שלטונות לוב שחררו אתמול (יום שישי) ארבעה פעילי חמאס שנעצרו ב-2016 בגין הברחת נשק לרצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
פלסטינים שוחררו מהכלא בלוב
פלסטינים שוחררו מהכלא בלוב
פעילי החמאס במטוס אחרי השחרור
הארבעה - מרואן אל-אשקר, בנו בראא, מואיד עבד ונאסיב צו'בייר - נעצרו בטריפולי באוקטובר 2016. בפברואר 2019 הם נידונו למאסר ממושך של בין 17 ל-22 שנים בגין סחר בנשק, ריגול, הקמת ארגון סודי זר ופגיעה בביטחון המדינה.
כלי התקשורת הלוביים שדיווחו על שחרורם ציינו כי הדבר נעשה לבקשת התביעה המקומית, בעקבות "תיווך טורקי". לפי הדיווחים, עם שחרורם מבית הכלא בטריפולי המריאו ארבעת פעילי החמאס לאיסטנבול שבטורקיה - ומשם לקטאר, שם שוהים בכירי הזרוע המדינית של ארגון הטרור.
בתמונה שפרסמה רשת אל-ג'זירה נראים שלושה מהמשוחררים במה שנראה כמטוס פרטי, בדרכם ככל הנראה לטורקיה. ברשת ציינו כי הארבעה עבדו ב"חברה למכשירים טכנולוגיים" בטריפולי, שהוקמו על-ידי אל-אשקר. הם נעצרו ב-6 באוקטובר 2016 אחרי פשיטות על בתיהם. מנהיגי חמאס בטורקיה, לפי אל-ג'זירה, סירבו להגיב לידיעה, אך אישרו כי הארבעה אכן הגיעו לטורקיה ביום שישי בבוקר.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
אחד מקרובי המשפחה של הפעילים סיפר כי ידע שהארבעה ישתחררו כבר במשך קרוב לחודש. בעבר חמאס גינה את מעצרם, וטען כי הם שהו בלוב לצורכי לימוד ועבודה - ולא היו מעורבים בהברחת נשק. עיתונאים בלוב טענו כי מדובר בכניעה של הממשלה המקומית לארה"ב, אך במסיבת עיתונאים ב-2017 טענה התביעה בטריפולי שהעצורים "חשפו סודות שקשורים לביטחון המדינה, הפרו את הריבונות הלובית והבריחו נשק למדינות שכנות - גם למצרים".

ארדואן מדגיש שוב: חמאס לא ארגון טרור

היום, בהתייחסות לחידוש הלחימה בעזה, חזר ארדואן פעם נוספת על טענתו כי חמאס אינו ארגון טרור - וכי יש לכלול אותו בהסדר אפשרי שיביא לסיום המלחמה.
"תמיד הדגשנו שאנחנו בעד הפסקת אש קבועה ולא בעד הפוגה הומניטרית. הייתה כאן הזדמנות לשלום ולצערנו איבדנו אותה בגלל הגישה הלא מתפשרת של ישראל", אמר ארדואן, והוסיף כי הוא לא מאבד תקווה לגבי אפשרות לשלום בר קיימא. "אנחנו צריכים להתמקד בפתרון שתי המדינות. הדרת חמאס או השמדתו הם לא תרחישים מציאותיים", ציין.