הריאיון עם השרה תמנו שטה
(צילום: אלי מנדלבאום, משי בן עמי)

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) התייחסה הבוקר (חמישי) לעימות החריף בישיבת הממשלה שבמהלכו אמרה "יש פה צביעות של האדם הלבן", אחרי שכמה שרים בחרו להתבדח בדיון שעסק בין היתר בקליטת עולים חדשים על רקע המלחמה באוקראינה. "אמרתי את האמת, יש צביעות מסוימת שאנחנו צריכים להסיר אותה", אמרה תמנו שטה בריאיון לאולפן ynet.
העימות בישיבת הממשלה ביום שני, שפורסם לראשונה ב-ynet, החל כששר התקשורת יועז הנדל אמר: "לא ראיתי כשהיו פליטים מאפריקה שמישהו דיבר". שר התפוצות נחמן שי, שתקף באחרונה פעם אחר פעם את שרת הפנים איילת שקד וקרא לה לא למנוע הכנסת פליטים מאוקראינה, אמר בהלצה: "אנחנו מאירופה". תמנו שטה הגיבה: "תחזור בך, זה לא מצחיק".
שר האוצר אביגדור ליברמן ניסה להרגיע: "זה לא צחוק, זו האמת", אבל שרת העלייה והקליטה המשיכה: "אני רוצה להשמיע קול נוסף של יהודי אתיופיה. יש פה צביעות של האדם הלבן, אני דורשת חילוץ דחוף של זכאי חוק השבות מטגראי ואתיופיה שנמצאים תחת מלחמה כבר שנה. יש פה צביעות של האדם הלבן, אף אחד ממשמיעי הקול כאן לא פצה פה בשביל זכאי חוק השבות מאתיופיה. פשוט צביעות של האדם הלבן".
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
השרה תמנו שטה
(צילום: קובי קואנקס)
"היה רגע שחשבתי שהם שכחו שאני נמצאת בחדר", אמרה הבוקר השרה תמנו שטה בהתייחסה לסערה שעוררו דבריה בישיבת הממשלה. "בין אם זו הלצה או לא, דברים כאלה לא צריכים להיאמר בחדר ישיבות של ממשלת ישראל. אנחנו עם כל כך מגוון, ישבתי שם והתכווצתי ולכן היה חשוב לי לשים להם מראה מול הפרצוף, בטח כמי שמאמינה בכל חלקיה השונים של החברה ובכל השבטים של עם ישראל.
"כיוצאת אתיופיה אני יכולה להגיד לך שאני פועלת למען יהודי הודו, צרפת, ארצות הברית, רוסיה ואוקראינה, כמו שאני פועלת למען בני העדה שלי, ובטח שזה בא ברקע העובדה שממתינים באתיופיה עשרות שנים. אני מרגישה בדידות, שאני פועלת לבד למענם, אז היה חשוב לי לומר את האמת".
- ומה האמת? "האמת ידועה לכולם, קשה לאנשים לשמוע את האמת כי היא בעצם מעידה עליהם. אני אמרתי את האמת, יש צביעות מסוימת שאנחנו צריכים להסיר אותה. התרופה לצביעות היא לשים את האמת על השולחן. אני שמחה ומברכת את בג"ץ שהסיר את צו המניעה לעלייה מאתיופיה ובקרוב נראה מטוסים מאוקראינה לצדם של מטוסים עם עולים מאתיופיה, ואין דבר שיכול לשמח יותר מזה".
4 צפייה בגלריה
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים מאוקראינה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה
(צילום: מוטי קמחי)
- כמה אנשים מתכוונים לעלות מאוקראינה ומרוסיה? "לארץ הגיעו קרוב ל-5,000 איש. יש לנו במלונות של הסוכנות היהודית קרוב ל-5,000 שהם בדרך לארץ. תוך 10 ימים נהיה בנתונים של עשרות אלפים. אנחנו מתקרבים לפסח ולכן גם ההכנות שלנו כממשלה וכמדינה צריכות להיות בהתאם. לצד זה חשוב להבין, כבר מתחילת המלחמה אמרנו שזה יהיה אירוע אחר ולכן אני משערת שתוך חודשים בודדים נהיה עם עשרות אלפי עולים חדשים שמגיעים לכאן".
- יש טענות שישראל לא ערוכה לגל העלייה הזה. "בסופו של דבר, יש לעיתים מקרים כמו מלחמה שאתה לא יכול לצפות אותה. לומר לך שהכול מושלם ואנחנו ערוכים עכשיו לקלוט 50 אלף עולים חדשים? זה עדיין לא עד תום. כל הזמן עובדים כדי לתגבר כוחות של מי שעוסק בעלייה וקליטה כדי שאנחנו נהיה מספיק ערוכים, שיהיו להם מקומות לינה, שנגייס עובדים שדוברים את השפה, פרויקטורים ברשויות המקומיות.
"אתמול כינסתי את קבינט העלייה והקליטה, הגיעו הרבה מאוד שרים. זאת משימה לאומית. נכון שמשרד העלייה והקליטה הוא המשרד המוביל, אבל יש פה משרדים שנותנים את המעטפת כמו משרד החינוך שצריך לקלוט את כל הילדים ומשרד הרווחה שצריך לתת סיוע למי שברח מהמלחמה. אנחנו חייבים לעבוד כזרוע אחת ובתיאום מלא של תוכנית אחת.
"יש תקלות, כשאני מגיעה לנתב"ג אני רואה את העובדים שלי קורסים, ואז בוודאי שאני מרימה דגל ודופקת על השולחן ומגיעה לאוצר ומבקשת תגבור. יש חסמים בירוקרטיים ולעיתים גם משפטיים. התפקיד שלי זה להסיר אותם יחד עם הפרויקטור שראש הממשלה מינה. אנחנו עובדים במרץ רב כדי שניתן את הסיוע המיטבי ביותר לעולים".