החברה הערבית בישראל התמודדה ב-2023 עם זינוק דרמטי באירועי האלימות והרצח, ומספר הנרצחים בה אשתקד שבר שיא דרמטי עם 244 נרצחים, אבל עם תחילת 2024 לא נראה שהרבה השתנה. הפשיעה המשתוללת במגזר ממשיכה לסכן אזרחים, ועדות לכך הגיעה בשני מקרי ירי חמורים שהתרחשו אמש (יום ג') בגליל המערבי.
אירועי הירי אמש בעראבה ודיר חנא

4 צפייה בגלריה
הצתת רכב ובית בדיר חנא
הצתת רכב ובית בדיר חנא
הצתת הרכב בדיא חנא
הכותרת
הפשיעה לא נעלמה, רק עברה למצב מלחמה
22:57
ביישוב עראבה אלמונים פתחו באש וירו לפי ההערכות יותר מ-300 קליעים במשך כארבע דקות. הירי גרם לשריפה ביישוב, אך למרבה המזל לא היו נפגעים. "כמעט רצחו אותנו", סיפרה תושבת עראבה. "אי-אפשר להישאר בבית עם אווירה כזו. הילדים שלי לא ישנו מהפחד וכולנו נאלצנו להיות בחדר אחד ומתחת למיטות – כי בכל רגע הירי יכול לחדור לבתים ולרצוח את אחד מאיתנו ואולי יותר".
גם ביישוב דיר חנא הירי לא נפסק, ורעולי פנים ירו אמש מאות כדורים לעבר בתים ורכוש. הם הציתו גם רכב. "לצערי היורים לא דופקים חשבון לאף אחד. כבר מספר ימים יורים בכפר ומסכנים אותנו. הגענו למצב שקשה לצאת לקנות לחם כי חוששים שהירי יפגע בנו", מספר תושב המקום. "איפה בן גביר והמשטרה? עד מתי נמשיך לחיות תחת הפקר של הגורמים האחראים? מספיק בשנה שעברה נרצחו 244. השנה אנחנו לא רוצים לספור קורבנות, אלא דורשים להציל חיים".
סנ"צ אייל שחר על הפשיעה בחברה הערבית
(צילום: דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
זירת הירי בדיר חנא
זירת הירי בדיר חנא
זירת הירי אמש בדיר חנא
תושב נוסף הביע ביטחון שהרצח הבא מעבר לפינה: "הכתובת על הקיר", אמר. הוא הפנה גם דרישה למנהיגי הציבור הערבי: "כל מה שצריך הוא מאבק רציני. על ההנהגה לצאת ולפעול מיד ולסיים סכסוכים, לא לחכות לרצח. אין מקום לזלזול וליחסי ציבור. תצילו אותנו מהמוות".
אמש נורו גם שני גברים סמוך לעראבה ודיר חנא. אחד נפצע באורח בינוני-קשה ומצבו של השני בינוני. לפי החשד כל אירועי הירי באזור קשורים לאותו סכסוך. המשטרה מסרה לפנות בוקר כי שוטרים רבים פעלו בדיר חנא בעקבות הירי בתוך היישוב, ועצרו ארבעה חשודים בחשד למעורבות בו. "עשרות חשודים נטשו את בתיהם וברחו, ובהמשך המשטרה תפעל לעצור חשודים נוספים", נמסר עוד.
אלמונים פתחו אמש באש גם בטירה, ושני גברים נפצעו שם באורח בינוני. הם פונו על ידי מד"א לבית החולים מאיר בכפר סבא. גם בקלנסווה אש נפתחה לעבר רכב, וגבר שהיה בו נפצע קל.
במשטרה מצהירים כי הם ממשיכים במאבק בפשיעה, חרף הזינוק הדרמטי במספר הקורבנות, ואתמול הודיעה משטרת מחוז חוף כי עצרה שלושה חשודים בחשד להחזקת כלי נשק. בהודעת המשטרה נכתב כי "נמשכת המלחמה העיקשת של שוטרי מרחב מנשה במחוללי הפשיעה ובסכסוכי הדמים אשר גבו בשנה האחרונה קורבנות רבים".
שניים מהחשודים שנעצרו אתמול, בני 22 ו-24, הם תושבי הכפר מושרייפה. הם חשודים בהחזקת נשק שנמצא בתוך רכב גנוב בכפר: רובה קלצ'ניקוב, אקדח ומחסניות. ברכב נמצאו גם בקבוק דלק, מסכות פנים וציוד נוסף ששימש לפי החשד בזמן ביצוע ירי והימלטות לאחר מכן. חשוד שלישי, בן 30 מאום אל פחם, נעצר בפשיטה שבה נמצאו אקדח ותחמושת רבה שהוחבאו בבית.
יצוין כי מי שאחראי על המשטרה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, טרם פרסם התייחסות לשיא הדרמטי שנרשם במספר הרציחות בחברה הערבית בשנה שעברה.