טקס בצל המחדל: בצה"ל התלבטו אתמול (שלישי) עד לרגע האחרון אם לפתוח לסיקור תקשורתי את טקס חילופי ראש אמ"ן שיתקיים הערב בבסיס במרכז הארץ, כפי שבדרך כלל נערכים טקסי חילופי אלופים ותת-אלופים בתפקידים מסוימים בצה"ל.
אלוף אהרון חליוה יסיים את תפקידו ארבעה חודשים בדיוק לאחר שהתפטר כנושא באחריות לכישלון המודיעיני של 7 באוקטובר. מחליפו הוא מי שהיה ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל עד לאחרונה, אלוף שלומי בינדר, שבעצמו נמצא במוקד התחקירים שממצאיהם טרם פורסמו לציבור או סוכמו סופית במטה הכללי.
מחאת הורי התצפיתניות נגד מינוי בינדר, הבוקר
(צילום: דני שדה)

5 צפייה בגלריה
חצי חצי: שלומי בינדר, אהרון חליוה
חצי חצי: שלומי בינדר, אהרון חליוה
בינדר, וחליוה. חילופים בצל ביקורת חריפה
(צילומים: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
מחאת הורי התצפיתניות והמשפחות השכולות נגד מינוי שלומי בינדר לראש אמ"ן, מול הקריה שבתל אביב
מחאת הורי התצפיתניות והמשפחות השכולות נגד מינוי שלומי בינדר לראש אמ"ן, מול הקריה שבתל אביב
הכביש שהתמלא בשמות חטופים ונרצחים
(צילום: חוה שגיב )
הבוקר, פורום התצפיתניות, המורכב מהורי התצפיתניות שנרצחו בבסיס נחל עוז, הגיע לשער קפלן של הקריה בתל אביב במחאה על מינויו של בינדר לראש אמ"ן. ההורים חסמו את הכביש לסירוגין, כתבו את שמות בנותיהם עליו והבעירו צמיג - וקראו גם נגד חליוה: "אנחנו לא נשחרר אותך לעולם!".
חליוה הוא הגורם הרשמי הבכיר הראשון שעוזב את תפקידו בעקבות חלקו באסון. "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים", כתב כשהתפטר. "את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה". הוא קיבל את ההחלטה העקרונית לפרוש מתפקידו בעקבות המחדל כבר בשלב מוקדם של המלחמה, וחזר על כך בשיחותיו עם הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לאורך חודשים.
גם אחרי התפטרותו, חליוה תפקד באופן מלא בארבעת החודשים האחרונים ובצה"ל שידרו עסקים כרגיל לגביו, בעשייה היומיומית ובניהול האגף. לאחר שיסיים רשמית הלילה את תפקידו, הוא צפוי לצאת לחופשת פרישה, שבסיומה יעזוב את צה"ל בגיל 56 אחרי קריירה צבאית ארוכה שעיקרה בשטח היה בחטיבת הצנחנים, שם פיקד על גדוד 202 ועל החטיבה, ובהמשך על האוגדה המובחרת 98, על חטיבת המבצעים, תפקיד שנחשב ל"קמב"ץ" של הצבא.
כאלוף מסלולו היה חריג: חליוה לא פיקד על פיקוד מרחבי ונשא רק בתפקידי מטה בקריה, כראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה, כראש אגף המבצעים וכראש אמ"ן. בצבא מעריכים שהוא עשוי לחזור הערב בנאומו, לראשונה בקולו ומול המצלמות, על מסרים תקיפים וביקורתיים. לא רק נשיאה באחריות, התנצלות והכאה על חטא – אלא גם אצבע מאשימה כלפי מי שמתנער מאחריות ומסרב עדיין להקים ועדת חקירת ממלכתית - כלפי הדרג המדיני, שם "בוחנים" אם להקים ועדת חקירה ממשלתית מטעם. בטקס ייראו לראשונה באופן פומבי מסתובבים בכירי המטה הכללי לצד בכירים בשב"כ ובמוסד וכמובן קצינים בכירים באמ"ן.

שיקום האגף והאתגרים המודיעיניים

אלוף בינדר יחל את תפקידו כבר הערב כשייכנס ללשכת ראש אמ"ן, והמושג ניקוי אורוות מתאר רק קצת ממה שצפוי לו. ב-8200, למשל, רבים ממתינים לכניסתו לתפקיד כדי שיחליט על מינויים חדשים ביחידה הגדולה והמרכזית של אמ"ן, האחראית על ניטור ומעקב טכנולוגי אחר האויב. מפקד 8200, תת-אלוף יוסי שריאל, אמנם אמר שהוא נושא באחריות, אך לא רמז שיתרגם זאת למעשים - ולעזיבה. וכך גם יצטרך להתמודד בינדר עם התחקירים הפנימיים ביחידה, שכפי שחשפנו לאחרונה, לא יסתיימו לפני אוקטובר הקרוב - שנה אחרי מתקפת הפתע של חמאס.
בינדר יעמוד בפני אתגר בנושא מיצוי תחקירי הכישלון של אמ"ן ומידת האמון באגף. לא רק סביב 7 באוקטובר, אלא גם בשנים שלפני כן, שבהן שונו סדרי העדיפויות והוסטו המשאבים ביחידות כמו 8200. האלוף הטרי יצטרך להרים מחדש את אמ"ן, שם רבים המשרתים והמפקדים שמסתובבים שפופים ומתוסכלים מאז פרוץ המלחמה.
אך לבינדר, שבג"צ אישר את מינויו בתחילת החודש בעקבות עתירה נגד המהלך שהוגשה על-ידי הורים שכולים לחיילים וחיילות שנפלו בקרבות 7 באוקטובר, צפויים אתגרים גדולים בהרבה.
5 צפייה בגלריה
מחאת הורי התצפיתניות והמשפחות השכולות נגד מינוי שלומי בינדר לראש אמ"ן, מול הקריה שבתל אביב
מחאת הורי התצפיתניות והמשפחות השכולות נגד מינוי שלומי בינדר לראש אמ"ן, מול הקריה שבתל אביב
משפחות התצפיתניות מפגינות נגד מינוי בינדר
טקס החילופים אמור היה להתקיים ב-1 באוגוסט, יומיים בלבד לאחר החיסול הדרמטי בלב הדאחייה בביירות של פואד שוכר, ראש אגף המבצעים בחיזבאללה שמכונה "חאג' מוחסן", ויום אחרי חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, שעליו ישראל לא לקחה אחריות.
הטקס היה בסכנת דחייה נוספת בעקבות המתיחות הביטחונית הנפיצה בצפון מול חיזבאללה והחשש לפעולת נקמה גם מצד איראן אחרי שני החיסולים שיוחסו לישראל. האתגר המיידי של אמ"ן יהיה לזהות את השעות שבהן פעולות נקם אלו עלולות להגיע לישורת האחרונה לפני ביצוע, ולהתריע בזמן בפני הציבור ולדרוך את המערכת הצבאית באופן מלא.
בטווח הארוך יותר, יתמרן ראש אמ"ן בין כלל הזירות שמתלכדות זו לזו: עסקת חטופים אפשרית שתשפיע על המשך הלחימה בצפון, שנים צפויות של לחימה, כנראה גם קרקעית, בחמאס ברצועת עזה, ומי שעלולה להפוך למסוכנת מכולן: יהודה ושומרון. גל הפיגועים הנוכחי, סכנת הנפיצות מצד אלפי חמושים פלסטינים בגדה, תופעת מטעני החבלה שמתעצמת בשומרון מחודש לחודש והשבוע לראשונה גם חצתה את הקו הירוק עד לתל אביב.