בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו עסוק עד מעל לצוואר בבחירות נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים ובניסיון למנוע את פיצוץ שיחות ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא, נדחקים נושאים חשובים כמו מינוי שגרירים וראשי נציגויות של ישראל בחו"ל.
פגישה שתוכננה להיערך אתמול (יום שני) בין נתניהו לשר החוץ אלי כהן בנוגע לגורל שלוש משרות דיפלומטיות חשובות - שגריר בצרפת, קונסול כללי בניו יורק ושגריר באתיופיה - נדחתה בשל המשא ומתן הקדחתני על המהפכה המשפטית. הפגישה תתקיים כנראה בשבוע הבא, אולם בכלל לא בטוח שגם אז יוחלט על מינויים פוליטיים.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ כהן וראש הממשלה נתניהו
(צילום: רויטרס, יונתן זינדל)
השגרירות בפריז לא מאוישת בדיפלומט מנהל קבוע מאז חזרתה לארץ של יעל גרמן ב-19 במרץ - כמעט ארבעה חודשים אחרי התפטרותה. את שגרירות ישראל מנהל כעת ממלא-מקום, חיים וקסמן. דיפלומטים צרפתים אומרים בהומור שבשגרירות ישראל בפריז שולט "שלטון הממונים", לאחר שמשרד החוץ שולח שוב ושוב ממונים זמניים לנהל את הנציגות. מאז עזיבת השגרירה הקודמת עליזה בן נון, נשלחו לפריז חמישה ממונים.
נתניהו וכהן בחנו את האפשרות למנות לתפקיד השגריר בצרפת את ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד, אך לפי גורמים במערכת הפוליטית לראש הממשלה נמאס מההססנות של המועמד. לפי בכירים בממשלה, ביסמוט לא רוצה לצאת לפריז וחושש שיישאר "קירח" וכשישוב לא יקבל תפקיד, בדיוק כפי שקרה לח"כ דני דנון כשחזר מתפקידו כשגריר ישראל באו"ם. אם ביסמוט לא ייצא לפריז - אין למעשה לנתניהו מועמד אחר ולא מן הנמנע שהתפקיד יחזור למשרד החוץ וימונה לו דיפלומט מקצועי.
חבר הפרלמנט הצרפתי-יהודי מאיר חביב מתייחס לביקור השר סמוטריץ' בפריז
(צילום: ירון ברנר)

מי שבוחש בינתיים מאחורי הקלעים סביב מינוי שגריר בפריז הוא מקורבו של נתניהו, חבר הפרלמנט הצרפתי-יהודי מאיר חביב. הפוליטיקאי האשים את מנהל לשכת השגריר, נבו, שפעל לשכנע גורמים בקהילה היהודית לצאת נגד המהפכה המשפטית ולקיים הפגנות. עוד טען חביב שהשגרירות לחצה מאחורי הקלעים למנוע משר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לזכות בפגישות במהלך ביקורו בצרפת.
במשרד החוץ הכחישו את הדברים בתוקף וגם נבו עצמו הכחיש שהתבטא בצורה הזאת. בקהילה היהודית בצרפת היו מי שטענו כי השגרירות לא סייעה לביקור של סמוטריץ' בפריז. במשרד החוץ טענו ששר האוצר הגיע כאורח משלחת ישראל ל-OECD ולווה על-ידי השגריר בארגון המדינות המפותחות, חיים אסרף. גורמים מדיניים אמרו: "חבל שסמוטריץ' מנסה להפיל את כישלון ביקורו על משרד החוץ והשגרירות בפריז".

"התנהלות חמורה מאין כמותה"

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית פנה לשר החוץ כהן בקריאה לבדוק חשד לביצוע עבירת הפרת אמונים מצד עובדי שגרירות ישראל בצרפת ביחס להתנהלותם כלפי השר סמוטריץ'. "תפקידן של שגרירויות ישראל בעולם לפעול באופן מקצועי, ממלכתי וא-פוליטי. ההתנהלות העולה חמורה מאין כמותה, וחותרת תחת עצם ההצדקה לפעילות השגרירות ושירות החוץ כולו", ציין ח"כ רוטמן.
ממשרד החוץ נמסר בתגובה לטענות שלפיהן עובד שגרירות פעל נגד שר האוצר סמוטריץ': "העובד מכחיש לחלוטין את הטענות נגדו ומעולם לא דיבר או העביר מסרים לגבי ההשתתפות במפגש עם השר סמוטריץ' או בנושא הרפורמה המשפטית. הטענות שהועלו מצד גורמים בקהילה יבדקו לעומקן וככל שימצאו מוצדקות, הנושא יטופל בחומרה".
3 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
אסף זמיר
( צילום: הדר יואביאן)
גם המינוי של קונסול כללי בניו יורק - אחת המשרות הדיפלומטיות הנחשקות - די תקוע. מאז סוף חודש מרץ, לאחר התפטרות/פיטוריו של אסף זמיר, הקונסוליה בניו יורק אינה מאוישת. נכון לעכשיו גם היא מוחזקת על-ידי ממלא-מקום, ישראל ניצן.
ראש הממשלה נתניהו רצה לשלוח לניו יורק את השרה מאי גולן, אולם מועמדותה ירדה מהפרק, בין היתר בעקבות התנגדות רשמית של הממשל האמריקני. גם מועמדותה של העיתונאית קרולין גליק ירדה מהפרק, עקב שורת התבטאויות שלה נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. במערכת הפוליטית מוזכר שוב ושוב שמו של צחי ברוורמן, ראש הסגל של נתניהו, כמועמד לניו יורק. ברוורמן מצידו מכחיש בתוקף. שר בממשלה העריך שנתניהו לא ימהר למנות אדם לניו יורק וימתין למועמד ראוי.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הסגל ברוורמן לצד נתניהו
(צילום: AFP)
תפקיד שלישי שעומד על הפרק: שגריר ישראל באתיופיה. השגריר הנוכחי אללי אדמסו, מינוי פוליטי של שר החוץ לשעבר גבי אשכנזי, אמור לסיים את תפקידו בסוף חודש מרץ 2024 - אך יש למנות לו מחליף כבר עתה. נכון לעכשיו לא ידועים מועמדים פוליטיים לתפקיד.
מי שצפוי להפוך למינוי פוליטי במשרד החוץ הוא ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל, שמיועד לכהן כשגריר ישראל ברומא. כשריאל ייכנס לתפקיד בקיץ 2024, לאחר שהשגריר המכהן אלון בר יסיים את תפקידו.
פורסם לראשונה: 23:19, 12.06.23