המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד אלון אלטמן, שלח בסוף השבוע שעבר מכתב חריף ליועץ המשפטי של שירות בתי הסוהר, תת-גונדר ערן נהון שבו הוא מאשים כי שב"ס הסתיר מידע מהפרקליטות, פעם נוספת לדבריו, בתיק שמנהלת פרקליטות מחוז דרום בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. התיק עוסק בבקשת שב"ס להמשיך את כליאתו בהפרדה של המחבל מחמוד עטאללה שביצע מעשים מגונים בסוהרות בכלא גלבוע בידיעת ובשיתוף פעולה לכאורה של קצינים בכלא.
2 צפייה בגלריה
המכתב הזועם
המכתב הזועם
מכתבו של עו"ד אלטמן
"בימים אלו מטפלת הפרקליטות בבקשת הפרדה נוספת בעניין האסיר. בטרם הדיון פנתה נציגת הפרקליטות מספר פעמים לנציג שב"ס וביקשה לוודא כי כל המידע הרלוונטי עבר אליה, והוא השיב בחיוב", כתב עו"ד אלטמן, והוסיף, "למחרת הדיון, התברר לתדהמתנו, כי קיים מידע נוסף שלא הועבר לפרקליטות מחוז דרום. מדובר בנתונים שהייתה חובה להעבירם".
עו"ד אלטמן ציין כי זו פעם שנייה שבה שב"ס מסתיר לדבריו מידע מהותי בפרקליטות בפרשה. אלא שבניגוד לטענותיו של עו"ד אלטמן, המשנה לפרקליט המדינה עו"ד מומי למברגר היה מעורב בסגירת התיק הפלילי נגד קצינים בכלא גלבוע בשנת 2020 והכיר היטב את החשדות החמורים, אך לא יידע את שאר מחלקות הפרקליטות במחוז מרכז ובמחוז דרום שייצגו את שב"ס בבית המשפט בבקשת ההפרדה. כך גם פרקליטות מחוז צפון, שאף ייצגה בעבר את שב"ס בבקשת ההפרדה של האסיר, אך לא העבירה את המידע המלא לפרקליטות מחוז מרכז ופרקליטות מחוז דרום.
עו"ד אלטמן דרש במכתבו משב"ס לערוך בירור, מדוע המידע החדש בפרשה לא הועבר לידי הפרקליטות. אלא שבניגוד לטענת עו"ד אלטמן בפרקליטות המדינה ואף במשטרה מכירים היטב את המידע החדש והמטלטל שהובא לידיעתם כבר לפני מספר חודשים.
2 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע. ארכיון
(צילום: AP)
גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק שמעורים בפרטים תקפו את מכתבו של עו"ד אלטמן. "שב"ס מחויב להעביר מידע, אבל למה עו"ד למברגר לא העביר את המידע לפרקליטים במרכז ובדרום?", שאלו. "למברגר ופרקליטת מחוז צפון עו"ד אילנה ירושלמי ידעו היטב שהאסיר הועבר להפרדה שיש לחדש אחת לחצי שנה. מדוע הם לא טרחו ליידע את הפרקליטים שמטפלים בתיק ההפרדה? לא ברור מדוע שני המשנים לפרקליט המדינה, למברגר ואלטמן, מוצאים את עצמם שוב בצומת דרכים של הסתרת מידע מהפרקליטים שלהם במקום לקחת אחריות? זה מחזק את הטענה שבכירים בפרקליטות לקחו חלק בהסתרת המידע".
לעומת זאת, בפרקליטות דוחים את הטענות ואומרים כי שב"ס היה מחויב להעביר את המידע המלא לפרקליטות מאחר שהיא המייצגת את שב"ס בבית המשפט ומחובתה להביא את מסד הנתונים המלא בפניה.
פרקליטות מחוז מרכז ופרקליטות מחוז דרום, שייצגו את שב"ס בבית המשפט, לא הכירו את פרטי הפרשה והחשדות נגד קצינים עד לעדותו של מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית, בוועדת הבדיקה הממשלתית, שאמר תחת שבועה כי "סירסרו בסוהרות על מנת לספק צרכים מיניים למחבלים". עד אז סברו בפרקליטות מחוז מרכז ופרקליטות מחוז דרום כי מדובר באסיר שהטריד סוהרות - ולא ידעו על החשדות לשיתוף פעולה של קצינים בכלא, ובהם קצין המודיעין.
משב"ס נמסר: "מכתב הפרקליטות התקבל ערב החג. שב"ס נמצא בשיח מקצועי שוטף עם נציגות הפרקליטות".