"ארה"ב היא לא 'סנטה קלאוס', זה אינטרס שלנו"
(צילום: U.S. Department of State )

בשעה שהפיילוט לכניסת אמריקנים ממוצא פלסטיני דרך נתב"ג נמשך, בארה"ב הודפים את הביקורת על קידום תוכנית הפטור מוויזה לישראלים - ומדגיש כי מדובר מעל הכל באינטרס אמריקני. "ארה"ב היא לא 'סנטה קלאוס' שמחלק דברים כמו פטור מוויזה או משהו אחר. אנחנו דוחפים את הדברים האלה ועוסקים בהם כי הם אינטרס שלנו", אמר אתמול (רביעי) סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ודנט פאטל, במהלך תדרוך עיתונאים.
"מדיניות החוץ שאנו נוקטים בה והמדיניות שלנו עם כל מדינה היא בגלל אינטרס של ארה"ב. זה האינטרס הלאומי של ארה"ב לעשות זאת", המשיך פאטל בתגובה לשאלה של עיתונאי "אל-קודס", סעיד אריקאת. העיתונאי הוותיק שיושב בשורה הראשונה בתדרוכי מחלקת המדינה זה כ-13 שנים נודע בשל חילופי הדברים השנויים במחלוקת שלו עם הדוברים לאורך השנים, כולל הדובר הנוכחי נד פרייס והקודם ג'ון קירבי.
2 צפייה בגלריה
"ארה"ב לא 'סנטה קלאוס', פטור מוויזה? אינטרס אמריקני"
"ארה"ב לא 'סנטה קלאוס', פטור מוויזה? אינטרס אמריקני"
"ארה"ב לא 'סנטה קלאוס', פטור מוויזה? אינטרס אמריקני"
(צילום: מארק ישראל סלם, shutterstock, AP)
גורמים במחלקת המדינה טוענים כי אריקאת מנצל את הבמה כדי להכות את ישראל באופן שגרתי בכל הזדמנות, לעיתים תוך מציאת קשר קלוש בלבד לנושא שנמצא על סדר היום. במחלקת המדינה אומרים כי באין בנמצא עיתונאים ישראלים או כלי תקשורת יהודית אחרים בתדרוכים, במרבית המקרים, דוברי הבית הלבן נותרים חסרי אונים מול מערך הכוחות שהופך לעיתים לזירת חבטות נגד ישראל שמזכיר את מועצת הביטחון באו"ם.
בהמשך לשאלתו של אריקאת מדוע ארצות הברית מחלקת "מתנה" משמעותית לממשלת נתניהו בדמות תכנית הפטור מוויזה, השיב סגן הדובר פאטל כי "הכניסה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לא תקרה ולא הולכת לקרות עד שלא נראה הדדיות ואת התנאים המוקדמים הרבים שאנחנו מדברים עליהם הרבה זמן. דברים כמו נורמליזציה והשתלבות אזורית. אנחנו רואים את זה כדבר טוב והזדמנות חשובה להמשיך לשתף פעולה במספר תחומים, כולל מסחר בין אנשים וזרימת סחורות ורעיונות".
2 צפייה בגלריה
מיכאל הרצוג חותם על הסכם הדדיות לפטור מוויזה
מיכאל הרצוג חותם על הסכם הדדיות לפטור מוויזה
השגריר הישראלי בוושינגטון חותם על "הסכם הדדיות" לפטור מוויזה, בחודש שעבר. "יש הרבה תנאים"
לדבריו, "אנחנו גם נשארים מחויבים באותה מידה לפתרון שתי מדינות במשא ומתן בין שותפינו הישראלים לפלסטינים. וזה משהו שאנחנו הולכים להמשיך לקדם כי אנחנו חושבים שזה צעד חשוב שטוב לאזור וטוב לאינטרסים של הביטחון הלאומי באזור".
בסוף החודש שעבר חתמו שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג והשגריר האמריקני דאז בישראל טום ניידס על "הסכם הדדיות" שהיווה למעשה תנאי לקבלת ישראל לתוכנית לפטור מוויזה. ההסכם כלל פיילוט לכניסת אמריקנים ממוצא פלסטיני ליהודה ושומרון ולרצועת עזה דרך נתב"ג.
לפי הערכות ישנם בין 70 אלף ל-90 אלף אזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני, ומתוכם כ-20-15 אלף תושבי יהודה ושומרון. למערכת הביטחון היו לא מעט הסתייגויות מביצוע הפיילוט לאור הסיכון הביטחוני, אך האמריקנים ראו בהדדיות תנאי מרכזי לצירוף ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. לבסוף, בהנחיית הדרג המדיני, נמצאו פתרונות לשביעות רצון השב"כ, וישראל התחייבה שאותם אמריקנים יוכלו להיכנס דרך נתב"ג ללא אפליה וללא עיכובים.