"בשבע בבוקר הודעתי במוצב ללוחמות: המחבלים שחיסלתן לפני ארבע שעות, הם יעד הפעולה. הם החוליה מהפיגוע בצומת אלמוג. הן לא האמינו. זו התשובה למי שפקפק בגדודים המעורבים", כך סיפרה אמש (שני) סגן א', סגנית מפקד הפלוגה מגדוד "לביאי הבקעה".
3 צפייה בגלריה
לוחמות הגדוד המעורב "לביאי הבקעה"
לוחמות הגדוד המעורב "לביאי הבקעה"
"הוכחנו שגם גדוד מעורב יכול לבצע פעולה כזו מורכבת". סגן א'
3 צפייה בגלריה
יריחו
יריחו
"בהתחלה היה שקט מוחלט, ואז שוב נפתחה אש". יריחו, אתמול
אתמול בבוקר, עם עיניים טרוטות מלילה דרמטי במחנה הפליטים עקבת ג'בר, כששרידי האדרנלין עוד בעורקיהם, קיבלו את ההודעה כ-30 לוחמים ולוחמות מהגדוד המעורב. סיפורו של הגדוד, שבו לוחמים ביחד לה"טבים, נוער גבעות ולוחמות, הובא לפני כשבועיים ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". כעת, למשמע דבריה של סגן א', הם התרגשו: לא רק שזו ההיתקלות הראשונה בחייהם ועוד בגזרה שנחשבת לנידחת, בסוף יצא שדווקא הם - ולא היחידות המובחרות מגלן ודובדבן שקיבלו את היעדים העיקריים במבצע - חיסלו בתום קרב את החוליה המסוכנת.
על גופות חמשת המחבלים ועל השניים הנוספים שנפצעו אנוש נמצאו אפודים מאובזרים ברימוני רסס, מחסניות מלאות בכדורים, רובי M4 שזהים לנשקי לוחמי צה"ל וגם אקדחים, שלא הותירו מקום לספק באשר למה שעוד תיכננה החוליה.
תיעוד מקסדות הלוחמים: כך נראה המבצע ביריחו
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
פלסטינים מבעירים צמיגים ליד יריחו
פלסטינים מבעירים צמיגים ליד יריחו
מהומות ליד יריחו
(צילום: AFP)
סגן א' לא הלכה לישון יחד עם פקודיה בבוקר שלמחרת המבצע המוצלח, מגדולי ההישגים המבצעיים של הגדודים המעורבים מאז הוקם גדוד קרקל לפני 23 שנים. בין תחקיר לדיון, א' וידאה שחייליה מקבלים ליווי נפשי. רק כמה שעות קודם היא הרימה בידיה את גופות המחבלים ופינתה את אלו שנפצעו. לוחמי מגלן היו אלו שסייעו לה בקיפול זירת הקרב, ולא להיפך, כפי שקורה בדרך כלל במבצעים שבהם היעד הוא חמוש ומסוכן: הכוח הפושט הוא מיחידה מובחרת בעוד כוח המעטפת הוא מהגדוד הגזרתי.
"אם מישהו פיקפק או הרים גבה, אז הנה, הוכחנו שגם גדוד מעורב יכול לבצע פעולה כזו מורכבת, ובהצלחה", היא סיפרה אמש. "מאז הפיגוע הגדוד כיתר את יריחו במשימות לא פשוטות של בידוקים מתמשכים כדי לוודא שהחוליה או האמל"ח לא יוצאים מהגזרה - ואין מי שמכיר היטב את הגזרה כמונו".
הגדוד הגיע לווילה שבה לפי החשד הסתתרו מבוקשים, אך בסבירות נמוכה כי מדובר בחוליה עצמה. לא' ולמ"פ היה נראה כי משהו לא תקין, והם העדיפו קודם לבדוק את המחסן הצמוד. ואז, כאשר המ"פ פתח את הדלת, קליע נורה לכיוונו ונעצר בשכפ"ץ הקרמי. ברגע אחד, צעקו המ"פ וסגניתו: "מכת אש" והכוח פתח באש תופת על היעד. "תחילה היה שקט מוחלט ולאחר מכן שוב נפתחה אש מכיוון המחסן. ניהלנו לחימה מדויקת. הלוחמים שלנו תפקדו מעולה, ידעו היטב איך לחפות, את נהלי הפתיחה באש וחלוקת הגזרות. הרגשנו שעשינו דבר משמעותי שנותן כוח להמשך", אמרה א'.
א’ מודה שהיו כאלו בצבא שזזו בחוסר נוחות כששמעו שהכוח מהגדוד חיסל את המחבלים: "קיבלנו כבוד ממגלן ודובדבן. אישית, גם בקורס קצינים אף פעם לא הרגשתי צורך להוכיח מעבר ליכולותיי, רק כי אני אישה. לא היה שום הבדל בין הלוחמות לחטיבת הקומנדו. אנחנו לא פחות טובים וטובות. הלוחמות שלנו לא מורידות את הרף ואסור לצבא לפספס אותן". א' והלוחמים זכו לשבחים נרחבים בצה"ל, גם אישית ממפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, שאישר לאחרונה להגדיל את הגדוד המוערך.
גם סמל ל', לוחמת בגדוד 47, סיפרה ב-ynet radio על המבצע הדרמטי - שבו הוטל עליהן במקור לערוך סריקות ביער, ואז נפתחה לעברן אש מצריף סמוך. "המ"פ קיבל שתי יריות בווסט הקרמי, אחת פגעה במחסנית ואחת טיפה מעל. הוא עף אחורה מההדף והצליח לשים ווסט ולנטרל את רוב המחבלים. הצטרפנו אליו ועזרנו לו לחסל אותם. אני חושבת שאם לא היינו מגיבות תחת לחץ, זה לא היה נגמר ככה אלא בדרך אחרת שעדיף שלא נדע".
גם ל' התייחסה לטענות נגד הגדוד המעורבים, ואמרה כי "כשמגיעים לקו ועוברים חוויות כאלה כשמדובר בצמדים של גבר ואישה, אני יכולה להגיד בוודאות שאני אסמוך על גבר והוא יסמוך עליי באותה מידה. לא יהיה שום הבדל".