פורש מצה"ל אחרי 37 שנים, ותוקף בחריפות יהודים שמתפרעים ביהודה ושומרון ואת השתיקה על מעשיהם: על רחבת המסדרים בפיקוד המרכז התקיים הערב (שני) טקס החלפת הפיקוד, כשהאלוף יהודה פוקס סיים את תפקידו ופושט את המדים. את האחריות על הפיקוד קיבל האלוף אבי בלוט, מי שהיה עד לפני כמה חודשים מפקד אוגדת איו"ש. ynet העביר בשידור ישיר את הטקס שבו השתתף גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי.
נאומו של אלוף פוקס
(צילום: דובר צה"ל)

"עשיתי ככל שביכולתי להגן על תושבי מדינת ישראל ותושבי האזור, התייחסתי בכובד ראש לכל אבן ובקבוק שהושלכו, וראיתי את עצמי אחראי לכל פצוע או פצועה בגוף או בנפש. כל אחת ואחד שנפל צרב אותי", אמר מפקד הפיקוד היוצא לנוכח הביקורת הרבה שספג במהלך כהונתו מגורמים שונים בהנהגת המתנחלים. "תחקרנו, למדנו והפקנו לקחים. לא תמיד הצלחתי. לעיתים נכשלתי. אשא איתי את מחיר הדמים לעד".
פוקס אמר עוד: "החל מ-7 באוקטובר האתגרים הפכו מורכבים יותר, ויחד עם החברים ביישובים ובמועצות, באמצעות הנהגה חזקה ורצינית פעלנו על מנת לעמוד בהם. אמרתי בעבר ואני עומד על דבריי: רובם המוחלט של מתיישבי האזור הם אזרחים שומרי חוק וערכיים, המבקשים לחיות את חייהם ולגדל את משפחותיהם וראויים לכל הערכה.
"הם עושים זאת לצד איומי טרור המרחפים מעליהם כל העת. ראינו זאת בעוצמה רבה במיוחד, בלחימה ובהקרבה החל מהשבעה באוקטובר במהלך מלחמת 'חרבות ברזל'. בהתנדבות, בריצה לרעם התותחים, במסירות, בלחימה ארוכה ובמחירים כבדים עד מאוד בכל מקום ומקום".
3 צפייה בגלריה
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס
(צילום: דובר צה"ל)
בהמשך דבריו תקף פוקס: "לצערי הרב, בחודשים האחרונים כמו גם בשבוע האחרון הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה, ויצר הנקמה, זרעה פורענות ופחד בתושבים פלסטינים שלא היוו כל איום. לדאבוני, ההנהגה המקומית וההנהגה הרוחנית ברובה לא ראתה כמונו את האיום. היא מורתעת, ולא מוצאת את הכוחות לצאת בגלוי ולפעול לאור ערכי היהדות שהיא מחנכת את ילדיה לאורם.
"גם אם הפורעים הינם מיעוט, הרי שהשותקים נוכח פשעיהם אינם מוציאים אותם ואת מעשיהם מן הכלל, ומכניסים בכך את הביקורת כלפי כולם. זו איננה יהדות בעיניי - לפחות לא זו עליה גדלתי אני בבית אבי ואימי. זו אינה דרכה של תורה. מדובר על אימוץ דרכי האויב והליכה בחוקותיו. זו הייתה אחריותי לפעול. וגם כאן, למרבה הצער, לא תמיד הצלחתי".
תיעוד התפרעות בפינוי מאחז לא חוקי

על רקע הניסיונות בממשלה לפגוע בתפקודה של הרשות הפלסטינית אמר פוקס: "יכולתו של פיקוד מרכז לעמוד במשימותיו, להגן על מדינת ישראל ותושבי הגזרה, תלויה גם בקיומה של רשות פלסטינית מתפקדת וחזקה, בעלת מנגנוני ביטחון אפקטיביים השומרים על החוק והסדר. זוהי נקודת המוצא של מפקד הפיקוד, והיא נשענת על החלטת ממשלה על אף אתגרי הביטחון, והם רבים. ערעור יזום של המציאות הביטחונית בזירה זו, בתקופה זו, מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל.
"צריך לומר עוד: הדאגה לחייהם של אזרחים פלסטינים עובדים, יצרניים, המנהלים את חייהם בכבוד, איננה רק אחריותו של מפקד פיקוד המרכז מכוח חוק, והיא איננה רק ערך מוסרי, היא גם משרתת את האינטרס הביטחוני של מדינת ישראל. זריעת פחד בקרב אזרחי המדינה בצל אירועי 7 באוקטובר היא טעות מסוכנת. החברה הישראלית והחברה הפלסטינית מעורבות בגזרה, נוסעים ונעים על אותם כבישים, וחיים האחד לצד השני. על אף האתגר העצום בתקופה זו, עלינו למצוא את הדרך הנכונה לקיים בה חיים ולהבטיח אזרחות חפצת חיים".
פוקס פנה באופן אישי לרמטכ"ל הלוי, וגינה את המתקפות נגדו: "מפקדי הרמטכ"ל, תודה מעומק ליבי על הפיקוד, המנהיגות, העצה הטובה וההכוונה. על חדות ודיוק, ועל שמצאתי אצלך יכולת לשיח ערכי תוך דיון והחלפת מחשבות משותפות. הרמטכ"ל, אני רואה חלק מהאתגרים שאתה מתמודד איתם בחודשים האחרונים, בזירות השונות הצבאיות והלאומיות. יש בי הערכה עצומה לאופן שבו אתה עומד באתגרים שזר לא יבינם.
"אני בוש ונכלם, כמפקד אבל קודם כל כאזרח, מההתקפות הפרועות שאתה חווה. זוהי שיטה שיש מי שאימץ אותה גם כאן: דברים איומים נאמרים, ואז מגיעה התנצלות רפה או חיזוק וחיבוק כוחות צה"ל, עד להתקפה הפרועה וחסרת האחריות הבאה. אתה מנהיג את צה"ל ומוביל את ביטחון ישראל בתקופה מורכבת, שבה אתה מותקף גם על ידי חברים לגוף שמתווה את הדרך".
3 צפייה בגלריה
אבי בלוט
אבי בלוט
אלוף בלוט
(צילום: דובר צה"ל)
האלוף הנכנס בלוט אמר בטקס בהתייחס לאתגרי הפיקוד: "זו תהיה רוח של ניצחון, יוזמה והתקפיות, והיא תחייב אומץ לב ותעוזה רבה - בקבלת החלטות כמו גם בהסתערות מול האויב. אני מאמין בלב שלם כי עיצוב המרחב תורם ומביא לייצובו. זו תהיה רוח של שותפות, אמון ורעות, מתוך אמונה כי שיתוף פעולה איננו מספיק ומתחייבת שותפות אמת בפיקוד המרכז. אני נרגש לחזור ולפעול עם כל שותפיי וחבריי מהשב"כ, ממג"ב, מהמנהל האזרחי והמשטרה.
"זו תהיה רוח של חשיבה מקורית וחדשנית, המכירה בכך שב-7 באוקטובר הכול השתנה וזה מחייב אותנו לחשיבה שונה, לתפיסות אחרות ואף לדפוסי פעולה חדשים. זו תהיה רוח של שיח, דיאלוג וקשר עם כולם, מתוך אמונה גדולה בטוב שיש באנשים וביכולת להעצימם. ראשי המועצות ותושבי האזור יודעים היטב את שלושת הכללים: תמיד מדברים, תמיד אומרים אמת וכן - מותר לא להסכים".
בלוט רמז בדבריו גם על ההתמודדות מול הפשיעה הלאומנית: "זו תהיה רוח של ממלכתיות ושמירה נחושה על החוק וערכי המוסר. אנחנו לא נמצמץ בנושא, ונעשה את מה שטוב ונכון למדינת ישראל. ננצח ונישאר בני אדם, ונגלה אפס סובלנות כלפי גילויי אלימות מכל סוג".
הרמטכ"ל הלוי הודה לפוקס על שירותו הארוך, והתייחס למחלוקות של מפקד הפיקוד היוצא עם הנהגת המתנחלים: "אני מודה לך בשם צה"ל, בשם אזרחי ישראל, ובהם תושבי יהודה ושומרון היקרים, הרבים שבהם, המעריכים את העשייה - שלך ושל פקודיך. וגם להודות בשם המיעוט. המיעוט שלא יודע להכיר תודה, שלא יודע להעריך, שבוחר תדיר לגנות את העוסקים בצורכי ציבור באמונה, אמונה בזכותנו לחיות בביטחון. מיעוט שבחר באופן לא ראוי לתקוף אותך, יהודה, חדשות לבקרים, על אף שלא חדלת ממאמציך התמידיים להגן".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי בטקס
(צילום: דובר צה"ל)
מאז שהממשלה החדשה נכנסה לתפקידה, אלוף הפיקוד הפך לתפקיד המורכב ביותר בצה"ל. שרי הימין מנסים לשנות את המציאות מעבר לקו הירוק, נוגסים יותר ויותר בסמכויות הצבא ודורשים יד חזקה נגד הפלסטינים, לצד גישה סלחנית כלפי עבירות שמבצעים כלפיהם צעירים קיצוניים. מצד שני, ההוראה שמקבל אלוף פיקוד המרכז מהמטכ"ל היא לעשות הכול כדי שלא יתפרצו אינתיפאדה חדשה או גל טרור משמעותי - בעיקר בעת הזאת.
במשך תשעת חודשי המלחמה הצליח האלוף פוקס לשמור על הגזרה מלהתפוצץ. לצד זאת, הוא אחד האלופים המותקפים ביותר בהתיישבות. ראשי ההתיישבות טוענים כי פוקס נתן לגדודי הטרור לקום ולהתבסס במחנות הפליטים לפני המלחמה, כשנמנע מלהיכנס במשך חודשים ארוכים – ועכשיו הוא נאלץ לטפל בבעיה שאפשר היה לצמצם מראש. הוא גם האלוף שאובטח הכי הרבה זמן מחשש לפגיעה מצד יהודים קיצוניים.
הוא עורר את זעמם של המתנחלים כשחתם על צווי מעצר מנהליים נגד צעירים יהודים שנחשדו בביצוע פעולות תג מחיר, וגם אסר לשנע את מבני הישיבה בחומש. הפיקוד שלו תרגל תרחיש של פשיעה לאומנית שבו מתנחלים חוטפים פלסטיני. הם טענו כי האלוף מעדיף לשמור על מרקם החיים של הפלסטינים, ופותח עבורם צירי תנועה שמהם מגיע טרור במקום לדאוג לביטחון התושבים היהודים.
בשנה האחרונה החלו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשיו לנגוס בסמכויות המִנהל האזרחי, מה שהשפיע ישירות על יכולתו של פוקס לפעול במישורים מסוימים ויצר מחלוקות בינו לבין שרי הימין. הוא גם משאיר אחריו מערכת יחסים עכורה מול משטרת מחוז ש"י, שעליה נכתב בתחקיר "7 ימים": "מקורביו טוענים כי 'רוחו' של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מרחפת מעל פעילות המחוז, ובכל הקשור לפשיעה לאומנית יהודית אין ממש אכיפה". טענה דומה עלתה גם בשב"כ.
האלוף אבי בלוט, שמחליף אותו, הוא בשר מבשרה של ההתיישבות. הוא גדל בבנימין, שם משפחתו עדיין מתגוררת, והוא מוכר מאוד כמעט בכל החוגים בהתנחלויות. העובדה שרק לפני חודשים בודדים סיים לפקד על אוגדת איו"ש נותנת לו יתרון משמעותי, אך כל אלה לא הופכים אותו לחסין מפני ביקורת.