העיירה הקטנה והציורית אונטרבאך שבמרכז שווייץ נמצאת לאחרונה בליבה של פרשת ריגול מסתורית, שמערבת את המעצמות הגדולות סין וארה"ב.
במרכז הפרשה עומד מלון רוסלי - מלון צנוע ויפה, עם נוף מרהיב לעמקים ירוקים אין-סופיים מצידו האחד, ולהרי האלפים השווייצריים המושלגים מהצד השני. בשנת 2018 נרכש המלון, תמורת מיליון דולר, על ידי בני זוג סינים - וונג ג'ין ואשתו לין ג'ינג - שהחלו להפעיל אותו לטובת התיירים שפוקדים את האזור.
2 צפייה בגלריה
מלון רוסלי של בני הזוג הסיניים בשוויץ
מלון רוסלי של בני הזוג הסיניים בשוויץ
מלון רוסלי בשווייץ
(צילום: גוגל מפות)
וונג, באופן מחשיד מעט, דובר גרמנית טובה. לין מתנהלת בסימני ידיים בלבד. על פי העיתון "וול סטריט ג'ורנל", בני הזוג עלו על הרדאר של הפנטגון ושל שירותי המודיעין האמריקניים אחרי שהתברר שעשרות מטרים בלבד מהמלון ממוקם שדה תעופה שווייצרי צבאי, שאמור לקלוט בעתיד הקרוב את צי מטוסי ה-F-35 המתקדמים שצבא שווייץ עומד לרכוש מארה"ב. מסלולי ההמראה והנחיתה ממוקמים פחות מ-100 מטרים מהמלון, והם נגישים לחלוטין לאוכלוסייה ואפילו לא מגודרים.
המודיעין האמריקני החל לחשוש שוונג ורעייתו הם למעשה זוג מרגלים סינים בכירים שרכשו את המלון במטרה לעקוב אחרי כל מה שקשור ל-F-35 - פאר היצירה הטכנולוגית הצבאית האמריקנית. מסמכים שהודלפו בעבר על ידי המדליף האמריקני אדוארד סנודן חשפו שבשנת 2017 המשטר הסיני קיבל החלטה אסטרטגית ללמוד הכל על תוכנית ה-F-35 האמריקנית ולהיערך בהתאם בכל הגזרות. אומנם המטוסים אמורים להגיע רשמית לשווייץ רק ב-2028, אבל בשנתיים האחרונות כבר נחתו כמה מטוסי F-35 במקום.
2 צפייה בגלריה
F-35. עסקת המכירה לשווייצרים כמעט טורפדה
F-35. עסקת המכירה לשווייצרים כמעט טורפדה
F-35. עסקת המכירה לשווייצרים כמעט טורפדה
(צילום: AP)
על פי הדיווח, בשנה האחרונה החל הפנטגון לעקוב אחרי פעילות בני הזוג, והאמריקנים אף פנו לרשויות בשווייץ והתריעו בפניהן על החשד לגבי השניים. אלא שהשווייצרים, בהיעדר ראיות חותכות ומתוך ניטרליות פוליטית היסטורית, סירבו לפעול. אך האמריקנים סירבו לוותר. לפי "וול סטריט ג'ורנל", הם הציבו לשווייץ אולטימטום: או שבני זוג הסינים לא יהיו שם, או שעסקת ה-F-35 לא תצא לפועל.
הפרשה אומנם נחשפה רק כעת, אך לפי הדיווח, בקיץ שעבר פשטה המשטרה השווייצרית על המלון ועצרה את זוג הסינים ואת בנם. בני המשפחה הכחישו כל קשר לריגול והשווייצרים קנסו את וונג ואשתו ב-5,400 דולרים, בשל עבירה מינורית על חוקי המלונאות. אלא שזה הספיק. וונג ואשתו ככל הנראה "נשרפו" ונאלצו לעזוב ולחזור לסין. לפי הדיווח, וונג השאיר את מפתחות המלון לאחד מתושבי העיירה, תוך כדי הבטחה שישוב בקרוב. אלא שוונג ומשפחתו נעלמו ואיש לא שמע מהם מאז. המלון נסגר וצבא שווייץ רכש אותו ב-1.8 מיליון דולרים. האמת, כנראה, לא תיוודע לעולם.
תושבי העיירה נדהמו לשמוע על ההאשמות, אך נזכרו שבני הזוג גם החליפו את כל צוות המלון בעובדים סינים. סין הרשמית הכחישה בכל תוקף את ההאשמות בריגול ומאשימה את האמריקנים בהפצת שקרים אנטי-סיניים.