2 צפייה בגלריה
ירין שרף ושוטרי מז"פ במלונית הקורונה במרכז הארץ
ירין שרף ושוטרי מז"פ במלונית הקורונה במרכז הארץ
ירין שרף
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר שירין שרף - שהורשע באונס בת 13 במלונית קורונה לנוער בסיכון במרץ 2021 - נידון שלשום (יום ג') לשש וחצי שנות מאסר ולתשלום פיצוי בסך 30 אלף שקלים, שיתפה אמה של הנפגעת בתחושות - ומתחה ביקורת על העונש: "זהו?! זה המחיר?!", היא תהתה. "כמה ניתוק בין המילים הקשות לתוצאה הסופית? כמה חוסר פרופורציה בין חומרת המעשים למחיר בצידם? לולא נאמרו המילים הקשות יכולתי לחשוב שבית משפט לא מבין כמה גדולה הפגיעה וכמה חמור הנזק".
האם כתבה כי "בלתי אפשרי לסכם שנתיים וחצי של תהומות לתגובה. שנתיים וחצי של כאב וסבל מתמשך. והימים הם הקפצות S.O.S לילדה ופוסט טראומה על כל תסמיניו. החיים הם לא אותם חיים, הכול משתנה. העולם ממשיך להסתובב ואצלנו עמד מלכת. הפצעים רחוקים מלהגליד וכל ציון דרך בהליך המשפטי מחטט בפצע המדמם. חיכינו שנתיים וחצי לתבוע את פגיעתנו, חיכינו לגזר דין שיהלום ולו במעט את הקטסטרופה שהנאשם גזר עלינו. אחרי חמש דקות הקראה של גזר הדין - אצלי הדמעות לא מפסיקות ליזול".
אם בת ה-13: אונס זה אונס. לא הייתה טיפה של הסכמה
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

האם תיארה את הרגעים בבית המשפט, ואמרה כי "השופטת התייחסה לחומרת מעשיו של הנאשם, לניצול הנסיבות אליהן נקלעה הילדה, לפגיעה ולנזקים שנגרמו לה. אני חושבת שהפסיקה הזו מראה היטב איפה אנחנו חיים וכמה חוסר הבנה בסיסית קיימת למערכת המשפט, למול הבנת המציאות ולהשלכות מעשיו של האנס על נפשה, גופה והטיפול התמידי והמתמשך בעזרה ובשיקום. זו קריאה וזעקה לשינוי מיידי ומהותי בעולם המשפט וביחס לחומרת הענישה בעבירות אונס".
היא הוסיפה: "נותרתי אני לא מבינה - איך למרות שבית משפט שעשה רושם שהוא מבין היטב, מצא להנמיך את גזר הדין לשפל אליו אני נפלתי? הפרקליטות ביקשה להטיל עליו עונש חמור משמעותית וכולי תקווה שהפרקליטות תחליט על הגשת ערעור לבית משפט עליון. בית המשפט האמין לאנס 'שלקח אחריות על מעשיו', לאחר שלא בחל בשום אמצעי והעיד את הילדה הנפגעת יומיים שלמים למשך שעות ארוכות, באכזריות שאין כמוה ורגע לפני סוף המשפט, ביקש להודות ולקחת אחריות כדי לשפר את סיכוייו להקלה בעונש".
עוד שיתפה האם, שמיוצגת על ידי עו"ד עמית חדד, כי "זכיתי בילדה ובנשמה עצומה שעמדה בעדות קשה מנשוא, שאחריה נשברה לרסיסים. היא פשוט התפרקה, לקח לנו חודשים של טיפול ועבודה יומיומית לאסוף אותה". היא הוסיפה כי "עשינו את הבלתי יאומן - זעקת הילדה נשמעה והביאה את הפרקליטות לבחון את עצמה שוב, ולחזור בה מכתב האישום השגוי שהגישה בתחילת הדרך - החלטה שהתבררה כהחלטה נכונה, שהרי הנאשם הודה בסופו של המשפט שאנס אותה.
שרף בבית המשפט בדיון במרץ 2021
(צילום: נדב אבס)

"אחרי כל הדרך הזאת, הטלטלות, השיימינג ברשתות, משפט קשה וארוך, אני שואלת - האם די בהודאה של הנאשם וגילוי חרטה בפני בית משפט כדי לעשות כזו הנחה משמעותית לנאשם בגזר הדין? האם מספר המשפטים שאמר בסופו של ההליך מבטלים את המשפטים הרבים שהוטחו בה על הדוכן, שהופצו על ידו ברשתות, שהעמיקו בה את הפגיעה? עצוב ומאכזב".
האם סיכמה כי "שינוי כתב האישום מבעילה אסורה בהסכמה - בעצם המונח 'בעילה בהסכמה' - מול המציאות שמדובר באונס לכל דבר ועניין היה דבר מהותי, ולי היה ברור שלא תהיה אבן שלא אהפוך עד שהאמת תצא לאור והנבל ימצה את עונשו. מבחינתי כל דבר אחר היה חוטא לאמת. מתנחמת בהוצאת האמת לאור, בהרשעה, בהסרת האשמה מהילדה ובהעברת כל האחריות לכתפי הנאשם.
"אנחנו כעת מתרכזים בהחלמה. תודה לכולם מהלב על התמיכה והתגובות שנותנות המון כוח שאנחנו כל כך זקוקים לו בימים אלו".
2 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
מייצג את המשפחה. עו"ד עמית חדד
(צילום: יואב דודקביץ')
בחודש מרץ האחרון הורשע שרף במסגרת הסדר טיעון, לאחר שהודה בעבירות שיוחסו לו בכתב אישום מתוקן שהגישה התובעת. ההסדר נערך בהסכמתה של המתלוננת, והוא לא כלל הסכמה בעניין עונשו. מכתב האישום המתוקן, שבו הודה, עולה כי הוא פגש בקטינה במלונית לחולי קורונה וכי בין השניים לא הייתה היכרות מוקדמת. עוד נטען כי על אף שידע שמדובר בקטינה הפעיל עליה לחץ לעלות לחדרה - שם אנס אותה.
השופטת גיליה רביד, שעמדה בראש ההרכב, אמרה במעמד מתן גזר הדין כי "לצד החומרה יש לקחת בחשבון את עברו הפלילי של הנאשם. אין להתעלם מהסיכון שביטא שירות המבחן מפני האפשרות להישנות המעשים. כמו כן יש לקחת בחשבון את הוראת החוק לגבי הצורך בהרתעת הרבים. מנגד, יש להתחשב בהודאתו, גם אם קרתה בתום שמיעת הראיות. כמו כן אתחשב בניסיונות השיקום מצד הנאשם, שהחלו עוד בתקופת מעצרו, והבעת הרצון שביטא לשנות את דרכיו. הנאשם אומנם מצוי עדיין בתחילתו של ההליך, אולם ניתן בהחלט להתרשם משינוי תפיסתי ותודעתי שחל אצלו".
כתב האישום המקורי נגד שרף ייחס לו רק עבירות של בעילה אסורה בהסכמה (שהעונש עליה הוא עד חמש שנות מאסר), הטרדה מינית, איומים, תקיפה ואספקת משקה משכר לקטין. בשל חומרת העבירה שהופחתה, כתב האישום נגד שרף הוגש בתחילה לבית משפט השלום ולא למחוזי.
החלטה זו הובילה לביקורת ציבורית חריפה על הפרקליטות, וממלא מקום פרקליט המדינה עמית איסמן קיים בתגובה שורת דיונים בהשתתפות בכירי המחלקה הפלילית. בדיונים שבו ונבחנו חומרי החקירה, בוצעו כמה השלמות חקירה ונותחו החלופות המשפטיות, העובדתיות והנורמטיביות. בעקבות זאת, כאמור, שונה סעיף העבירה המיוחס לשרף לאונס.