אלפים ליוו למנוחות בחלקה הצבאית בבית העלמין בקדימה-צורן את סמל-ראשון נועם ישראל עבדו, שנפל אתמול (שני) בקרב בצפון רצועת עזה - ביום השנה לפרוץ המלחמה. עבדו, בן 20 במותו, היה לוחם בגדוד 17 בהכשרת מ"כים של חטיבת ביסל"ח, ששירת כלוחם בגדוד 12 בחטיבת גולני. הוא הותיר אחריו הורים, שתי אחיות ואח.
הלווייתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל
(צילום: מיקי שמידט )

אימו של עבדו, אורית, זעקה: "הבטיח לאמא שלו שישמור על עצמו ולא שמר. איך ישימו אותו בבור. מלאך בארון, מה עשית לי? תראו כמה חול, אין לו אוויר. איפה אתה הולך לי נועם, חסר לי ילד".
לידור, אחיו של עבדו, ספד לו בבכי: "נועם שלי, אחי הקטן. בחיים שלי לא חשבתי שאצטרך להספיד אותך. כמה גאווה הייתה לך להיות בגולני. אני לא יודע איך ממשיכים מכאן. היית הגאווה והאור של הבית. היית אח הכי טוב שאפשר לבקש. אני אוהב אותך ומבקש סליחה שלא שמרתי עליך. אני מבטיח שננציח אותך. מקווה שאתה שמח שם למעלה".
"נועם שלי, נולדת שנה אחריי", נפרדה בדמעות אחותו מיתר. "אתה הנפש התאומה שלי. אני לא מאמינה שלא תהיה בחיים שלי יותר. תמיד שמת את עצמך לפני הכלל, תמיד דאגת למשפחה. עכשיו מי ירפא את הלב השבור? מי יחבק? שנה שעברה החליט אלוהים להציל אותי במסיבת הנובה ואחרי שנה הוא החליט לקחת אותך. אומרים שאלוהים לוקח את הטובים ביותר. היית מלאך בדמות אדם. נפלת במלחמה כל כך צודקת. לנצח תהיה הגיבור שלנו".
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל בבית העלמין קדימה-צורן
הלוויתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל בבית העלמין קדימה-צורן
הלווייתו של סמ"ר עבדו ז"ל
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל בבית העלמין קדימה-צורן
הלוויתו של סמ"ר נועם ישראל עבדו ז"ל בבית העלמין קדימה-צורן
(צילום: יריב כץ)
בת זוגו, תמר, ספדה לו: "מאמי שלי, אתה האדם הכי טוב שהכרתי בחיי. כשהכרתי אותך הכרתי אדם שתמיד מחייך ותמיד מפזר אהבה ותמיד דואג למי שהוא אוהב. האהבה שלנו הייתה חזקה יותר מכל דבר בעולם. הלב שלי לעולם לא ירגיש יותר את ההרגשה הזו. היית כל העולם שלי. אני אוהבת אותך בלי תנאים ויודעת שתלווה אותי לכל החיים. לפני שנכנסת לעזה אמרת שאתה אוהב אותי יותר מהכול, הבטחת שהכול יהיה בסדר ושתשמור על עצמך. הייתה לי הזכות לקבל את האהבה שלך".

"לא הייתה לו גלימה, אבל הוא היה גיבור אמיתי"

בחלקה הצבאית בבית העלמין בתל מונד הובא אתמול למנוחות רב-סמל בכיר במילואים אביב מגן, שנפגע מפצצת מרגמה ששיגרו מחבלי חיזבאללה בגבול לבנון. בן 43 היה במותו. מגן נמנה עם יחידת הניוד הקומנדו המטכ"לית 5515. מדובר ביחידת עילית של נהגים מובחרים - המסוגלים להוביל לוחמים לכל מקום, בכל זמן, תנאי שטח ומזג אוויר.
שיירת הדגלים בבית העלמין בתל מונד

מגן הותיר אחריו אישה, שני ילדים, אם, שלושה אחים ואחות. אביו נפטר לפני חמישה חודשים. "אהוב מאוד היה אביב אחי על כולם ולא נתפס שהוא אינו איתנו", סיפר אחיו גיל. "זו טרגדיה שאנחנו לא קולטים עדיין, הכאב גדול מאוד, משפחה, חברים רבים אבלים. החג האחרון היה ההזדמנות האחרונה שלנו להיות איתו ביחד, אבל אני אישית הרגשתי משהו בתחושות שלי, אני מבין את זה יותר עתה".
גיל שיתף כי בשישי האחרון אחיו "קפץ לכמה שעות הביתה ובשבת חזר לגזרה הצפונית, וזהו זו הייתה בעצם השיחה האחרונה איתו, הוא עשה אינספור פעילויות שונות למען המדינה כמו גם חילוץ החטופים. הוא לא היה סופרמן כי לסופרמן יש גלימה, אבל הוא היה במילואים רצוף מ-7 בבוקר באותו יום נורא באוקטובר. הוא גיבור אמיתי כך כולם אומרים, בארון שלו בבית הוא ידע לשלוף בכל פעם גלימה כדי להצליח במשימה המורכבת שהוטלה עליו ועל היחידה המיוחדת שלו. המדינה הייתה האהבה הכי גדולה שלו, אין אנשים כאלו, באמת הגן על המדינה, לוחם נועז" .
היחידה של מגן עלתה לכותרות בין היתר אחרי מבצע החילוץ בפברואר של החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מאזור רפיח. נהגי יחידת הניוד היו אז אחראים על הובלת הכוח בצורה חשאית אל היעד ולאחר מכן בנסיגה אל המסוק.
לבקשת המשפחה, תמונתו של מגן ז"ל לא פורסמה. הוא התראיין אחרי אותו מבצע חילוץ לניר בן זקן ב-ynet לכתבה על היחידה, וסיפר כי הוא במילואים מ-7 באוקטובר: "אני משאיר בבית בת זוג ושני ילדים. בגדול משבעה באוקטובר אתה בוחר בין שני עולמות. האם אתה בא לפה למילואים ומסכן את עצמך ובעצם זה יכול להיות שהמחיר שהמשפחה תשלם מחיר יקר מאוד. בזה שבמקרה הגרוע יכול להיות שאתה אפילו לא חוזר. אבל גם אם אתה חוזר, אז אתה חוזר טיפה אחרת, ובפועל ביום-יום אתה לא נמצא".