כשבועיים לאחר תחילת המבצע ברפיח, כוחות אוגדה 162 מעמיקים את הלחימה וחטיבת הקומנדו החלה לפעול בשכונת ברזיל בפאתי העיר - שנחשבת לנקודה המערבית ביותר במרחב שאליה הגיעו כוחות צה"ל. בצבא מעריכים כי הפעולה ברפיח תימשך שבועות עד חודשים ותהיה איטית ומדורגת, בשל מורכבות הפעולה והרגישות מול ארצות הברית ומצרים.
ברפיח, ג'באליה ונצרים: תיעוד מפעילות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
פעילות אוגדה 162 במזרח רפיח
פעילות אוגדה 162 במזרח רפיח
"הכוחות פועלים מעל ומתחת לקרקע, יותר מ-130 מחבלים חוסלו במרחב רפיח"
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
בצה"ל מעידים כי התפלאו לטובה מקצב הפינוי המהיר של תושבי המרחב, שהגיע אפילו משכונות ברפיח שלא נדרשו להתפנות, ולפי ההערכות כ-950 אלף מתושבי האזור התפנו למתחמים הומניטריים ייעודיים שהוכנו מראש, בעיקר במערב חאן יונס ובדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. "זו עדות להרתעה האמינה שנוצרה, וזה יאפשר לנו לפעול בצורה יעילה", אמרו בצבא.
עוד ציינו בצה"ל כי קווי המים למתחמים ההומניטריים תוקנו כחלק מההיערכות לקליטת התושבים. כמו כן, למתחמים הועברו בתי חולים שדה ומאגרי מזון ותרופות. לפי ההערכות בצה"ל, במרחב רפיח צפויים להישאר כ-300 אלף עזתים, בדומה למספר התושבים שנותרו במרחב העיר עזה בסיום התמרון הקרקעי באזור.
נכון לשלב זה במרחב רפיח פועלות ארבע חטיבות, שלוש מהן סדירות, קומנדו, גבעתי ו-401 של חיל השריון, וחטיבת מילואים אחת, 12 (הנגב), שפועלת בחלק הקרוב יותר לשטח ישראל. למעשה, ניתן לומר כי צה"ל שולט כעת על כמחצית מציר פילדלפי בחלקו הדרום-מזרחי שגובל עם סיני.
"הכוחות פועלים מעל ומתחת לקרקע, פושטים על תשתיות טרור, מאתרים אמצעי לחימה רבים, בהם משגרים ומטענים, ומחסלים מחבלים במרחב", מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי "עד כה הכוחות חיסלו יותר מ-130 מחבלים, איתרו עשרות פירים וכן מספר תוואי תת-קרקע משמעותיים שנמצאים בתהליכי חקר והשמדה".
התיעוד מרפיח שעורר את זעם המצרים

4 צפייה בגלריה
פעילות אוגדה 98 במרחב ג׳באליא
פעילות אוגדה 98 במרחב ג׳באליא
"יותר מ-200 מחבלים חוסלו בג'באליה, עשרות משגרי תמ"ס הושמדו"
(צילום: דובר צה"ל)
בשל המתיחות בנושא מול קהיר, ישראל הקימה מנגנון תיאום מול הצבא המצרי שיאפשר את המשך הפעולה הרגישה. עד כה המנגנון פועל היטב ועל בסיס יומי, למרות הזעם של המצרים בעקבות התיעוד מתחילת הפעולה באזור, שבו נראו לוחמים דורסים תשתיות אזרחיות במעבר רפיח באמצעות טנקים.
צה"ל פועל באופן משמעותי על מנת למנוע תקריות נפיצות מול צבא מצרים, שבעצמו קירב לגבול כוחות במטרה למנוע פלישת עזתים לסיני. המאמץ הצה"לי בנושא גדול כל כך, שרק לוחמי תותחנים שעברו הכשרה והסמכה מיוחדת למשימה הורשו להשתתף בה. נכון לשלב זה סוללות ארטילריה מגדוד 55 פרוסות ליד גזרת החולות, מדרום לכרם שלום, ועל הגבול עם מצרים. הסוללות נדרשות לדייק יתר על המידה בכל שיגור פגזים למרחב רפיח - בשל הקִרבה למצרים.
במקביל לפעילות ברפיח, הפשיטות של צה"ל נמשכות גם בצפון הרצועה ובמרכזה, ולפעולה במחנה הפליטים בג'באליה הצטרפה ביממה האחרונה פשיטה חטיבתית על שכונת סאברה - מהגדולות בעיר עזה. לוחמי חטיבת המילואים 679, שאחראים גם על משימות בפרוזדור נצרים, מבצעים את הפשיטה. "במסגרת המבצע הכוחות מטהרים את המרחב מתשתיות אויב, מאתרים תוואי תת-קרקע ואמל"ח שנשאר במרחב הצמוד למסדרון", ציין דובר צה"ל.
4 צפייה בגלריה
פעילות אוגדה 98 במרחב ג׳באליא
פעילות אוגדה 98 במרחב ג׳באליא
פעילות אוגדה 98 במרחב ג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
חמאס הטמין מטעני חבלה מעל המנהרה שבה הוחזקו גופות החטופים
חמאס הטמין מטעני חבלה מעל המנהרה שבה הוחזקו גופות החטופים
חמאס הטמין מטעני חבלה מעל המנהרה שבה הוחזקו גופות החטופים
(באדיבות המשפחות)
בסוף השבוע האחרון כוחות צה"ל איתרו בג'באליה מנהרה שבה היו גופותיהם של ארבעה חטופים שנרצחו - רון בנימין, שני לוק, עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר. חמאס הניח ככל הנראה שכוחות יגיעו למנהרה בשלב מסוים של הלחימה, ועל מנת לסכל הגעה למקום הטמין בסמטה שמעל המנהרה מטעני חבלה גדולים מסוג "שוואז". הלוחמים בשטח חתרו למגע, וערנותם אפשרה חקר יעיל של המנהרה ואת גילוי הגופות.
דובר צה"ל הוסיף כי "כוחות אוגדה 98 נלחמים בג'באליה באופן עצים, עם צוותי הקרב של חטיבות 7, 460 וצנחנים שמשתתפים בהתקפה האוגדתית". לדבריו, "עד כה, הכוחות חיסלו יותר מ-200 מחבלים והשמידו תשתיות טרור ותוואים תת-קרקעיים - מהקרקע ומהאוויר. הכוחות מאתרים מרחבי שיגור ומשמידים עשרות משגרי תמ"ס".
למרות חודשים ארוכים של לחימה ברצועת עזה, יש מי שמעריך בצבא כי יידרשו עוד כארבעה חודשים לטובת פירוק חמאס כמסגרת צבאית ושלטונית ביעדים שטרם טופלו בעוצמה, רפיח ועיירות המרכז דיר אל-בלח ונוסייראת. בפיקוד הדרום החלו בימים האחרונים לתקוף באופן מדויק גם מחבלים שמסתתרים במחסות עקורים. כך למשל, מטוס קרב תקף הלילה כיתה בבית ספר בדארג' תופאח, שמשמש כמתחם לעקורים - שבה שהו שמונה פעילי חמאס. לפי צה"ל המחבלים חוסלו, ומלבד הכיתה שהותקפה לא נפגעו חלקים נוספים בבית הספר.
אלא שלצד הפשיטות החוזרות על יעדים שונים ברצועה, שמניבות הישגים טקטיים משמעותיים, שיעור גבוה של מחבלים, כמה אלפים, עדיין נמלטים למקומות אחרים ברצועה בכל פעם שכוחות צה"ל פושטים על יעד אחר.