שגריר פולין: "לא סגרנו את הדרך לפיצויים בתביעות השבת רכוש"
(צילום: משה מזרחי)

הפרלמנט בפולין אישר אמש (ד') באופן סופי את החוק שנועד להגביל את היכולת להגשת תביעות רכוש ופיצויים של ניצולי שואה וצאצאיהם - חוק שעורר את חמתה של הממשלה בישראל, ששר החוץ שלה יאיר לפיד הזהיר כי יגרום לפגיעה קשה ביחסים בין ורשה לירושלים. החוק שאושר עדיין לא נכנס לתוקף: כעת יישלח לשולחנו של נשיא פולין אנדז'יי דודה. יהיו לו 21 ימים לחתום על החוק, או להטיל עליו וטו.
החוק שאושר כעת לא רוכך, ותיקונים שהוכנסו בו בהליך החקיקה בוטלו כעת על ידי ה"סיים", הבית התחתון של הפרלמנט. התיקונים הוכנסו בלחץ אמריקני בסנאט, הבית העליון של הפרלמנט הפולני, ובין היתר אפשרו ארכה של שלושה חודשים להגשת תביעות חדשות להשבת רכוש ואי החלה של החוק על תביעות קיימות.
4 צפייה בגלריה
חוק השואה בדיום בפרלמנט בפולין
חוק השואה בדיום בפרלמנט בפולין
הפרלמנט הפולני
(צילום: רויטרס)
אולם כעת כאמור התיקונים בוטלו: אחרי שהללו אושרו בסנאט, הם בוטלו כאשר החוק חזר שלשום להצבעה ב"סיים". אתמול החוק עלה לדיון נוסף, ותחילה הוחלט לדחות את ההצבעה ל-2 בספטמבר. מפלגת השלטון בפולין, "החוק והצדק", נאבקה להצביע אתמול בכל זאת על החוק - והצליחה לאשר את החוק המקורי, שיבטל גם את האפשרות להמשיך את הליכי התביעה של תביעות רכוש קיימות.
שר החוץ יאיר לפיד הגיב אמש לאישור החוק בפרלמנט הפולני והמשיך בקו התקיף שבו הוא נוקט מול ורשה: "מדינת ישראל לא תתפשר על שום פסיק בזיכרון השואה. אני מגנה את חקיקת הפרלמנט הפולני שהתקבלה היום הפוגעת בזיכרון השואה ובזכויות קורבנותיה".
לפיד ציין כי ישראל בוחנת כעת את ביטול ההצהרה מ-2018 שבה הכריז ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לצד ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצ'י, על ביטול המשבר סביב "חוק השואה" - הצהרה שבה ישראל קיבלה את הנרטיב הפולני בנוגע לשואה. "כבר ב-2018 התנגדתי להצהרה המשותפת שאומצה והיא נבחנת מחדש בימים אלה", הוסיף לפיד, השוהה כעת במרוקו. "אמשיך לעמוד נגד כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ולקדם ויתורים ופרשות על חשבון שואת העם היהודי וזכויות קורבנות השואה. פולין יודעת מהו הדבר הנכון לעשותו, לבטל את החוק".
4 צפייה בגלריה
"אמשיך לעמוד נגד כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה". השר לפיד
"אמשיך לעמוד נגד כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה". השר לפיד
"אמשיך לעמוד נגד כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה". השר לפיד
(צילום: קובי קואנקס )
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בהתייחסו להחלטת הפרלמנט בפולין כי ארצות הברית "מודאגת עמוקות" מהחוק שנועד להגביל את היכולת להגשת תביעות רכוש ופיצויים של ניצולי שואה וצאצאיהם. בלינקן אמר כי פולין צריכה לחוקק חוק רחב ומקיף שיסדיר את נושא תביעות הרכוש שקשורת לשואה, וקרא לנשיא אנדז'יי דודה שלא לחתום על החוק שאושר בפרלמנט.
נד פרייס, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, אמר כי "אנו עוקבים אחרי מאמצי החקיקה בנושא מקרוב. כמה מבכירי מחלקת המדינה שוחחו על הנושא עם גורמים רשמיים בפולין בשעות האחרונות. לממשלת פולין יש כעת הזדמנות להראות במעשים, ולא רק במילים, שהיא עומדת לצד הערכים המאחדים את הברית בין ארה"ב לפולין".
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בקהיר
אנתוני בלינקן בקהיר
קרא לנשיא פולין להטיל וטו על החוק. בלינקן
(צילום: רויטרס)
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (יש עתיד), קראה לנשיא פולין להטיל וטו על החוק: "על מנת לעצור את החוק הפולני אשר מבזה את ההיסטוריה של העם היהודי, את זיכרון הנספים בשואה, ומבזה לא פחות את האומה הפולנית עצמה. את העבר לא ניתן לשנות. עצוב שהפרלמנט הפולני בוחר לעשות שימוש ציני בשינוי כללים משפטיים, כשהתוצאה הברורה היא חסימת אפשרותם של יוצאי פולין להגיש את תביעותיהם. אנו מצפים מנשיא פולין שיטיל וטו על חוק זה, אשר ללא ספק אם יכנס לתוקף, ישפיע על יחסי המדינות. ההחלטה למנוע מיהודים את הזכות לתבוע את רכושם ההיסטורי היא עוול משווע. לא פותרים עוול היסטורי, בעוול משפטי".
יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע במקביל כי לא יקים את קבוצת הידידות הבין-פרלמנטרית בין פולין לישראל: "החוק להגבלת תביעות רכוש של ניצולי שואה הוא גזל מקומם שמהווה גם פגיעה בזיכרון השואה. ההחלטה של פולין ללכת בדרך הפסולה הזו פוגעת ביחסי שתי המדינות ובידידות ששררה ביניהן. במצב דברים זה אין מקום להקמת קבוצת ידידות בין הכנסת לשני בתי האסיפה הלאומית של פולין המקיימים בדרך קבע פעילויות שונות לחיזוק הקשר בין המדינות. אני קורא לנשיא פולין שלא לחתום על הצעת החוק הבזויה הזו".
4 צפייה בגלריה
נשיא פולין דודה
נשיא פולין דודה
נשיא פולין דודה
(צילום: רויטרס)
גדעון טיילור, יו"ר הפעולות בארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), שמוביל את הפעולות להשבת הרכוש במרכז ומזרח אירופה, אמר: "אנחנו זועמים על ההצבעה היום בבית התחתון הפולני שאינה הוגנת ליהודים ושאינם יהודים. אם הצעת חוק זו תיחתם על ידי הנשיא דודה, ממשלת פולין תבטל באופן חוקי את האפשרות של בעליהם החוקיים של רכוש לקבל פיצוי על מה שנלקח מהם. פולין, כמובן, אינה אחראית למה שעשתה גרמניה הנאצית בזמן השואה. עם זאת, יותר מ-30 שנה לאחר נפילת הקומוניזם, פולין עדיין מרוויחה מרכוש זה שלא כדין.
"השבת רכוש היא יותר מכסף - עבור ניצולי שואה רבים ובני משפחותיהם, בית הוא הקשר הפיזי האחרון שנותר לחיים שהם ניהלו פעם, למדינות שבהן נולדו ולעיירות שבהן גדלו, לפני שהחיים התנפצו. אנו קוראים לנשיא דודה להטיל וטו על הצעת חוק מזיקה זו ואנו קוראים לממשלת פולין לפעול יחד עם הארגון שלנו אחת ולתמיד להסדיר את סוגיית השבת רכוש פרטי. ניצולי שואה רבים ומשפחותיהם חיכו לצדק זמן רב מדי. לא נפסיק לפעול להשגת מידה של צדק לניצולי שואה ולאחרים".

השגריר הבטיח: "מה שמשתנה זו השיטה"

בפולין, יש לציין, דוחים את הטענות שנשמעות בישראל בנוגע לחוק. מארק מאגיירובסקי, שגריר פולין בישראל, הצהיר בסוף החודש שעבר כי ניצולי שואה יוכלו להמשיך לתבוע פיצויים על רכוש שהופקע מהם בארצו. "בניגוד למה שרואים בכותרות של התקשורת הישראלית, פולין לא סוגרת את הדרך לפיצויים לתביעות השבת הרכוש בפולין, מה שמשתנה זו השיטה", אמר השגריר מאגיירובסקי בריאיון באולפן ynet.
השגריר מאגיירובסקי, שדובר עברית שוטפת, סירב באותו ריאיון להתייחס באופן ישיר לביקורת שמותח לפיד. "הוא שר החוץ של המדינה שבה אני משרת, ואני מייצג את המדינה שלי בארץ. אם אכן החוק הזה ייכנס לתוקפו, מה שישתנה זו השיטה. עד כה כולם יכלו להגיש את התביעות שלהם במסגרת הליכים אדמיניסטרטיביים לרשויות המקומיות בוורשה ובערים אחרות בפולין. תהיה אפשרות לעשות את אותו הדבר, להגיש תביעות ולהשיג פיצויים דרך בתי משפט אזרחיים. זה השינוי המהותי ביותר בחוק הזה".
פורסם לראשונה: 22:08, 11.08.21