1 צפייה בגלריה
הדר מלמזדה ומיה פולטורק מפקדות בצה"ל
הדר מלמזדה ומיה פולטורק מפקדות בצה"ל
"זו זכות להמשיך לעסוק בחינוך גם אחרי השחרור". הדר מלמזדה ומיה פולטורק
(צילום: דובר צה"ל)
מורים רבים יספרו שהחוויה בכיתה – ההתמודדות היומיומית עם התלמידים, שלא לדבר על הוריהם – דומה פעמים רבות לזו שקיימת בשדה קרב. במשרד החינוך הבינו כנראה שכדי לחנך את בני הנוער של העידן הנוכחי לא מספיקה שליטה בחומר האקדמי, ויש צורך גם ביכולת מנהיגות מהולה בנופך של חוסן מנטלי.
איפה מוצאים מורים כאלה? תוכנית חדשה מגייסת את מי שנראים כבעלי התכונות הנדרשות: מפקדות ומפקדי כיתות טירונים של "מגל" (מערך גיבוי לחימה), אשר אחראים על הכשרתם של כל החיילים הלא קרביים בצבא.
בוגרות ובוגרי המערך יתקבלו במסלול ישיר ללימודי הוראה, בלי צורך בפסיכומטרי ובמבחני מיון. הכשרתם הצבאית ככמפקדים וכמפקדות תוכר כלימודים אקדמיים, וכדי לזכות בתעודת הוראה ובתואר הם יצטרכו ללמוד רק שלוש שנים במקום ארבע. בתום לימודי התואר הראשון, הם יוכלו להמשיך במסלול ישיר לתואר שני למצטיינים, שנמשך רק שנה אחת. בנוסף, הלימודים האקדמיים ימומנו על ידי משרד החינוך למי שיתחייבו להישאר מספר שנים במערכת החינוך, ויעמדו בהתחייבות.
סמל הדר מלמזדה וסמל מיה פולטורק הן שתיים מאלה שנרשמו לתוכנית. לפולטורק, תושבת בית יצחק, יש רקע בחינוך. "עשיתי שנת שירות באיחוד החקלאי, ובמהלכה חנכתי בהתנדבות נוער בסיכון והובלתי מלש"בים לגיוס לצבא", היא סיפרה. "רציתי להיות מ"כית כדי להמשיך את הדרך שעשיתי בשנת שירות, לעזור לאותם ילדים להסתגל למערכת, ולתת מענה לכל מה שהם צריכים בשלב רגיש שכזה. מבחינתי זו זכות להמשיך לעסוק בחינוך גם אחרי השחרור".
מלמזדה, תושבת בנימינה, סיפרה: "לפני הצבא הדרכתי בצופים, ובעצם עסקתי בחינוך של הנוער באופן הזה. רציתי להיות מ"כית כי זה מה שעשתה גם אחותי הגדולה. ראיתי עד כמה היא נהנית, מרגישה משמעות, סיפוק והגשמה עצמית בזכות ההשפעה שלה על החברה הישראלית. אני מרגישה בדיוק אותו דבר, וזו תהיה עבורי זכות להמשיך לעסוק בחינוך גם אחרי השחרור. התוכנית הזאת פותחת עבורנו שער חשוב ומשמעותי לעתיד. משמח לגלות שדואגים לנו גם אחרי היציאה מהמערכת הצבאית".
המיזם החדש משותף למערך "מגל", מנהלת "שער לעתיד" של צה"ל, שעוזרת לחיילים משוחררים להתחיל בקריירה באזרחות, ומשרד החינוך. מפקד "מגל", אל"מ הרצל דרעי, אמר כי "במשך שנתיים של שירות, המפקדות האלה מחנכות ומעצבות מאות חיילים וחיילות, מטמיעות בהם ערכים, משמעות ומקצועיות. המפקדים האיכותיים שלנו הם המתאימים ביותר לחנך גם את ילדינו בבתי הספר".
סא"ל אבי שמעוני, מפקד בית הספר לפיקוד, סיפר כי "116 מבוגרי המערך ישתלבו כבר השנה במסלול הייחודי, 80% בנות ו-20% בנים. מדי שנה ילמדו בתוכנית 200 מפקדות ומפקדים משוחררים. כך נזין את מערכת החינוך בהון אנושי, מקצועי, איכותי וערכי". איריס וולף, מנהלת אגף בכיר הכשרה והתמחות במשרד החינוך, מסכימה: "בשל המנהיגות, הידע והמיומנויות, למפקדות ומפקדי 'מגל' יש פוטנציאל רב להובלת שדה החינוך".