צוות בין-משרדי המרוכז על ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה בנושא המשפט הפלילי, עמית מררי, בוחן את ההסדרים המשפטיים הקיימים בתחום ההגנה על חושפי שחיתויות. הבחינה מתרחשת בצל הדיבורים בקואליציה שעתידה לקום על רפורמה במערכת המשפט וההבטחות לשנות אותה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד עמית מררי
עו"ד עמית מררי
"לחושפי השחיתויות תפקיד מרכזי בשמירה על טוהר המידות ומנהל תקין". מררי
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
מררי מסרה כי "חושפי שחיתויות הם חוליה חשובה בגילוי והתרעה על מעשי שחיתות ויש להם תפקיד מרכזי בשמירה על טוהר המידות ומנהל תקין. בימים אלה אנו פועלים עם כלל השותפים בזרוע העבודה במשרד הכלכלה, נציבות שירות המדינה, המחלקה החוקתית והפלילית בייעוץ וחקיקה והסיוע המשפטי, לשפר את ההגנה על חושפי שחיתויות על מנת לעודד דיווח ומניעת מעשי שחיתות.
"קול קורא שפרסמנו מזמין את הציבור לקחת חלק במאמץ לשיפור ההסדרים המשפטיים הקיימים בתחום ולהתאמתם לסטנדרטים הבינלאומיים. נמשיך לפעול יחד לביצור ההגנה על חושפי שחיתויות, למניעת שחיתות ציבורית ולמאבק יעיל בה", סיכמה.
בנובמבר 2021 פרסם ארגון ה-OECD עדכון של ההמלצה הנלווית לאמנת הארגון למאבק בשוחד עובדי ציבור זרים בעסקאות בינלאומיות. במסגרת פרסום ההמלצה המעודכנת נוסף למסמך פרק חדש ומשמעותי בנושא ההגנה על חושפי שחיתויות. נוכח פרסום ההמלצה המעודכנת, נדרשת ישראל, כמדינה החברה ב-OECD וחתומה על האמנה, לבחון את הצורך בעדכונים להסדר המשפטי הקיים בתחום ההגנה על חושפי שחיתויות.
הצוות המרוכז על ידי אגף חקיקה במשרד המשפטים פרסם בימים אלה קול קורא לשם התייחסויות והצעות לקראת קיום מפגשי היוועצות בנושא. בין היתר, עוסק הקול הקורא בבחינת אפשרות להרחבת הגנת הדין על עובדים שהתלוננו על מעשי שחיתות ואינם מוגדרים כבעלי יחסי עובד-מעסיק, הסדרת האפשרות להגיש תלונה על מעשי שחיתות באופן אנונימי ויצירת מנגנון לשמירה על חיסיון זהות המגיש ותוכן תלונתו, ובחינת הכלל הקבוע בחוק מבקר המדינה, לפיו הגנת החוק אינה חלה על שוטרים, סוהרים וחיילים.