התפרצות הקורונה בבנימינה: ריאיון עם מנהל בית הספר ואב לתלמידה
(צילום: שמיר אלבז, משה מזרחי)

על רקע הזינוק בביקוש לחיסונים נגד נגיף הקורונה עבור בני 12 עד 15 ולאחר הודעת משרד הבריאות על המלצה גורפת לכל בני הגילים הללו להתחסן - מתלוננים בימים האחרונים מבוטחי קופת החולים מכבי על זמני המתנה ארוכים לחיסון ועל קושי משמעותי בקביעת התורים. בשלב זה לא נרשם מחסור בחיסונים בקופות אחרות, והלקוחות יכולים להזמין תור לקבלת חיסון עבור ילדיהם כבר למחר.
מנגד, גורמים במערכת הבריאות מתחו ביקורת על הטענות ואמרו כי "גם המתנה של שבוע לחיסון היא סבירה. ישנם הורים שמצפים לתור מהיום למחר". במקביל, בקופות החולים המשיכו גם אתמול לדווח על ביקושים גוברים לחיסון, וזאת בעקבות ההתפרצויות הנקודתיות האחרונות בכמה מוקדים ובהם בבנימינה ומודיעין בקרב בני נוער ותלמידים. משרד הבריאות הציב יעד שלפיו בני 12 עד 15 יחוסנו עד סוף יולי במנה השנייה.
7 צפייה בגלריה
אלה, בת 14 מתל אביב מתחסנת
אלה, בת 14 מתל אביב מתחסנת
אלה, בת 14 מתל אביב מתחסנת
(צילום: AFP)
"אתמול בערב התחלתי לחפש באפליקציה של מכבי חיסון", מספרת שרית רזניק רוף, פיזיותרפיסטית ואם לשלושה ילדים מתל מונד, בהם צעיר בן 12 וחצי שטרם חוסן. "פשוט לא הצלחתי. האפליקציה הראתה לי שיש חיסון אך לא הצלחתי לקבוע את התור. היום בבוקר התקשרתי למוקד של מכבי והמוקדנית ניסתה לעזור לי ואמרה שמאתמול יש בעיה והמחשב לא מאפשר לקבוע חיסונים מכיוון שאין מנה שנייה.
"שאלתי אותה אם היא רצינית. היא הסבירה שבגלל שאין להם מועדים לחיסון השני הם לא קובעים את התור לחיסון הראשון, שזה הזוי. לאחר כמה שעות בדקתי ביישובים עוד יותר מרוחקים ובשום מקום לא היה ניתן לקבוע תור לחיסון השני. זה נראה שהם ישנים בעמידה. הייתי בהלם, ולבסוף הצלחתי תור במקום שהוא מרוחק מהבית שלי – ברמת השרון. זו נסיעה של חצי שעה בלי פקקים, והמשמעות היא שכרגע אני צריכה לנסוע לשם פעמיים. לא ברור איך הם לא נערכו לדבר הזה. חברים מקופות אחרות הצליחו לקבוע תור בלי שום בעיה, אבל הבעיה המרכזית היא במכבי".
7 צפייה בגלריה
תלונות בימים האחרונים של מבוטחי קופת החולים מכבי על זמני המתנה ארוכים לחיסון
תלונות בימים האחרונים של מבוטחי קופת החולים מכבי על זמני המתנה ארוכים לחיסון
"לא ברור איך לא נערכו לדבר הזה". שרית ואחד מילדיה
7 צפייה בגלריה
תלונות בימים האחרונים של מבוטחי קופת החולים מכבי על זמני המתנה ארוכים לחיסון ועל
תלונות בימים האחרונים של מבוטחי קופת החולים מכבי על זמני המתנה ארוכים לחיסון ועל
כך נראה ניסיון הזמנת תור לחיסון במכבי
7 צפייה בגלריה
תורים לחיסונים נגד קורונה בכללית
תורים לחיסונים נגד קורונה בכללית
וכך זה נראה בכללית
גם באזור מודיעין, אחד ממוקדי ההתפרצות, מדווחים מבוטחי מכבי על קושי במציאת תור לחיסון. "אי אפשר לקבוע תור", מספר אב לשני בני נוער שמתגורר בעיר. "רצינו להקדים את התור עבור חיסון הילדים אך לא הצלחתי. רציתי לחפש תור אחר, וראיתי שאין תורים באפליקציה. מי שיש לו תור יכול להתחסן ומעבר לזה אין תורים. אנחנו מדברים על זה שאין תורים במכבי באחד ממוקדי ההתפרצות. יש בתחנת האחיות כאן אחות אחת או שתיים שמקבלות גם חולים אחרים במהלך הטיפול שלהן".
האב הוסיף: "ככה לא מנצחים מגפה. רוצים לעודד חיסונים אך עושים זאת בלי תורים ובלי שיהיו מחסנים. מי שקבע תור מזמן יקבל את החיסון וצריך להיות הוגנים ולהניח שהשירות של מכבי הוא טוב, אבל מי שרוצה להזמין עכשיו - לא יכול לעשות זאת כי אין תורים. בנוסף, לבן שלי בסופו של דבר קבעו את התור לחיסון השני אחרי חודש ולא אחרי 21 ימים, גם זה משום שאין תורים. זה אומר שהוא יהיה חשוף זמן רב יותר בין המנה הראשונה לשנייה. ככה לא מעודדים חיסונים של בני נוער".
7 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
בני נוער הקדימו להתחסן בתל אביב עוד לפני הודעת משרד הבריאות
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
חיסון נגד קורונה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
קופות החולים ממשיכות לדווח כאמור על עלייה חדה בביקוש לחיסונים. בכללית התחסנו עד כה כ-10,400 בני נוער בגילים 12-15 וזומנו כ-5,700 תורים. מהקופה נמסר כי "ביומיים האחרונים נרשמת עלייה בביקוש לחיסון. ניתן לזמן תור באתר ובאפליקצית כללית לאחת מ-100 נקודות חיסון הפועלות בכללית".
במכבי חוסנו עד כה כ-11,500 בני נוער בגילים 12-15, מתוך כ-164,700 חברים בגילים אלו (מתוכם כ-18,000 מחלימים). "רק ביממה האחרונה זומנו למעלה מ-2,500 תורים, פי ארבעה מיום ממוצע בשבוע שעבר, ובסך הכול זומנו לימים הקרובים כ08,300 תורים למנת חיסון ראשונה", נמסר מהקופה.
במאוחדת חוסנו 3,919 בני נוער בגילים 12-15 - כחמישה אחוזים מסך המבוטחים בגילים הללו. "יש לנו תורים פנויים להיום בפריסה ארצית וכך גם במהלך השבוע", נמסר מהקופה. במאוחדת פועלות 61 נקודות חיסון מתוכם כמעט ב-40 יש תור להיום והשאר במהלך השבוע. נקבעו עוד כ-5,600 תורים עתידיים.
בלאומית נקבעו היום 200 תורים עבור בני נוער בגילים הללו.
ממכבי נמסר בתגובה: "משך זמן ההמתנה הממוצע לתור לחיסון קורונה עומד על כארבעה ימים. לאור הביקוש הרב שהחל רק אתמול אנו מרחיבים כעת את ההיערכות וצופים כי תהליך קביעת התורים יתקצר".
פורסם לראשונה: 22:37, 21.06.21