סוכנויות המודיעין האמריקניות הזהירו מפני אפשרות שרוסיה תיקח חלק בחימוש המורדים החות'ים בתימן בטילים נגד ספינות - כצעד תגובה לכך שממשל ביידן מסייע לפעילות האוקראינית בשטחי רוסיה. כך דיווח היום (שישי) ה"וול סטריט ג'ורנל".
6 צפייה בגלריה
נרל מייקל קורילה וחות'ים מפגינים בתימן
נרל מייקל קורילה וחות'ים מפגינים בתימן
גנרל קורילה, והחות'ים בתימן. "הטון שלו הימם אנשים"
( צילום: EPA/YAHYA ARHAB, דובר צה"ל)
תיעוד: הכטב"ם טס חודר מעל הים - ומתפוצץ

לפי הדיווח, החשש הזה מגיע על רקע מכתב שבו הזהיר מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב (CENTCOM) גנרל מייקל קורילה את שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין מכך שהפעילות הנוכחית של ארה"ב "כושלת" בהרתעת החות'ים. הוא המליץ, לפי גורמים אמריקנים, על גישה "רחבה יותר". קורילה כתב במכתבו כי על כל הממשל להגביר את המאמץ נגד החות'ים - כלכלית, דיפלומטית וגם צבאית. "הטון במכתב הזה קצת הימם אנשים", אמר גורם ביטחוני בארה"ב ל"וול סטריט ג'ורנל". "נאמר שם שאם נמשיך בדרך הזו - חיילים אמריקניים ימותו".
הבית הלבן, כך נכתב, פועל במאמץ דיפלומטי למנוע את העברת הטילים ממוסקבה לתימן באמצעות מדינה שלישית שתנסה לשכנע את הנשיא פוטין לא להצטרף לאיראן באספקת הנשק לחות'ים. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", נראה שהבית הלבן לא בהכרח עושה מספיק כדי לעצור את המתקפות של החות'ים בים האדום - וככלל - בצל פגיעת הכטב"ם הלילה בתל אביב.
על פי גורם בממשל האמריקני, פיקוד המרכז האמריקני כבר התבקש להכין "רשימה רחבה של מטרות פוטנציאליות", כולל אנשים ספציפיים - לטובת מתקפות עליהם. למרות זאת, כמה גורמים אמריקניים אמרו שאפשר היה לפגוע בחות'ים בצורה משמעותית יותר - ולהגן על הספינות שאותן הם תוקפים כמעט מדי יום. לפי הגורמים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", ניתן היה לדוגמה לפגוע במתקני אחסון נשק גדולים יותר, לפגוע במנהיגים של החות'ים - או לפגוע במטרות שבהן פוטנציאל הנפגעים גבוה יותר.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם התקשורת הזרה סנט פטרסבורג
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר עם התקשורת הזרה סנט פטרסבורג
פוטין. דיבר על צעדים "א-סימטריים"
(צילום: EPA/VALENTINA PEVTSOVA / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
הבית הלבן אישר לצבא ארה"ב לתקוף מטרות של החות'ים - טילים וכטב"מים - לפני שהם משוגרים, ולצד זאת לנקוט "צעדים מוגבלים". גורם ביטחוני אחר בארה"ב דווקא הגן על המדיניות הזו, וטען שארה"ב ובעלות בריתה השמידו "כמות משמעותית של היכולות של החות'ים", כולל מאות טילים ומתקני שיגור, מאות כטב"מים, עשרות מחסני נשק וציוד וכמה מתקני פיקוד ושליטה, מערכות הגנה אווירית, רדארים ומסוקים.
למרות זאת, גורמים בפיקוד המרכז האמריקני אמרו שהכוחות שלהם לא יכולים למנוע מהחות'ים לפגוע בספינות בים האדום או במצר באב אל-מנדב, מאחר שלא קיבלו אישור למתקפות רחבות. "אם אתה אומר לצבא לאפשר את חופש הניווט, אבל אומר להם להיות רק הגנתיים - זה לא יעבוד", אמר גורם אמריקני. "זה עוסק בהגנה על ספינות - בלי להשפיע על שורש הבעיה".
החשש מפני העברת טילים רוסיים לחות'ים התגבר בחודש שעבר כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר שמוסקבה יכולה לספק נשק לאויביה של ארה"ב בגלל מדיניות הבית הלבן בכל הנוגע לאוקראינה. "התגובה תהיה א-סימטרית, אנחנו נחשוב על זה", הוא אמר. טילים עדיין לא הועברו מאז, אך לפי גורמים אמריקניים, נציגים מטעם החות'ים כבר היו ברוסיה. הטילים עשויים להיות מועברים, לפי הדיווח, בצינורות ההברחה של איראן.
6 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
הנזק מפגיעת הכטב"ם
(צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
6 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
(צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
6 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
(צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
6 צפייה בגלריה
יבגני פרדר
יבגני פרדר
יבגני פרדר, שנהרג מפגיעת הכטב"ם
במתקפת הכטב"ם הלילה נהרג יבגני פרדר, בן 50 מתל אביב - שלו אחות ואחיינית המתגוררים בארץ. בעקבות הפגיעה הקטלנית של הכטב"ם קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות ביטחונית טלפונית - ובישראל נשקלת אפשרות של פעולה בתימן, לראשונה מאז פתיחת המלחמה.
גורמים בישראל אמרו ל-ynet כי "תהיה תגובה לירי הכטב"ם האיראני על ידי החות'ים. היא תבוא. האופציה לפעולה על אדמת תימן על השולחן ואין לפסול שהתגובה תהיה שם". ההערכה בישראל היא שיעד התקיפה היה שגרירות ארצות הברית. "זה נבחן, אך מסתמן שזה לא במקרה נפל שם. זה כנראה היה היעד שלהם", אמרו אותם גורמים.
שגרירות ארה"ב בישראל מסרה כי "אנו מודעים לפגיעת הכטב"ם שעליה קיבלה החות'ים אחריות. לא נגרם נזק לבניין שגרירות ארה"ב. אין לנו דיווחים על פציעות של צוות ארה"ב או הצוות המקומי שלנו. אנו נמצאים בקשר הדוק עם הרשויות הישראליות כדי לחקור באופן מלא את מקור הפיצוץ ואת היעד המיועד לו". שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר: "אני מזועזע ממתקפת המל"ט החות'ית החצופה בתל אביב הבוקר. אנו מנחמים את בני משפחתו של האדם שנפטר. אנו אסירי תודה שאנשי שלוחת שגרירות ארה"ב שלנו בטוחים".