב - האם במשרד ראש הממשלה או במשרד הבריאות. יש עדיין דילמות סביב השאלה הזו וההערכה היא שבסופו של דבר הוא יהיה חלק מהמטה לביטחון לאומי (מל"ל) במשרד ראש הממשלה. מי שירכז את הקמת הגוף הוא תת-אלוף במיל' משה אדרי, עוזר שר הביטחון להתגוננות.
הגוף החדש ישמש כמכ"ם שסורק כל הזמן ברחבי העולם ובישראל ומנטר דיווחים על התפרצויות של וריאנטים חדשים. כמו כן הגוף יעסוק בניטור פרסומים מדעיים ומעקב אחרי חקר גנטי. במסגרת איסוף המחקר בישראל תהיה פריסה רחבה יותר של חיישני ביוב כדי לנטר התפרצויות.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ישיבת ממשלה
נפתלי בנט ישיבת ממשלה
"תחשבו הכי מופרע שיש ותביאו לי חלופות". ראש הממשלה בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בנט במליאה: "אי אפשר להמשיך לחיות 200 ימי סגר בשנה. זה מרסק מדינה"
(צילום: ערוץ כנסת)

לפי הנחת העבודה, אי אפשר יהיה למנוע כניסה מוחלטת של וריאנטים חדשים, אך המאמץ הוא לבלום את התפרצותם במהירות. כלקח מהתפרצות זן הדלתא בבנימינה בתחילת הגל הרביעי, עלה הרעיון שלפיו אם ידוע על התפרצות באזורים מסוימים - יש "להסתער" עליהם כדי לכבות אותה מהר ככל שניתן. בין היתר תיבחן הטלת סגר על שכונות שבהן התגלתה התפרצות כדי לוודא שלא תהיה התפשטות.
במסגרת המאמץ למנוע כניסה של וריאנטים חדשים, יגבירו את המחקר והפיתוח וכן את הריצוף הגנטי של הדגימות שנלקחות בנתב"ג. זה יחייב תגבור של מעבדות הריצוף וכן של מערך החקירות האפידמיולוגיות והקמת יחידת מחקר שחסרה כיום. בנט הנחה שהגוף החדש יבצע תרגיל ראשון כבר בתוך חודש ימים.
ראש הממשלה אמר עוד אתמול: "לא לכל מחלה יש חיסון. כיצד העולם מתכונן לאירוע הזה? הספוילר שאנחנו לא סוגרים את העולם. אני רואה את ישראל כחלוצה ואנו עובדים על זה. זה לא רק הבוסטר - אלא מה קורה אם יש וריאנט שעוקף את החיסונים".