בנט במסר לחמאס: "הסבלנות שלנו אזלה"
(צילום: ניברן ברודקסט)

ראש הממשלה נפתלי בנט שיגר אחר הצהריים (יום א') מסר לחמאס ואמר כי "הסבלנות שלנו אזלה". בנט אמר את הדברים בהיכל הזיכרון בהר הרצל, שם נערך טקס זיכרון לחללי מבצע צוק איתן, שבע שנים לאחר הלחימה. בטקס השתתפו גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון בני גנץ, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם ומשפחות שכולות.
"כמעט שבע שנים חלפו והמלחמה על קיומנו נמשכת", אמר בנט בטקס הממלכתי הראשון שבו הוא משתתף כראש הממשלה. "אין כוונה לפגוע במי שלא קם עלינו להורגנו, ואנחנו לא שונאים את אלה המוחזקים כבני ערובה בידי ארגון טרור אכזרי ואלים. ולפעמים אותם אנשים גם משמשים מגן אנושי מכוון סביב מכונות הריגה. אך באותה העת יכירו אויבנו את הכללים - לא נסבול אלימות, לא נסבול טפטופים, לא נבין עוד נכיל סוררים".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט בנאומו. "אחדות היא צו השעה"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
בנט לצד ריבלין וגנץ
בנט לצד ריבלין וגנץ
בנט לצד ריבלין וגנץ
(צילום: יונתן זינדל)
בנט שיגר מסר לחמאס: "הסבלנות שלנו אזלה. תושבי עוטף עזה אינם אזרחים סוג ב'. מי שגר בשדרות, אשקלון, כפר עזה או עלומים זכאי לחיות בשקט ובביטחון כמו כל אזרחי מדינת ישראל. אנחנו מציינים שבע שנים למבצע צוק איתן, שבע שנים שבהן מחזיקים מחבלי חמאס בחללי צה"ל הדר ואורון, שבע שנים יותר מדי. אלה שנים ארוכות של געגוע וציפייה שנגזרו על משפחות אזרחינו אברה והישאם, המוחזקים בידי חמאס. נעשה כל שביכולתנו על מנת להשיבם הביתה. אני יודע ששמעתם לאורך השנים הרבה הבטחות והצהרות והמשפחות ידעו אכזבות ומפחי נפש, כעת זו המשמרת לשנו והמחויבות שלנו.
"זו עבורי הפעם הראשונה שאני עומד כאן בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל כראש ממשלת ישראל. אני עוד זאת ביראת קודש. כאן מונצחים כל הנופלים במערכות ישראל. אלו לוחמים שהגיעו מכל קצוות הארץ, בעלי עמדות ימין, שמאל, חילונים, דתיים, חרדים, יהודים ושאינם, ותיקים ועולים. הם לא הבחינו בין דעות ותפיסות בין זרמים ואידאולוגיות, הם לחמו למען מטרה משותפת, למען קיום מדינת ישראל ועם ישראל, אמר בנט. "יש לנו דעות שונות, זה בסדר. אחדות היא מילת המפתח, אחדות היא צו השעה".
ראובן ריבלין ובני גנץ בטקס לזכר חללי מערכת צוק איתן בהר הרצל
(צילום: ניברן ברודקסט)

6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. "עלינו למנף את ההישג הצבאי למהלך מדיני"
(צילום: ניברן ברודקאסט)
6 צפייה בגלריה
לאה גולדין ובני גנץ בכניסה לטקס
לאה גולדין ובני גנץ בכניסה לטקס
גנץ ולאה גולדין בכניסה לטקס
(צילום: עמיעד רחמים)
גנץ אמר בנאומו כי "68 החללים שנפלו במערכה להגנת ישראל, היו היפים והטובים שבבני הארץ הזו. בליבי אני נוצר את כולם ולא שוכח גם את מי שנותרו בעזה, הדר גולדין ואורן שאול ז"ל ויחד איתם האזרחים אברה מנגיסטו והישאם אסייד. מצוק איתן חזרו 500 פצועים בגוף ובנפש, ובהם גם איציק סעידיאן ששרד בגופו את הקרב בסג'עייה אך נפגע בשנית בקרב שאחרי הקרב, שאנחנו כמערכת כשלנו בטיפול בו. מדינת ישראל, ממשלת ישראל, צה"ל ואני באופן אישי מחויבים לעשות כל מאמץ כדי לסייע להחלמה ולשיקום של כל מי שנפגעו בקרב, שיזכו להגשים את חלומותיהם ולחיות באופן מכובד".
שר הביטחון התייחס למבצע האחרון ברצועת עזה והוסיף כי "צה"ל בנה את כוחו בשנים האחרונות, גיבש יכולות שלא היו לו קודם, גיבש עוצמה התקפית והגנתית חסרת תקדים והביא להישגים מבצעיים אדירים. בעוד שבצוק איתן נטרלנו את מנהרות התקיפה, בשומר החומות התחלנו בהשמדת פרויקט המנהור. גם בעתיד נפתח ונפעיל את מלוא היכולות אל מול האיומים שנשקפים מהאוויר, מהים, מהיבשה ובסייבר. כל אופציות התקיפה על השולחן, וכל המאמצים המופעלים ימשיכו להיות מופעלים גם בעתיד.
"אנו עומדים בפני אתגרים רחוקים וקרובים, בחירתו של ראיסי לנשיא איראן היא עוד עדות להקצנה הצפויה ולתוקפנות האירנית המתמשכת. ישראל תמשיך לפתח את היכולות הנדרשות להגן על עצמה מול כל איום, ואת זאת נעשה יחד עם ידידינו האמריקאים וכל שותפינו ברחבי העולם", אמר גנץ. "בעזה, בניצוחו של רה"מ דאז, בפיקודי ובשותפות כולם, מבצע צוק איתן הביא לשנים של שקט ופריחה של העוטף לאור ההישג הצבאי וכל זאת במחיר כואב מנשוא. כעת, לאחר מבצע שומר החומות, עלינו למנף את ההישג הצבאי למהלך מדיני ולהקפיד שמה שהיה הוא לא מה שיהיה".
6 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
ריבלין. "תמו הימים שבהם חמאס פותח באש ומחליט מתי היא תשקוט"
(צילום: ניברן ברודקאסט)
6 צפייה בגלריה
טקס האזכרה לחללי מערכת צוק איתן
טקס האזכרה לחללי מערכת צוק איתן
טקס האזכרה לחללי צוק איתן
(צילום: יונתן זינדל)
ריבלין אמר בנאומו כי "צוק איתן הייתה מערכה על הבית, מערכה ראויה, צודקת, של מדינה ריבונית שמבקשת וחייבת להגן על אזרחיה ולהשיב להם את השגרה". הוא הוסיף כי "שבע שנים חלפו. בשבועות האחרונים במסגרת המערכה של שומר החומות שוב נלחמנו על הבית, שוב נאבקנו על השגרה. אזרחי ישראל עמדו מול ירי של אלפי טילים שכוונו שוב אל עבר הילדים, הקשישים, נשים וגברים חפים מפשע. וכמו בצוק איתן, צעיר ההרוגים, עידו אביגל יפה העיניים ז"ל, היה בסך הכול בן חמש. האויב שלנו הוא ארגון טרור רצחני, קיצוני ואכזר שאיננו מקדיש ולו בדל מחשבה לעתידם של תושבי עזה ולרווחתם. הוא ממשיך להחזיק בהם כבני ערובה, ממשיך להשקיע את כל מרצו בהתחמשות צבאית, בבניית מנהרות ובתכנון מתקפות רצחניות נגד אזרחי ישראל.
"לא עוד. תמו הימים שבהם חמאס פותח באש ומחליט מתי היא תשקוט", אמר ריבלין. "יש לנו צבא חזק, מוסרי וערכי, שנלחם וימשיך להילחם על בטחון מדינת ישראל ואזרחיה ובעת הצורך, כפי שראינו זאת בשומר החומות, יכה באויבנו מכה קשה, חזקה וחותכת". הנשיא איחל החלמה לאיציק סעידיאן, שמאושפז במצב קשה לאחר שהצית את עצמו. בנאומו התייחס ריבלין גם לחללים ולאזרחים המוחזקים על ידי חמאס בעזה. "עודנו מחויבים לעשות הכול כדי להחזיר את גופות לוחמי צה"ל סגן הדר גולדין וסמל ראשון אורון שאול ז"ל ואברה מנגיסטו והישאם אסייד, אזרחים ישראלים חסרי ישע שנמצאים בידי חמאס".