המחאות נגד הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, על ידי פעילי ימין המזוהים עם תנועת "צו 9", עלו שלב בשבוע האחרון. המפגינים חסמו משאיות במשך שעות ארוכות, ובחלק מהמקרים הצליחו להשתלט עליהן - לתקוף את נהגי המשאיות, לפרק אותן מתכולה ואף להצית אחת מהן. "הנהגים מסרבים כעת לקחת סחורה לעזה כי הם מפחדים", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס וואסים אל-ג'עברי, ראש איגוד סחר המזון בחברון.
הפגיעה במשאיות, אתמול
(צילום: ספיר סלוצקר עמראן ונטע חממי טביב)

3 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את הדרך למשאיות סיוע לעזה
מפגינים חוסמים את הדרך למשאיות סיוע לעזה
עם סלעים על הכביש. חסימת המשאיות במצפה רמון
(צילום: ארז וולך)
אתמול, ביום הזיכרון, עשרות משאיות סיוע הומניטרי נחסמו במעבר תרקומיא, סמוך לחברון. במהלך החסימה המפגינים השליכו את הסיוע ההומניטרי מהמשאיות, שהיו אמורות להגיע לרצועת עזה, ושלושה מוחים נעצרו. לפחות תשע משאיות הושחתו ונבזזו, ובשעות הערב אף הוצתה אחת מהן.
אל-ג'עברי מאשים את צה"ל ומשטרת ישראל בהיעדר טיפול בהפגנות ובתופעה המדאיגה, שבה נהגי המשאיות מותקפים על החלטה שמתקבלת בכלל על ידי הדרג המדיני (אמנם בלחץ בינלאומי כבד). לטענתו, גם כשהצבא היה במקום - החיילים עמדו מנגד. "הם אומרים לנו - 'אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר למתנחלים'".
"בזמן שהמשאיות הגיעו עם מוצרים למעבר (כרם שלום) מתנחלים תקפו את המשאיות והם השמידו את המוצרים והציתו משאיות", סיפר, יממה לאחר שמפגיני "צו 9" פגעו במשאיות שהובילו אספקה הומניטרית לרצועת עזה. בצילומים שהופצו ברשתות החברתיות נראתה לפחות משאית אחת בוערת בעוד בתמונות אחרות נראו משאיות אחרות שנפגעו - ותכולתן נלקחה או נזרקה על הכביש.
3 צפייה בגלריה
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
שריפת משאיות סיוע בדרכן לעזה בתרקומיה שבסמוך לחברון
משאית אחת הוצתה, אחרות הושחתו - והביקורת לא איחרה להגיע
3 צפייה בגלריה
מחאה בכרם שלום
מחאה בכרם שלום
חוסמים משאיות, בשבוע שעבר. "הצבא עומד מנגד"
(צילום: AP Photo/Leo Correa)
הביקורת הבינלאומית להפגנות לא איחרה להגיע, ואתמול התקבל גם גינוי אמריקני. בוושינגטון דחקו בישראל להגביר עוד את משלוחי הסיוע לעזה כדי להקל על המשבר ההומניטרי שהולך וגובר ברצועה, יותר משבעה חודשים מאז תחילת המלחמה. סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פאטל, אמר בתדרוך לעיתונאים אמש כי "שוחחנו עם ישראל על התקרית". לדבריו, "לא צריכה להיות כל הפרעה לשיירות הסיוע - ואנחנו מצפים שממשלת ישראל תנקוט בצעדי הענישה הראויים נגד המעורבים".
היום מחתה ארצות הברית על המספר הדל של משאיות שנכנס לרצועת עזה, הן על רקע ההפגנות והן על רקע סגירת מעבר רפיח וחילופי ההאשמות בין ישראל לארה"ב. "רק 50 משאיות נכנסו לרצועת עזה ב-12 במאי - זה לא מספיק", מסרה מחלקת המדינה.
שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, גינה גם הוא את התקרית "המזעזעת" סביב המשאיות, כלשונו. "התקיפות של קיצונים את המשאיות הן מזעזעות. התושבים העזתים נמצאים על סף רעב וזקוקים בדחיפות לאספקה. ישראל צריכה למצות את הדין עם התוקפים ולעשות יותר כדי לאפשר הכנסת סיוע לרצועה. אעלה את חששותיי מול ממשלת ישראל".
גם הפלסטינים, יחד עם ארגוני זכויות אדם, האשימו את צה"ל והמשטרה ב"אי-התערבות מכוונת". מצה"ל לא נמסרה תגובה על הטענות שהועלו ברויטרס, משטרת ישראל מסרה כי האירוע נמצא בחקירה, לאחר שמספר מפגינים נעצרו.
תנועת "צו 9" טענה כי לא מדובר באנשים מטעמה שהשליכו את הסיוע והשחיתו את המשאיות, ומסרה כי אנשיה רק חסמו את הכביש. "מאז הקמת התנועה שותפים עימנו חברים מימין ומשמאל, חילונים ודתיים, תושבי העיר והקיבוץ ובראשם בני משפחות חטופים, משפחות שכולות ולוחמים בעבר ובהווה", מסרה התנועה. "הכאב והדאגה לילדים ולילדות שלנו שנאנקים בשבי המרצחים חודשים ארוכים ולמול זה החלטות איומות של הקבינט - להמשיך ולפנק את סינוואר ומחבלי הנוחבה בניגוד להצהרותיהם מראשית המלחמה הובילו אותנו לקום ולעשות מעשה".