האיחוד האירופי יתכנס היום (חמישי) למפגש בלתי רשמי, שבמסגרתו ינסה שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל לשכנע את שרי החוץ של האיחוד להעביר החלטה על סנקציות נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. לפי גורמים ישראלים שמעורים בפרטים, אין היתכנות למהלך החריג של בורל.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
"דברי שנאה חוזרים ונשנים של שני השרים". בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
למרות שבישראל אומרים כי אין היתכנות למהלך, בורל יעלה את היוזמה במהלך הכינוס ו"יעשה רעש". הוא טוען כי החלטתו לבקש סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' נובעת עקב "דברי השנאה החוזרים ונשנים של שני השרים הישראלים", ועדיין באיחוד יש לא מעט מדינות שמתנגדות לצעד.
למהלך, כאמור, אין היתכנות באופן מעשי, כי כל החלטה בנושא מדיניות חוץ וביטחון באיחוד האירופי חייבת להתקבל בקונצנזוס מלא של 27 מדינות. מספיק שמדינה אחת או שתיים מתנגדות לצעדים חריפים נגד ישראל, וההחלטה לא תעבור. במקרה של הסנקציות נגד בן גביר וסמוטריץ', ההנחה בישראל שידידותיה, כמו הונגריה וצ'כיה, יתנגדו למהלך כזה ולכן הן לא יעברו. כשהאיחוד החליט על הטלת סנקציות על מתנחלים אלימים, לקחו חודשים עד שכל 27 המדינות הסכימו, וגם אז היו כאלו שהתנו זאת בסנקציות על חמאס ונוספים.
לקראת המפגש, שר החוץ ישראל כ"ץ מסר: "שר החוץ האירופאי היוצא בורל טוען 'ששר החוץ הישראלי קורא לעקור פלסטינים מהגדה המערבית'. זהו שקר מוחלט, בדומה לשקר שהפיץ בעבר ביחס לדבריי על עזה עד שנאלץ לחזור בו. אני מתנגד לגירוש אוכלוסייה כלשהי ממקומה".
בורל מסיים את תפקידו בסוף חודש אוקטובר. על אף העובדה שאין כאמור ליוזמה שלו היתכנות, באיחוד האירופי קיימת ביקורת קשה מאוד על בן גביר וסמוטריץ', כולל מקרב ידידי ישראל ביבשת. גורמים דיפלומטיים אמרו כי "הם גורמים לישראל נזק כבד מאוד וחומר טוב לכל מי שמגיש נגדה תביעות ומקדם יוזמות חרם וסנקציות".
השר בצלאל סמוטריץ' מסר לפני הדיון באיחוד כי "בורל, שלא מפסיק להטעות וטוען שהפצצות צה"ל בעזה גרועות מאלה של גרמניה הנאצית - והגדיר בעזות את מבצע ארנון לשחרור חטופינו כ'טבח החדש' בפלסטינים - דבריו מתפרשים כתמיכה בטרור צבוע. ואל תטעו, ממש לא אכפת לו מתושבי עזה. אבל בשביל למצוא חן בעיני כמה תומכי חמאס באירופה בורל מוכן להקריב גם את תושבי עזה ולתקוף את ישראל, שנלחמת את מלחמתו של המערב כולו נגד הרוע והברבריות הרצחנית של חמאס וציר הרשע האיראני שמאיימים על המערב כולו. המלחמה הזו דורשת את הבחירה בין טוב לרע. בורל בחר את הצד הלא נכון של ההיסטוריה".
2 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל
ג'וזף בורל
בורל: "בן גביר וסמוטריץ' מסיתים לפשעי מלחמה"
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
לפני כשבועיים וחצי, בעת שקרא להטיל את הסנקציות, צייץ בורל בחשבון ה-X שלו כי "בזמן שהעולם דוחף להפסקת אש בעזה, בן גביר קורא לצמצם העברת דלק וסיוע לאזרחים. כמו ההצהרות המרושעות של סמוטריץ', זו הסתה לפשעי מלחמה. אני קורא לממשלת ישראל להתנער באופן חד-משמעי מההסתות הללו לביצוע פשעי מלחמה, ולעסוק בתום לב במשא ומתן להפסקת אש מיידית בתיווך ארה"ב, קטאר ומצרים".
יום קודם לכן כתב בן גביר בחשבון ה-X שלו כי "ערוצי חמאס מפרסמים הבוקר שוב סרטון הקורא לרצוח אותי. אני לא נבהל מהם. את חמאס צריך להמשיך לכתוש, לדרוך לו על הראש עד כניעתו המוחלטת ולא להרים לו ב'פסגה', אלא להפסיק את העברת הסיוע ההומניטרי והדלק עד החזרת כל החטופים שלנו הביתה, לעודד הגירה ולכבוש את שטחי הרצועה לשם החזקתם בידינו לצמיתות".
כשבוע לפני כן אמר סמוטריץ' בכנס קטיף שישראל מכניסה סיוע לרצועת עזה כי "אין ברירה" ו"אולי מוסרי להרעיב שני מיליון עזתים". אמירתו עוררה סערה בעולם - והתקשורת הבינלאומית הדהדה את דבריו, כמו גם כוכבי רשת שונים ששיתפו אותם בכל הפלטפורמות.
בחודשים האחרונים פורסמו דיווחים שנשקלו סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' גם מצד ארה"ב. למרות שהם מכהנים בתפקידים בכירים יחסית בשולחן הממשלה, הם למעשה מוחרמים בעולם, וגם בארה"ב וגם באירופה גורמים בכירים לא מקיימים עימם קשרי עבודה או פגישות.
פורסם לראשונה: 22:22, 28.08.24