בצל המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בכירים בעולם הערבי השמיעו קריאות נגד ריאד - במטרה למנוע את המהלך המסתמן. האחרון שבהם, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר הבוקר (שלישי) כי מדינות שמעוניינות לנרמל את יחסיהן עם ישראל "מהמרות על הסוס המפסיד". נשיא איראן איברהים ראיסי, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינו גם הם את המגעים בשבועיים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי תקף את ישראל: "סופו של המשטר הציוני להתכלות, הציונים גוססים"
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFIC)
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט פגישה עם שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס ב ברלין
שר הביטחון יואב גלנט פגישה עם שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס ב ברלין
"משטר הטרור באיראן מנסה לחבל במאמצי השלום באיומי סרק". גלנט
(צילום: Maja Hitij /Getty Images)
חמינאי תקף את ישראל בנאומו לציון הולדת הנביא מוחמד, ואמר כי "סופו של המשטר הציוני מלא השנאה והכעס כלפי איראן ומדינות אחרות באזור - להתכלות". לדבריו, "הציונים לא מרוצים עם המדינות שסובבות אותם, הם שונאים גם את מצרים, עיראק וסוריה. מדוע? כי המטרה העיקרית של המשטר הציוני הייתה לכבוש טריטוריות מהנילוס ועד הפרת והחידקל, וזה לא קרה. המדינות האלה לא אפשרו את זה".
לפי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, חמינאי הוסיף כי "בקוראן כתוב 'כעס ותמות מכעס', וכך יהיה. הציונים גוססים עכשיו, וסופם יהיה למות מכעס". ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את דבריו של חמינאי, ואמר כי "בעוד שמשטר הטרור של חמינאי מייצא הרס וחורבן, ישראל מקדמת קידמה ושלום".
נתניהו מתייחס לדברי חמינאי

לדברי נתניהו, "בדיוק כפי שאיראן לא מנעה מאיתנו להשיג את הסכמי אברהם, איראן גם לא תמנע מאיתנו להרחיב עוד יותר את מעגל השלום לטובת אזרחי ישראל, עמי האזור והאנושות כולה".
גם שר הביטחון יואב גלנט תקף את המשטר בטהרן, ואמר כי "משטר הטרור הרצחני באיראן הצליח לפורר כמה מדינות עליהן השתלט - עכשיו הוא מנסה לחבל במאמצי השלום באיומי סרק". גלנט הוסיף: "איראן תמשיך לפעול להפצת טרור והרס, ישראל תפעל - להשגת ביטחון לאזרחיה ושלום במזרח התיכון".
4 צפייה בגלריה
נאום חסן  נסראללה במסגרת אירועי ציון "יום הניצחון במלחמת תמוז" מלחמת לבנון השניה
נאום חסן  נסראללה במסגרת אירועי ציון "יום הניצחון במלחמת תמוז" מלחמת לבנון השניה
נסראללה גינה את המגעים: "מדובר בהפקרת פלסטין וחיזוק האויב"
4 צפייה בגלריה
ראיסי, בן סלמאן ואבו מאזן
ראיסי, בן סלמאן ואבו מאזן
ראיסי ואבו מאזן התייחסו למגעים בין סעודיה לישראל בכינוס עצרת האו"ם
(צילום: AFP ו-AP)
נסראללה התייחס גם הוא לניסיונות ההתקרבות בין מדינות מוסלמיות לישראל, ואמר אמש כי "המוסלמים חייבים לשאת באחריות למה שקורה לעם הפלסטיני ולמסגד אל-אקצא". בפסטיבל המרכזי של חיזבאללה לציון יום הולדתו של הנביא מוחמד, במתחם אל-שוהדא בדאחייה בביירות, הוסיף נסראללה כי "יש לגנות כל מדינה שעלולה לחתום על הסכם נורמליזציה ולהוקיע את התנהגותה". לדבריו, הסכם כזה עם ישראל מסוכן, ומשמעותו "תקיפת מסגד אל-אקצא, הפקרת פלסטין וחיזוק האויב".
יום לפני כן, גם נשיא איראן איברהים ראיסי גינה את ניסיונות ההתקרבות, ואמר כי "הנורמליזציה של היחסים עם המשטר הציוני היא מעשה ריאקציוני ורגרסיבי עבור כל ממשלה בעולם המוסלמי". בוועידה בטהרן שהוקדשה ל"אחדות המוסלמים", הוסיף ראיסי: "הפתרון לאויב אינו פשרה וכניעה, אלא התנגדות".
ראיסי התייחס למו"מ בין סעודיה לישראל גם בנאומו בכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק לפני כשבועיים. הנשיא האיראני הזהיר אז כי נורמליזציה אפשרית בין ישראל לסעודיה תהווה בגידה בפלסטינים. לדבריו, "זו תהיה דקירה בגב של העם הפלסטיני וההתנגדות הפלסטינית". בריאיון ל-CNN הוא אף העריך כי נורמליזציה עם ישראל - סופה להיכשל.
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס למגעים בין סעודיה לישראל בנאומו בכינוס עצרת האו"ם לפני כשבוע וחצי. "הוזה מי שחושב שהשלום יתגשם במזרח התיכון בלי שהעם הפלסטיני יקבל את כל זכויותיו", אמר אבו מאזן. בהמשך, תקף את הממשלה בישראל וטען כי "ישראל פרשה מהסכמי אוסלו, ושריה מתגאים באפרטהייד".
בן סלמאן: "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל"
(צילום: Fox News)

הקריאות בעולם הערבי התחזקו לאחר אמירותיו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאיון ל"פוקס ניוז" לפני כשבועיים. בן סלמאן טען אז כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל", שיהיה "ההסכם ההיסטורי הגדול ביותר מאז סיום המלחמה הקרה". בן סלמאן גם ציין בריאיון כי הנושא הפלסטיני חשוב להגעה לנורמליזציה. "אנחנו צריכים לראות לאן אנחנו הולכים. אנחנו מקווים שההסכם יביא להקלה על חיי הפלסטינים, וימצב את ישראל כשחקנית במזרח התיכון", אמר יורש העצר.
עם זאת, בשבוע שעבר דווח כי סעודיה נחושה להשיג הסכם צבאי שיחייב את ארה"ב להגן על הממלכה בתמורה לנורמליזציה עם ישראל. שלושה גורמים אזוריים שבקיאים בפרטי המגעים אמרו כי בתמורה לכך, סעודיה לא תכשיל את העסקה גם אם ישראל לא תציע ויתורים גדולים לפלסטינים.
הגורמים הוסיפו כי הפלסטינים יכולים לזכות בוויתורים מישראל - אך בוודאי שלא במדינה, וסעודיה לא תחכה להם. "הנורמליזציה תהיה בין ישראל לסעודיה - ואם הפלסטינים יתנגדו הממלכה תמשיך בדרכה", אמר אחד הגורמים לרויטרס. "סעודיה תומכת בתוכנית שלום לפלסטינים, אבל הפעם היא רצתה משהו עבורה ולא רק עבורם".