2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
פטור מוויזה - לא לפני אמצע 2023 ואף מאוחר מכך. ויזה
(צילום: shutterstock)
פיזור הכנסת והקדמת הבחירות עלולים לגרום לעיכובים בצירוף ישראל לתכנית הפטור מוויזה לארצות הברית. הסיבה: הליכי חקיקה שעודם מתנהלים בכנסת, ונוגעים להיענות לדרישות המשרד לביטחון המולדת בארה"ב, שהם תנאי הצטרפות לתוכנית. אחת הדרישות, נזכיר, היא העברת מידע מוקדם ביטחוני ופלילי על נוסעים בטיסות מישראל לארה"ב, כדי לאפשר לוושינגטון להתריע מבעוד מועד לפני כניסתו של אדם בעל רקע בעייתי.
בכיר בשגרירות ארה"ב אמר היום כי השלמת הליכי החקיקה בתקופת ממשלת המעבר תלויה בכנסת. "התהליך שישראל עשתה בשישה חודשים האחרונים היה גדול מכל מה שנעשה בחמש-שמונה שנים האחרונות", אמר. "ישראל התקדמה מאוד בנוגע להעברת מידע על נוסעים לארה"ב, כדי לוודא שהם לא מדליקים נורות אדומות. אין דרך להשלים את זה בלי חקיקה בישראל. זה תפקיד הכנסת, אבל נדרשת חקיקה על סמך הדרישות של המשרד לביטחון המולדת בארה"ב".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
במשרד הפנים אופטימיים. שקד
(צילום: רויטרס)
סוגיית החקיקה היא לא הגורם היחידי שעלול לעכב את הצטרפות ישראל לתכנית הפטור מוויזה. התנאי הבסיסי להצטרפות לתוכנית הוא שישראל תרד אל מתחת ל-3% סירוב בבקשות הוויזה. בחודש ספטמבר הקרוב מסתיימת השנה הפיסקלית בארה"ב, אך כעת מתברר שהשגרירות שלה תוכל לקבוע את אחוז הסירוב רק לקראת אביב 2023, דהיינו פברואר-מרץ. וגם אז, אם ישראל תרד מתחת ל-3% - דבר שאיש לא מבטיח שיקרה - יעברו עוד כמה שבועות או חודשים עד שישראל תצטרף רשמית לתוכנית. שרת הפנים איילת שקד העריכה בעבר שישראל תצטרך לתכנית בראשית 2023 – אך נראה שזה לא יקרה לפני אמצע או אפילו סוף 2023, וגם אז בתנאי שהושלמו הליכי החקיקה בכנסת.
הבכיר משגרירות ארה"ב ציין כי רוב סירובי הוויזות לישראלים – כשני שליש מהבקשות – נגרמים בכלל בגלל בעיות אדמיניסטרטיביות כגון תמונת פספורט לא נכונה או ישנה; רישום לא נכון של הילדים שהם בכלל אזרחים אמריקנים; או בקשה של הישראלים לקבל את הדרכון בדחיפות לפני קבלת הוויזה, מכיוון שהם צריכים לטוס מיד למדינה אחרת, ואז אוטומטית בקשת הוויזה שלהם נדחית.

שקד עם השר לביטחון המולדת בארה"ב בנובמבר האחרון
(צילום: שמואל עלמני)

"אנו רואים התקדמות טובה מאוד בעניין הזה בעקבות הקמפיין של ממשלת ישראל", אמר הבכיר, "אבל מוקדם מדי להמר אם ישראל אכן תרד אל מתחת ל-3% סירוב. אנחנו עושים הרבה מאמצים כדי לוודא שהישראלים ממלאים את הבקשה בצורה נכונה ולא מחסירים מסמכים נדרשים. לוקח לנו הרבה זמן לאסוף מידע על אחוז הסירוב".
הגורם האמריקני הבהיר כי אם ישראל לא תרד אל מתחת לרף הסירוב הנדרש, היא לא תוכל להצטרף לתוכנית במהלך 2023, ותאלץ לחכות לפחות עוד שנה נוספת. למרות הדברים, במשרד הפנים אופטימיים הן באשר להליכי החקיקה והן באשר לשיעור המסורבים, ומעריכים כי ניתן יהיה לקבל את הפטור מוויזה בלוח הזמנים המקורי שהוגדר.
באשר לדחיית התורים בבקשות הוויזה לישראלים אמר הגורם כי לא מעט ישראלים מתאמים מועד לריאיון אצל הקונסול למרות שהם לא חייבים ויכולים לקבל את הוויזה בדואר – דבר שיקצר את התורים לשאר הישראלים. "מספר הישראלים שממתינים בתור לקונסול הוא מאוד משמעותי, ולצערנו נאלצנו לדחות ראיונות לוויזה בגלל מגבלות הקורונה שעוד נותרו", אמר. "רצינו להבטיח זרימה של ראיונות ולכן דחינו מאוגוסט לספטמבר ואוקטובר. זה הרבה יותר טוב מלבטל את הראיונות לגמרי".