מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התריע הערב (חמישי) כי בשל ויכוח בין שר הביטחון יואב גלנט ושר הפנים משה ארבל - ישראל לא ערוכה כנדרש לפינוי אוכלוסייה במקרה של מלחמה בצפון. אנגלמן פנה בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר: "אין מקום למצב של היעדר הסכמות אשר נמשך זמן כה רב, נדרשת פעולה ממשלתית אחודה וסדורה".
המבקר אנגלמן על סוגיית המפונים
(צילום: דוברות מבקר המדינה )

3 צפייה בגלריה
משה ארבל יואב גלנט
משה ארבל יואב גלנט
המבקר: ישראל לא ערוכה לפינוי אזרחים רחב בצפון - בגלל ויכוח בין ארבל לגלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)
במכתב לנתניהו ציין אנגלמן כי במסגרת הביקורת שמבצע משרדו על היבטיה השונים של המלחמה, נבחן אופן הפינוי של האוכלוסייה האזרחית וקליטתה בבתי המלון. "הביקורת בנושא זה נמצאת בשלבי גיבוש סופיים, וממצאיה המסתמנים מעלים בין השאר שמשרד הפנים, לרבות הרשות הייעודית פס"ח (פינוי, סעד חללים), לא מימש את אחריותו לניהול אירוע של קליטת המפונים מהדרום ומהצפון".
הוא הוסיף כי לפי עמדת משרד הפנים, "אחריותו מוגדרת רק למקרה של פינוי לבתי ספר בהתאם להחלטת הממשלה, ולא לטיפול במפונים שפונו או התפנו לכל מקום אחר, לרבות לבתי המלון". מנגד, ציין המבקר, "עמדת משרד הביטחון היא שמשרד הפנים אחראי לטיפול באזרחים ומתן מענה עבורם, הן כאשר הם מתפנים באופן יזום מצד המדינה והן כאשר מתפנים באופן עצמאי. עמדות מנוגדות אלו הביאו למחלוקת בין משרד הפנים למשרד הביטחון ולרח"ל (רשת חירום לאומית) שטרם הוכרעה - ועל נזקיה והשלכותיה תצביע הביקורת.
"התוצאה הקריטית של המחלוקת האמורה היא בראש ובראשונה אי-הפעלת הרשות העליונה לפס"ח - הגורם האחראי, המתכנן, המנחה, המתאם והמפקח על מערך קליטת אוכלוסייה מפונה בשעת חירום (וגם על הטיפול בחללים אזרחיים)", כתב אנגלמן. "בימים האחרונים, הובא לידיעתנו מכתבו של שר הביטחון לשר הפנים מיום 9 ביוני 2024, ממנו עולה כי אף שקיימת אפשרות להתרחבות המלחמה לאזור הצפון, שבמהלכה ייתכן ויידרש פינוי אוכלוסייה בהיקף משמעותי ביותר - המחלוקת בין משרדי הפנים והביטחון בעינה עומדת".
3 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור ברמת השרון אחרי הפיצוץ במפעל התע"ש
"קיימת חשיבות עליונה בהסדרת הטיפול באוכלוסייה מפונה". מתניהו אנגלמן
(צילום: יאיר שגיא)
הוא הדגיש כי "בעניין זה קיימת התנגדות של משרד הפנים לקדם אסדרה של פינוי כזה ככל שיידרש, שכן כאמור לטענת משרד הפנים הדבר אינו באחריותו, אלא אם הפינוי יהיה לבתי ספר כאמור בהחלטת הממשלה 'מלון אורחים'. בסעיף 5 למכתבו הנ"ל מתריע שר הביטחון בפני שר הפנים כי בהיעדר מענה מצד משרד הפנים ייווצר פער משמעותי".
אנגלמן הוסיף כי שלשום, כשבועיים לאחר המכתב מגלנט לארבל, השיב לו שר הפנים במכתב שבו הציג את עמדתו, ופירט כי "לא משרד הפנים ולא רשות פס"ח אחראים לפינוי יזום של אוכלוסייה". לדברי המבקר, ארבל הוסיף כי "אין למשרד הפנים כל ערך מוסף, ידע או כל יתרון בניהול הקליטה והשהייה בבתי המלון" וכי "התוכנית המוצעת - בכל הנוגע ליתן מענה באמצעות הפעלת תוכנית מלון אורחים ובאחריות משרד הפנים לקליטת מתפנים עצמאית - אינה ישימה. ועל כן משרד הפנים מתנגד לה".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
המבקר לנתניהו: "נדרשת הכרעתך במחלוקת בין גלנט לארבל"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
המבקר אנגלמן הבהיר כי "מתוך התכתובת בין שר הביטחון לשר הפנים עולה כי נושא האחריות לפינוי אוכלוסייה אזרחית בחירום וקליטתה - לא בא על פתרונו". הוא הוסיף: "קיימת חשיבות עליונה בהסדרת הטיפול באוכלוסייה מפונה. סוגיה זו התחדדה ביתר שאת במהלך סיורים שקיימתי בגזרות הצפון והדרום מאז תחילת המלחמה, וכן במסגרת פגישותיי עם מפונים וראשי רשויות".
הוא פנה לנתניהו להכריע בנושא, וכתב: "נוכח התגברות המתיחות הביטחונית בגבול הצפון ונוכח ההשלכות החמורות שעלולות להיות להיעדר המענה הנדרש לאוכלוסייה ככל שתתפנה, נדרשת הכרעתך במחלוקת בין שר הביטחון לשר הפנים, על מנת להביא לפתרון מידי ולהבטיח שבידי מדינת ישראל תהיה תוכנית ישימה למתן מענה לאוכלוסייה מתפנה".
לסיכום המכתב, שנשלח גם לגלנט וארבל, כתב המבקר אנגלמן כי "המציאות הבלתי פתורה המתוארת במכתבי זה, המתקיימת כתשעה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, בתקופה בה עשרות רבות של אלפי תושבים משני חבלי הארץ (ובפרט מהצפון - נכון לעת הזו) שוהים מחוץ לביתם, וכשבפתח עומדת אפשרות למערכה כוללת בצפון, שיתכן ותחייב פינוי נוסף - היא בלתי מתקבלת על הדעת". לדבריו, "בעת הזו, אין מקום למצב של היעדר הסכמות אשר נמשך זמן כה רב וברי לכל שנדרשת פעולה ממשלתית אחודה וסדורה לשם טיוב הטיפול באוכלוסיית המפונים מבתיהם".