שבועיים אחרי העימות הטלוויזיוני הכושל שלו מול דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייצב הלילה (בין חמישי לשישי) למסיבת עיתונאים ראשונה מאז אותה מפלה. עוד לפני שעלה לבמה במסיבת העיתונאים, באיחור משמעותי של שעה, הספיק ביידן לטעות בשמו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, וכינה אותו "הנשיא פוטין", במסגרת פסגת נאט"ו שנערכה בוושינגטון. מיד לאחר מכן ביידן תיקן את עצמו, ואמר: "הנשיא זלנסקי, הוא הולך להביס את פוטין. אני ממוקד בלנצח את פוטין".
סגנית הנשיא טראמפ: הטעויות של ביידן, הלילה

1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
לראשונה מאז העימות הכושל מול טראמפ - ביידן קיים מסיבת עיתונאים
(צילום: AP Photo/Morry Gash)
במהלך מסיבת העיתונאים, שנמשכה 55 דקות ובמהלכה השיב הנשיא האמריקני על שאלות כתבים, נשאל ביידן על הבלבול בין זלנסקי לפוטין, התחמק - ואמר כי פסגת נאט"ו הייתה מוצלחת. כשנשאל במסיבת העיתונאים על האפשרות שסגניתו קמלה האריס תחליף אותו, התבלבל שוב וכינה אותה "סגנית הנשיא טראמפ".
לדבריו, "לא הייתי בוחר בסגנית הנשיא טראמפ (הכוונה להאריס) אם לא הייתי חושב שהיא יכולה להיות נשיאה בעצמה". בדבריו למעשה ביידן לא שלל לחלוטין את האפשרות שהאריס תחליף אותו, אך הבהיר שהוא לא מתכוון לפרוש והתעקש כי הוא האיש "המוסמך ביותר להיות מועמד לנשיאות".
טראמפ לעג לביידן על הטעות ברשתות החברתיות, ובתום מסיבת העיתונאים השיב לכך הנשיא האמריקני, וכתב כי הוא יודע מה ההבדל בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לסגניתו האריס: אחת היא תובעת (האריס כיהנה בעבר כתובעת הכללית של קליפורניה), והשני עבריין מורשע".
הנשיא האמריקני התייחס למגעים לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס, ואמר במסיבת העיתונאים כי "אנחנו עובדים על הפסקת אש בעזה שתחזיר את החטופים הביתה. לפני שישה שבועות הצגתי תוכנית שזכתה לתמיכת מועצת הביטחון של האו"ם". לדבריו, "יש הסכמה על המסגרת שהצגתי גם על-ידי ישראל וגם על-ידי חמאס. שלחתי נציגים מטעמי לאזור כדי לסגור את הפרטים. יש עדיין פערים, אבל אנחנו מתקדמים. המגמה חיובית. המלחמה הזו צריכה להסתיים".
ביידן הוסיף כי "יש הרבה דברים שהלוואי שהייתי מצליח לשכנע את ישראל לעשות, אבל השורה התחתונה היא שיש לנו הזדמנות עכשיו - זה הזמן להפסיק את המלחמה, ולהפסיק את המלחמה לא אומר להפסיק לרדוף אחר סינוואר ואחר חמאס. ואם שמת לב, יש אי-שביעות רצון גוברת בגדה המערבית מחמאס. חמאס לא פופולרי עכשיו. אז יש עוד דברים שאנחנו צריכים לעשות, אבל אנחנו צריכים להתקדם לעבר הפסקת אש".
רשת CNN מצידה, דיווחה כי הנשיא לשעבר ברק אובמה ומי ששימשה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שוחחו על ביידן ועל עתיד הקמפיין שלו. שניהם, כך לפי הדיווח, הביעו דאגה מהקושי שיעמוד בפני ביידן לנצח את דונלד טראמפ - אבל שניהם גם לא יודעים מה לעשות בנושא. ברשת CBS האמריקנית דווח הלילה, מפי ארבעה מקורות במפלגה הדמוקרטית שמעורים בפרטים, כי עשרות מחוקקים דמוקרטים צפויים לפרסם ביומיים הקרובים הצהרות הקוראות לביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות.
המבוכות של ג'ו ביידן בעימות מול טראמפ
(צילום: CNN)

במסיבת העיתונאים הקריטית התייחס ביידן לקריאות ההולכות וגוברות שיפרוש מהמרוץ לנשיאות, ואמר כי "אני לא מתמודד בשביל 'המורשת שלי', אלא כדי להמשיך במה שהתחלתי. אני האדם הכי מוסמך כדי לרוץ לנשיאות".
ביידן גם התייחס לדיווח ב"ניו יורק טיימס" ולפיו אמר למושלים שהוא זקוק ליותר שעות שינה וכן לצמצם את הגעתו לאירועים שמתקיימים אחרי השעה 20:00 בערב - והכחיש אותו. "זה לא נכון", טען. "אמרתי שיהיה נכון לשנות את קצב העבודה. במקום למשל להתחיל אירוע גיוס כספים ב-21:00, להתחיל אותו ב-20:00 - ואז זה יסתיים עד 22:00", הסביר.
נשיא ארה"ב גם התייחס לבדיקות הרפואיות שהוא עורך, ברקע חרושת השמועות והדיווחים על מצבו הרפואי - והבהיר: "אני עורך בדיקות מדי יום. הרופאים אומרים שמצבי טוב. אני נבדק מדי יום, גם על-ידי ההחלטות שאני מקבל". לדבריו, אינו צריך לעבור בדיקה קוגניטיבית כדי להוכיח שמצבו טוב.
בימים כתיקונם מסיבות עיתונאים מסוג זה הן עניין שגרתי למדי, אבל על רקע הדאגה בנוגע למצבו הבריאותי והקריאות ההולכות וגוברות מתוך המפלגה הדמוקרטית לפרישתו – בכל העולם עקבו בזכוכית מגדלת אחר ההופעה שלו. זו מסיבת העיתונאים הראשונה של ביידן לבד – בלי מנהיגים זרים או אישים אחרים לצידו – מאז נובמבר 2023. היא נערכה סמוך לבית הלבן, במרכז הכנסים וולטר אי בוושינגטון, שבו התקיימו בימים האחרונים רבים מאירועי פסגת נאט"ו.
בהתחשב ברשימה ההולכת ומתארכת של חברי קונגרס דמוקרטים ושל בכירים במחנה הדמוקרטי הקוראים לו לפרוש, כלל לא בטוח שהופעה טובה במסיבת העיתונאים תספק לביידן קרש הצלה, אבל לכולם ברור שהופעה גרועה נוספת – יכולה להתברר כמכת מוות לקריירה הפוליטית שלו.
מאז העימות בג'ורג'יה בחודש שעבר הופיע ביידן כמה פעמים בציבור, אבל הוא דיבר בעיקר מטלפרומפטר והופעותיו נמשכו בדרך כלל דקות ספורות בלבד. גם ריאיון ל-ABC שהיה אמור להוכיח לציבור שהוא בקו הבריאות לא הצליח בלשון המעטה לפוגג את החששות בנוגע אליו. בקמפיין מקווים ששינוי בדעת הקהל יגיע הלילה, אבל בארה"ב מציינים נתונים שרק מגבירים את החשש: מאז תחילת כהונתו ערך ביידן 37 מסיבות עיתונאים בלבד, המספר הנמוך ביותר לשלב זה בכהונה מאז רונלד רייגן לפני כמעט 40 שנה, שהספיק בשעתו לערוך בשלב זה 25 מסיבות עיתונאים.
מסיבת העיתונאים של ביידן התקיימה בסופו של יום שבו עוד מחוקקת הצטרפה לרשימה של חברי קונגרס דמוקרטים הקוראים לו לפרוש מהמרוץ לנשיאות: הפעם מדובר בהילרי שולטן, שמייצגת בבית הנבחרים את מישיגן, מדינת מפתח בבחירות שבה כל קול חשוב במיוחד: "העניין הוא לא העבר, אלא העתיד. הגיע הזמן להעביר את הלפיד", אמרה. "אנחנו צריכים שיהיה לנו המועמד החזק ביותר שאפשר – לא רק כדי לנצח, אלא גם כדי למשול לאחר מכן". בסך הכול קראו עד כה לביידן 13 חברים דמוקרטים בבית הנבחרים וסנאטור דמוקרטי אחד לפרוש.
נציגים דמוקרטים רבים אחרים בקונגרס הביעו במילים מתחמקות דאגה ממצבו של הנשיא, ומנגד היו גם שהצהירו מפורשות על תמיכתם בו, בהם חברת המחנה הפרוגרסיבי אלכסנדרייה אוקסיו קורטז. בין הבכירים שנשמעו כמי שלכל הפחות אינם שלמים עם מועמדותו של ביידן נמנו יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי והחבר הדמוקרטי הבכיר בבית הנבחרים ג'רולד נדלר. מנהיג הדמוקרטים בבית, האקים ג'פריס, אמר הערב כי חברי סיעתו "ממשיכים את השיחות" בעניין ביידן, מבלי לנפק הצהרה ברורה יותר.