ההפגנה בנמל חיפה
(צילום: אחים לנשק)

המחאה נגד המהפכה המשפטית נמשכת למרות המבצע בג'נין: אלפי מפגינים נגד המהפכה המשפטית חוסמים הבוקר (שני) כניסה של משאיות לנמל חיפה, הניחו תלתלי קונצרטינות על הכביש והבעירו צמיגים. כוחות משטרה נערכו ונפרסו בעיר לקראת ההפגנה.
לצד ההפגנות באזור נמל חיפה, קרא איחוד מחאות הצפון לציבור להגיע בשעה 07:00 אל תחנת הרכבת מרכז השמונה כדי "להגן על הדמוקרטיה": "ממשלת ישראל מקדמת חקיקת דיקטטורה, אנחנו פה כדי לעצור אותה", נמסר בהודעה. "הצטיידו במים, נעלי הליכה, כובע, דגלים, זמבורות ותופים".
בכנסת החלו בהצהרות פתיחה לקראת הצבעות לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים על החוק שנועד לסייע למקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בטבריה. בשעות אחר הצהריים ייערכו במליאה דיון והצבעות בקריאה שנייה ושלישית על דחיית הבחירות לרבנות. בהמשך, בתום דיון בוועדת החוקה, היו"ר שמחה רוטמן אמר כי הצעה על עילת הסבירות לקריאה ראשונה תתקיים עוד השבוע. המועד המדויק טרם הוחלט.
5 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
מפגינים בנמל חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
אחרי המחאה ליד תחנת הרכבת צפויים המפגינים לעלות על רכבת לנתב"ג, כדי להגיע להפגנה הצפויה שם אחר הצהריים בשעה 17:30. במחאה משתתפים פעילים מארגון "אחים לנשק" ומחאת המילואימניקים, מחאות חיפה והצפון, מחאת ההייטקיסטים, החלוקים הלבנים ופעילים נוספים.
מובילי "כוח קפלן" ציינו כי "ליבנו עם לוחמי צה"ל וכוחות הביטחון הפועלים כעת מול ארגוני הטרור. אנו סומכים את ידנו על הרמטכ"ל וראש השב"כ העושים את מלאכתם, לילות כימים, כדי להשיב את השקט והביטחון לאזרחי ישראל. מלאכתנו כאזרחים היא שמירה על הדמוקרטיה והגנה על ערכי מגילת העצמאות. מול ממשלה קיצונית ומסוכנת, שדוהרת לעבר חוקי הדיקטטורה, אין לנו ברירה אלא להשמיע קול ולהמשיך למחות, גם ביום מתוח זה. כל זמן שהממשלה ממשיכה עם החקיקה הדיקטטורית, המחאה הערב בטרמינל 3 תתקיים כמתוכנן".
אלוף במיל' עמירם לוין, ממובילי המחאה, נאם בפני המפגינים, וציין כי "יידעו נתניהו ושריו - אנחנו לא הסרבנים. אנחנו המגוייסים. גם הפעם אנחנו בחזית נגד הממשלה המטורללת שהקמת וטיפחת".
5 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
החסימות באזור הנמל
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
מפגינים חוסמים את הכניסה לנמל חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
במחאה מצביעים על כך שנתניהו לא נמצא באירוע החקיקה, ושיריב לוין, שלטענתם מתפקד כראש הממשלה בפועל, מייבא את ההפיכה המשטרית בפרוסות של סלמי פולני. לדבריהם, ביטול עילת הסבירות הינה הפרוסה הראשונה של הסלאמי וזו מהווה ביטול הדמוקרטיה על מלא.
אחד המפגינים התייחס למבצע בג'נין, ואמר כי "בוודאי שנמשיך במחאה. למה החקיקה ממשיכה אם יש מבצע בג'נין? אם יש מבצע והוא דוחה הכל, אז שיידחה גם את החקיקה".
פעיל מ"אחים לנשק" ציין כי בוודאי שבבוקר, לפני שהגעתי למחאה, הבטן קצת התהפכה על רקע המבצע בג'נין. יחד עם כך אין לנו ברירה. זו מלחמה על המדינה ועל הדמוקרטיה. לא כולם נמצאים כאן בכניסה לנמל חיפה. אחים שלנו, מילואימניקים שמגוייסים ונמצאים שם, לא פה איתנו".
לפי רשות שדות התעופה, היום צפויים להגיע לנתב"ג כ-92,600 נוסעים ב-546 טיסות בינלאומיות. בסך הכל צפויים להמריא מהארץ 46,100 נוסעים ב-266 טיסות, ו-46,500 נוסעים ינחתו בישראל ב-280 טיסות. ברשת הוסיפו כי צפויים להיות בנתבג כ-27 אלף נוסעים (יוצאים ונכנסים) בשעה 17:30.
אלי לוי, דובר המשטרה, אמר בריאיון ל-ynet Live כי ההיערכות לשיבושים נמשכת במשטרה כמתוכנן, ושלא ידוע על עדכונים בנושא. לדבריו, "אנחנו עם אותן תוכניות עבודה שהמפכ"ל אישר אתמול יחד עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. זו תקופה של תחילת חודש יולי והחופש הגדול, אז העיניים שלנו נשואות לנתב"ג. מתוכננת שם מחאה משמעותית מאוד".
לוי הוסיף כי "אני פונה למפגינים ולראשי המחאה, אנחנו כמשטרה מאפשרים את זכות המחאה. מצד שני, אפס סבלנות לפגיעה בתשתיות, שוטרים וסמלי שלטון. אני מבקש מהציבור שיהיה ערני וכל דבר חריג בעניין הביטחוני לעדכן את המשטרה. אנחנו חייבים צירים פנויים. המחאה מפריעה".
סנ"צ יגאל הבשור, דובר מחוז מרכז במשטרה, אמר ל-ynet Live כי "נערכים בנתב"ג לאפשר לציבור לממש את זכות המחאה. נעשה הכל כדי לאפשר למוחים למחות. הקצו מתחם עבורם. יחד עם זאת, לא נאפשר שיבוש של תנועה בנתב"ג. דין נתב"ג לא כדין שום צומת אחר בארץ. זה ציר שחייב להיות פנוי באופן תמידי, ציר תנועה סטרילי. במוצ"ש קיבלנו סימן משמיים - נורת אדומה בדמות מטוס מצוקה עם 300 נוסעים, וזו הדוגמה הכי טובה.
"נתב"ג הוא לא מגרש משחקים. מעצר הוא המדרג הכי גבוה בשרשרת הטיפול, שמתחיל בהידברות. ברגע שקיימת תכלית למעצר אז עוצרים, אבל אף אחד לא רוצה לעצור אף אחד. פנינו לשלום. אין פה 'ידידים-אויבים'".
דובר רשות שדות התעופה, עופר לפלר, אמר ל-ynet Live כי "עצוב לי שלוקחים את נתב"ג כבן ערובה, הוא חייב להיות מחוץ למשחק הפוליטי. עם כל הכבוד, ויש לי כבוד למחאה, שדה התעופה הוא עניין גלובלי. שלא יספרו לי סיפורים שהמחאה תצליח בגלל זה. הנוסעים שלי רכשו כרטיס טיסה, אני צריך לאפשר להם מרחב אווירי פתוח לחופשה או לטיפול רפואי. לא משחקים בחיי אדם, לא סוגרים צירים ולא סוגרים מרחב בינלאומי. אנחנו קוראים לציבור הטסים להגיע שלוש שעות לפני הטיסה, וברכבת".
בינתיים, אלוף במיל' יאיר גולן אמר ל-ynet Live כי הוא מגבה את פעילות צה"ל בג'נין. עם זאת, לטענתו לא צריך לגנוז את המחאות בעקבות המבצע. לדבריו, "אנחנו צריכים לומר לממשלה הזאת שגם כשיש מבצע צבאי אנחנו נמשיך ונמחה ונאבק, כי אנחנו לא מוכנים - לא בחסות מבצע צבאי ולא בשום חסות אחרת - למצב שהדמוקרטיה הישראלית תחוסל".
גולן הוסיף כי "אנחנו נמשיך ונהיה עם חופשי בארצנו, אנחנו נאבק על זה בכל הכוח ולא ניתן לממשלה הזאת יום מנוחה, מהסיבה המאוד פשוטה שהיא פועלת היום נגד עם ישראל עצמו". לפי גולן, "אין לפעילות המחאה שום השפעה על המבצע הצבאי, ולכן בצד גיבוי אינסופי שאנחנו נותנים לצה"ל, ומתפללים ומייחלים ומחזיקים אצבעות שאף חייל לא יישרט ושכל היעדים יושגו, אנחנו נמשיך ונמחה נגד הממשלה הרעה הזו שמובילה אותנו לאסון".
רוי גורדן, סרן במיל' המשתתף בהפגנה, אמר ל-ynet Live כי המוחים התלבטו האם לקיים את יום השיבושים בעקבות המבצע בג'נין. לדבריו, "היו התלבטויות והחליטו שממשיכים בדרך. אני חושב שאין מניעה להפגין ולשמור על הדמוקרטיה גם כשיש מבצע צבאי. מה גם שהרבה מלוחמינו לא הגיעו היום להפגנה כי הם התנדבו למבצעים. אנחנו עדיין מגיעים למילואים, כל אחד בוחר לעצמו. כשנחשוב שתהיה פה דיקטטורה, כמו שאנחנו בדרך, אני חושב שכל אחד יבחר לעצמו מתי הרגע שהוא מפסיק לשרת".
גורדון התייחס גם למחאה הצפויה בנתב"ג, ואמר כי "חצי שנה של הפגנות ומחאות עוד לא שמעתי על יולדת אחת שילדה ברחוב ואדם שהיה צריך להגיע למיון ולא הגיע. אנחנו לוקחים את הדברים האלה בחשבון, לא לשכוח שמי שמנהל פה את הדברים זה אנשים שניהלו עשרות שנים את כוחות הביטחון במדינת ישראל. הצירים נפתחים כשצריף, שיפסיקו להפחיד את הציבור. צאו לרחוב, תבואו להפגין למען הדמוקרטיה, אל תחששו".
הנהגת המאבק מסרה: "חסימת נמל חיפה היא צעד אחד מתוך עשרות רבות של פעולות התנגדות שיבלמו את ממשלת החורבן ולא יאפשרו לאף חוק דירקטטורי לעבור. נתניהו, לוין וחבורת הקיצונים שהשתלטה על ישראל תבין גם הפעם בדרך הקשה - הרוב הדמוקרטי לא יוותר על מדינתו לעולם".
ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר: "לא נקבל את ביטול עילת הסבירות שיאפשר מינויים מושחתים ואת פיטורי היועמ"שית. המחאה הזו לא תעצור עד גניזת החקיקה הדיקטטורית וביצור מעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לדורי דורות".