ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור, אישר היום (רביעי) בפרלמנט הבריטי כי ארצו בוחנת הטלת סנקציות על השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. "אנחנו בוחנים את זה", אמר, אחרי שנשאל על התבטאויות שהשמיעו השניים. הוא הגדיר את אמירותיהם "מתועבות", וקרא לישראל להגדיל את הכנסת הסיוע ההומניטרי לצפון רצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
סטארמר. מגדיר את דבריהם "אמירות מתועבות"
(צילום: AFP)
אתמול הודיעה בריטניה על סנקציות נגד שבעה ארגונים ה"מעורבים בבניית התנחלויות ישראליות בגדה המערבית". אחד מהארגונים הוא תנועת "אמנה", ש"מעורבת בבניית מאחזים לא חוקיים ומממנת מתנחלים שמעורבים באיומים ופעולות תוקפניות ואלימות נגד קהילות פלסטיניות". בין הארגונים גם ישיבת "עוד יוסף חי", "השומר יו"ש" ו"תורת לחימה".
השר בן גביר אמר בתגובה לדברי סטארמר כי "כפי שלפני הקמת המדינה היהודית הבריטים פעלו לסיכולה, כעת הם ממשיכים לעשות זאת לאחר תקומתה בעיצומה של מלחמת קיום. הים אותו ים, והבריטים אותם בריטים. על הבריטים להפנים שימי המנדט הסתיימו. מכל מקום, הם לא מפחידים אותי, ואני אמשיך לפעול בהתאם לאינטרסים הלאומיים העליונים של מדינת ישראל בלבד ולמען תושבי המדינה, חיילנו שוטרינו וסוהרינו. בוז לספר הלבן!".
גם השר סמוטריץ' הגיב להודעת סטארמר: "המנדט הבריטי הסתיים ואיתו הספר הלבן, אבל החד-צדדיות והצביעות נשארו. אמשיך בעזרת השם לעשות כל שלאל ידי כדי לקדם מדיניות של חיסול הטרור הנאצי מעזה, מלבנון ומאיראן ולמנוע הקמת מדינת טרור פלסטינית שתסכן את קיומה של מדינת ישראל ואת ביטחון העם היהודי. שום איום לא ימנע ממני לעשות את המעשה הנכון והמוסרי למען אזרחי ישראל, ואם הבריטים רוצים לעקם את אפם אל מול המדיניות הציונית שלי, אז יהיה להם אף עקום".
בריטניה אינה הראשונה שהודיעה שתבחן הטלת סנקציות על בן גביר וסמוטריץ'. גם באיחוד האירופי שקלו את הנושא, אך לא היה לו רוב בקרב חברות האיחוד, והיוזמה של שר החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל לא אושרה.
אמירות שונות של בן גביר וסמוטריץ' שנגעו לאופן ההתנהגות כלפי תושבי עזה הביאו לזעם מצד גורמים שונים בעולם. בן גביר, בין השאר, אמר כי "את חמאס צריך להמשיך לכתוש, לדרוך לו על הראש עד כניעתו המוחלטת ולא להרים לו ב'פסגה', אלא להפסיק את העברת הסיוע ההומניטרי והדלק עד החזרת כל החטופים שלנו הביתה, לעודד הגירה ולכבוש את שטחי הרצועה לשם החזקתם בידינו לצמיתות".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סמוטריץ', מצידו, אמר בכנס קטיף בחודש אוגוסט האחרון שישראל מכניסה סיוע לרצועת עזה כי "אין ברירה" ו"אולי מוסרי להרעיב שני מיליון עזתים". אמירתו עוררה סערה בעולם - והתקשורת הבינלאומית הדהדה את דבריו, כמו גם כוכבי רשת שונים ששיתפו אותם בכל הפלטפורמות.
בחודשים האחרונים פורסמו דיווחים שנשקלו סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' גם מצד ארה"ב. למרות שהם מכהנים בתפקידים בכירים יחסית בשולחן הממשלה, הם למעשה מוחרמים בעולם, וגם בארה"ב וגם באירופה גורמים בכירים לא מקיימים עימם קשרי עבודה או פגישות.