בני הזוג רוזה ויצחק דוידיאן, מראשוני המושב זרעית שבגליל המערבי, קיבלו לפנות בוקר (יום ב') הודעה כי "חוות השמפיניון" שבבעלותם נפגעה במטח הרקטות שנורה מלבנון. למקום נגרם נזק.

"אנחנו לא יודעים מה היקף הנזק ולא יכולים להיכנס ולראות את מה שקרה שם, בגלל שיש צו של אלוף פיקוד שמדובר בשטח צבאי סגור", סיפרה רוזה ל-ynet.
לדברי בני הזוג, הרקטה פגעה ישירות במתחם להכנת קומפוסט, שמשמש כמצע לגידול הפטריות במפעל הותיק שהוקם בשנת 1982. המפעל נחשב כיום לאחד מהגדולים בשוק הישראלי ולו נתח של כ-40 אחוזים מהתוצרת המקומית.
מאז 8 באוקטובר המפעל עומד שומם ו-250 העובדים שהועסקו במקום הוצאו לחל"ת או עזבו ולא ישובו. כל התושבים בזרעית פונו לבתי מלון ולדירות ברחבי הארץ והם ממתינים לרגע שיוכלו לחזור לבתיהם, עם הרחקת איום מחבלי חיזבאללה מאזור הגבול.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהפגיעה מירי חיזבאללה לעבר המחסן החקלאי בזרעית
תיעוד מהפגיעה מירי חיזבאללה לעבר המחסן החקלאי בזרעית
המפעל שנפגע בזרעית
"חששתי למפעל ולבית שלי והיו הרבה תפילות שהכל יעבור בשלום", מתארת רוזה. לדבריה, מהתיעודים של הפגיעה עולה כי הנזקים במתחם הם כבדים בשל הרסיסים הרבים שפגעו בכל המרחב. "זה מפעל שהקמנו בעשר אצבעות עם הרבה עבודה ובמשך 40 שנה", היא אמרה.
לדבריה, בכוונת בני הזוג לחזור להפעיל את המפעל בעתיד. "אנחנו לא מתייאשים", הצהירה רוזה. "מי שגר בזרעית ידע שזה מקום שאין בו ייאוש. הקימו את המדינה בחומה ומגדל וזה חלק מהתפקיד שלנו לגור ביישוב ולהיות הגבול של המדינה ולאפשר את קיומה".
עם פרוץ המלחמה ובשל החשש מחדירת כוחות הרדואן ומימוש תוכניות החיזבאללה לכיבוש הגליל, התפנו בני המשפחה והעובדים. מייסדי המפעל והמושב, בני הזוג דוידיאן פונו לדירה ששכרו בירושלים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהפגיעה מירי חיזבאללה לעבר המחסן החקלאי בזרעית
תיעוד מהפגיעה מירי חיזבאללה לעבר המחסן החקלאי בזרעית
המחסן בזרעית, שנפגע מרקטה
"אנחנו זוכים פה לחיבוק גדול, אבל המדינה גם צריכה לתת לנו חיבוק", אמרה רוזה בתסכול. "המדינה לא עושה כלום. קיבלנו חלק מאוד מאוד קטן מהפיצויים שמגיעים לנו. אנחנו כל היום עסוקים בבירוקרטיה ולרוץ ממקום למקום ומול גורמים שעושים הכל להקשות עלינו. כל השנים שילמנו את כל מה שהמדינה ביקשה מאיתנו, והיום כשאנחנו צריכים לקבל מטרטרים אותנו בלי סוף וזה לא הוגן. אני מקווה שנחזור ונגדל פטריות אבל צריך שמישהו יעזור לנו, זה לא הזמן לעזוב אותנו ככה".

נתניהו לא יגיע לקו העימות - ראשי היישובים מחרימים

במקביל, כמה מראשי הרשויות מיישובי גבול לבנון, שחברים בפורום "קו העימות", הודיעו הבוקר כי בכוונתם להחרים את הפגישה שאליה הוזמנו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאר חברי קבינט המלחמה - מאחר שהמפגש, שיתקיים מחר, אמור היה להתקיים בעמק יזרעאל ולא בגליל. ישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב - ללא ראשי המועצות בצפון - צפויה ביום חמישי הקרוב בקריה בתל אביב.
אחרי שחלק מראשי הרשויות הודיעו על כוונתם להחרים - הוחלט להעביר את מיקום הפגישה אל הגליל.
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, הודיע הבוקר כי "אין למיקום הפגישה שום קשר למלחמה בצפון. זו החלטה תמוהה מאד מבחינתנו. אנו מחכים לפגוש את ראש הממשלה ומזמינים אותו להגיע אלינו למקום שבו מתנהלת מלחמה יום-יום, כבר יותר מ-105 ימים".
דוידוביץ ציין כי כבר ארבע פעמים נדחתה הפגישה, שראשי הרשויות ציפו וחיכו לה, והייתה אמורה להתקיים בתחום קו העימות. "הודעות ביטול ודחיה ממשרד ראש הממשלה על מפגשים שאמורים היו להתקיים בתחום קו העימות הפכו כבר לדפוס פעולה", הוסיף דוידוביץ. "ושוב, מחליטים בקבינט להזמין אותנו למפגש שאינו בקו העימות".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה ושר הכלכלה ביקרו בחטיבת חירם 769 בצפון
ראש הממשלה ושר הכלכלה ביקרו בחטיבת חירם 769 בצפון
נתניהו באזור גבול לבנון לפני כשבועיים
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
בפורום ראשי הרשויות לא מציגים חזית אחידה מול ההחלטה הרשמית, וכמה ממנהיגי היישובים שבגבול לבנון זעמו כששמעו על ההחלטה. חלקם אף לא הכירו אותה. "זו בושה ואני מצר על כך" אמר גבי נעמן, ראש מועצת שלומי.
לדברי נעמן, "אני מאוכזב מאוד. לא מתנהלים בצורה כזאת עם ראש ממשלה וקבינט. לראש ממשלה יש לוח זמנים משלו, ואם מבקש שנגיע לרמת דוד, נגיע אליו ולא נשחק. זה לא מקום למאבקים פוליטיים של ימין ושמאל ושיקולים פוליטיים".
ראש העיר קריית שמונה, אביחי שטרן, אמר שיגיע למפגש. "פורום קבינט המלחמה הוא הבכיר ביותר שמקבל החלטות בנוגע לעתיד שלנו, וחובתנו ותפקידנו לייצג את צרכיהם של התושבים שלנו והדרישות שלנו להבטחת ביטחון חייהם וחזרתם הביתה", אמר. "אני לא חושב שזה הזמן למשחקים. אפשר להבין את המורכבות הביטחונית של שינוע כל חברי הקבינט. אגיע לכל מקום שאליו יזמינו אותנו כדי להציג את הדרישות ואת צרכי התושבים שלנו. אסור לפספס הזדמנות כזאת".
שמעון גואטה, ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, הודיע גם כי בכוונתו להגיע ואמר כי "אני לא מחרים אף יהודי". עם זאת, הוא מתח ביקורת על מקום המפגש: "חשוב היה בעת הזאת שהם היו מגיעים אלינו, כי אם תושבים יכולים לחיות כאן - ראוי שהמנהיגים יגיעו לכאן". ארקדי פומרנץ', ראש עיריית מעלות תרשיחא, אמר כי יגיע גם הוא.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט נפגש עם ראשי הרשויות בקו העימות בצפון
יואב גלנט נפגש עם ראשי הרשויות בקו העימות בצפון
דווקא נפגשו. השר גלנט עם ראשי הרשויות בקו העימות
(צילום: דוברות מועצת מטה אשר)
אייל שמואלי, ראש מועצת כפר ורדים: "לא הכרתי את ההחלטה ולא קיבלתי כל עדכון עליה או מסר רשמי מפורום קו העימות. אני חושב שראש הממשלה והקבינט הביטחוני, לצד יתר ועדות הכנסת שדנות במצב בצפון, מחויבות להגיע אלינו לכאן. לעמק יזרעאל יש הרבה סימפטיה - אבל מבחינתו זה כמו להגיע למרכז הארץ. אל לנו להתבלבל בגאוגרפיה של מדינת ישראל. אם ראש הממשלה יפחד להגיע לקו העימות בצפון עם חברי הקבינט, לא יירחק היום והם יפחדו להגיע לכנסת ישראל בירושלים".
ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ אמר: "אני לא מתכוון להגיע למפגש הזה כי אני חושב שאם קבינט הממשלה לא מוכנים להגיע לרצועת הבטחון הישראלית שהם הקימו, אז מה אגיד לתושבים שלי שחיים פה כבר שלושה חודשים וחצי?". לדבריו, "זה רק מראה על הניתוק והפחדנות שלהם. פגישה עם ראשי קו העימות צריכה להתקיים פה, אחרת אני ומרבית חבריי לא נגיע".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה