הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס הודיעו הערב (שלישי) כי הם מתנצלים על כך שבצה"ל תירגלו תרחיש שבמסגרתו נחטף פלסטיני על ידי מתנחלים.
2 צפייה בגלריה
תרגיל פיקוד מרכז צה"ל מתנחלים יהודים חטיפה חטיפת פלסטיני
תרגיל פיקוד מרכז צה"ל מתנחלים יהודים חטיפה חטיפת פלסטיני
מתוך התרגיל של פיקוד המרכז
לדבריהם, "לא הייתה לנו כל כוונה לפגוע בתושבים, אנו מתנצלים בפני כל מי שנפגע. המשימה שלנו היא להגן על התושבים ובזה אנחנו עסוקים". בהמשך הוסיף פוקס בשיחה שערך בטלפון באופן אישי עם ראשי רשויות וגורמים בהתיישבות כי "טעינו. נבדוק, נלמד, נפיק את הלקחים ונשתפר במהרה".
התרגיל, שנערך במרחב אוגדת יהודה ושומרון, כלל שלל תרחישים של פיגועים במתווים שונים המדמים חדירות ליישובים וירי על צירים. במקביל, נערך גם תרגיל המדמה חטיפה של פלסטיני על ידי יהודים בתגובה לפיגוע שבו נרצחה תינוקת ישראלית. ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, שהביעו הסתייגות מהעניין, תהו איך בכלל מתרגלים מתווה שבו יהודים חוטפים פלסטיני - וקראו להדיח את "מי שכתב את התרגיל בזמן כזה".
גם דובר צה"ל דניאל הגרי התייחס לתרגיל, ואמר הערב כי "האוגדה מתרגלת רק למטרה אחת - להגן טוב יותר על התושבים. אלוף יהודה פוקס פועל ללא הפסקה להגן על ביטחון התושבים בסיכול טרור. התרחיש המדובר לא צריך היה להיות מתורגל. צה"ל יתחקר וילמד, ובעיקר ימשיך לבצע משימות בצורה מקצועית ועניינית ביותר".
הכותרת
חוסר אמון? מאחורי הסנקציות האמריקניות
20:04
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
דורש תשובות מצה"ל. נתניהו
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פוקס, שידוע כקצין שלוקח אחריות, התייצב מול המצלמות וגם הפעם אמר "אני אחראי". פוקס סופג כבר זמן רב ביקורת בהתנחלויות, למרות שפיקוד המרכז נמצא בלחימה אינטנסיבית ביהודה ושומרון מאז תחילת המלחמה, שבמהלכה נהרגו יותר מ-300 מחבלים באזור ונעצרו יותר מ-3,000 מבוקשים.
למרות הביקורת בהתנחלויות, ראשי המועצות בקו התפר גינו היום את הקמפיין נגד פוקס, ומסרו: אנו, ראשי רשויות בפורום קו התפר, מבקשים לחזק את פיקוד המרכז והעומדים בראשו על כל הפעילות הצבאית חסרת ההיקף והמוצלחת בארבעת החודשים האחרונים, למען כלל אזרחי ישראל".
מוקדם יותר פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו "דורש תשובות ותחקיר מצה"ל בעניין התרגיל שדימה חטיפה של ערבי בידי מתיישב". לדברי נתניהו, "התרחיש הפיקטיבי הזה מנותק מהמציאות, לא ראוי ועושה עוול לציבור שלם ויקר של המתיישבים בזמן שרבים מהם נלחמים בחירוף נפש ואף נופלים למען הגנת ישראל. איני מוכן לקבל אטימות לב כזאת כלפי אחינו ואחיותינו ביהודה ושומרון".
ראשי הרשויות שלמה נאמן, ישראל גנץ ויוסי דגן הגיבו להתנצלות: "מעריכים את ההתנצלות ואת האמירה הברורה של הרמטכ"ל ואלוף פיקוד מרכז כי מדובר בשגיאה שלא היתה צריכה לקרות ושתתחוקר. כיום יותר מתמיד, ההתיישבות וצה"ל חד הם. ממשיכים לניצחון גדול בכל הגזרות. רק יחד ננצח".